موضوع ممنوعیت فروش بلیط هواپیما به صورت چارتری این روزها به یکی از موضوعات داغ حمل و نقل هوایی کشور تبدیل شده است، مساله‌ای که محمد اسلامی -وزیر راه و شهرسازی- در خصوص آن به صراحت اعلام کرده است که فروش بلیط پروازهای برنامه‌ای به صورت چارتری تخلف تلقی می‌شود و سازمان هواپیمایی کشوری موظف است […]

موضوع ممنوعیت فروش بلیط هواپیما به صورت چارتری این روزها به یکی از موضوعات داغ حمل و نقل هوایی کشور تبدیل شده است، مساله‌ای که محمد اسلامی -وزیر راه و شهرسازی- در خصوص آن به صراحت اعلام کرده است که فروش بلیط پروازهای برنامه‌ای به صورت چارتری تخلف تلقی می‌شود و سازمان هواپیمایی کشوری موظف است تا با متخلفان برخورد کند. مسأله‌ای که بلافاصله با واکنش سازمان هواپیمایی کشوری روبرو و اعلام شد که بخشنامه الزام شرکت‌های هواپیمایی به فروش بلیت هواپیما به صورت سیستمی از اول بهمن ماه ابلاغ شده است و شرکت‌های هواپیمایی، مجاز به فروش بلیت چارتری بدون لحاظ بسته سفر نیستند و ارائه بلیت هواپیما باید مشمول ابطال و تغییر باشد. حال اما در آخرین اظهارات، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری اعلام کرده است که نمی‌توانیم شبکه چارتری را به صورت کامل قطع کنیم، چراکه در حال حاضر ۲۰ درصد پروازها چارتری هستند اما مسیرهای کیش و قشم را از پروازهای چارتری جدا خواهند شد.‌

ممنوعیت فروش بلیط هواپیما به صورت چارتری
به تازگی محمد اسلامی-وزیر راه و شهرسازی- از ممنوعیت فروش بلیط هواپیما به صورت چارتری خبر داده و اعلام کرد که فروش بلیط پروازهای برنامه‌ای به صورت چارتری تخلف بوده و سازمان هواپیمایی کشوری با متخلفان برخورد می‌کند و قیمت بلیط هواپیما طبق قانون تابع عرضه و تقاضاست و بر این مسئله تاکید داریم که فروش بلیط چارتری ممنوع است.
به گفته وی چارتری یعنی اینکه کسی که هواپیما را چارتر کرده، یک بسته سفر دارد که شامل اقامت، حمل و نقل و خورد و خوراک است و تورگردان باید خودش مسافر داشته باشد و در بخش حمل و نقل هوایی غیر از این را قبول نداریم و اگر کسی از اول بهمن ۹۷ بلیط پرواز برنامه‌ای را چارتری فروخته، تخلف کرده که سازمان هواپیمایی کشوری طبق قانون با آن برخورد خواهد کرد.

ابلاغ بخشنامه الزام به فروش سیستمی بلیت هواپیما
پس از اظهارات وزیر راه و شهرسازی سازمان هواپیمایی کشوری از ابلاغ بخشنامه الزام شرکت‌های هواپیمایی به فروش بلیت هواپیما به صورت سیستمی از اول بهمن ماه خبر داد اعلام کرد که شرکت‌های هواپیمایی، مجاز به فروش بلیت چارتری بدون لحاظ بسته سفر نیستند و ارائه بلیت هواپیما باید مشمول ابطال و تغییر باشد.
در این بیانیه آمده بود که در راستای اجرای سیاست‌های ابلاغی مبنی بر فروش بلیت پروازهای چارتری به صورت سیستمی و با توجه به پایش بازار و بررسی‌های صورت گرفته پیش از این بعضاً شاهد فروش بلیت پروازهای برنامه‌ای به صورت چارتری بوده‌ایم که این امر مغایر با بخشنامه‌های ابلاغی سازمان هواپیمایی کشوری است و بر همین اساس سازمان هواپیمایی کشوری در ابلاغی تمامی شرکت‌های هواپیمایی را ملزم کرد از بهمن ماه جاری در کلیه مسیرها فروش خود را به صورت سیستمی عرضه کرده و مقررات تغییر و ابطال را اعمال و در هنگام فروش بلیت به مسافران اطلاع رسانی لازم را انجام دهند.
بر اساس این بخشنامه انجام پروازهای چارتری در قالب بسته‌های سفر و ترکیب هتل و پرواز منحصراً در مسیرهای گردشگری با رعایت مقررات، مستلزم اخذ مجوز پرواز چارتری از سازمان خواهد بود.
سازمان هواپیمایی کشوری همچنین اعلام کرد که در صورت گزارش و مشاهده عدول از مقررات ابلاغی این سازمان جهت جلوگیری از ایجاد بی نظمی در فضای کسب و کار حمل و نقل هوایی و صیانت از حقوق مسافران در خصوص ارائه مجوزهای جدید و یا تعدیل مجوز پروازهای قبلی شرکت‌ها تجدید نظر خواهد کرد و با متخلفان برخورد قانونی خواهد کرد.

نمی‌توانیم شبکه چارتری را به صورت کامل قطع کنیم
اما این پایان کار نبود و علی عابدزاده -رییس سازمان هواپیمایی کشوری- روز گذشته در مورد این‌که فروش بلیت پروازها به صورت چارتری تخلف است، تصریح کرد که نمی‌توانیم شبکه چارتری را به صورت کامل قطع کنیم، چراکه در حال حاضر ۲۰ درصد پروازها چارتری هستند اما مسیرهای کیش و قشم را از پروازهای چارتری جدا می‌کنیم.
وی در پاسخ به صحبت‌های مطرح شده توسط وزیر راه و شهرسازی مبنی بر این‌که فروش بلیت پروازهای برنامه‌ای به صورت چارتری تخلف بوده و سازمان هواپیمایی با متخلفان برخورد می‌کند، اظهار کرد که اصولاً نمی‌توانیم شبکه چارتری را به طور کامل قطع کنیم و بخشی از مسافرت‌ها به صورت گردشگری انجام می‌شود که باید به صورت چارتری باقی بماند و این مساله در دنیا تعریف شده است.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین خاطرنشان کرد که چند شرکت هواپیمایی ساختار توزیع و فروش بلیت به صورت سیستمی را ندارند و باید به ایرلاین‌ها فرصت دهیم فروش چارتری خود را به حداقل برسانند.
عابدزاده همچنین در پاسخ به این‌که علت جدا کردن کیش و قشم به دلیل سود ده بودن این مساله است، بیان کرد که بحث سودده‌تر شدن نیست و صنعت هواپیمایی در ایران سود نمی‌برد و در کشور ما نیز همین روال وجود دارد؛ کیش و قشم به دلیل مسائلی همچون اسکان، شرایط ویژه‌ای دارند و معمولاً مردم سعی می‌کنند که از قبل شرایط اسکان خود را در نظر بگیرند و مسئولان خواستار این هستند که بلیت‌ها به صورت چارتری ارائه شود، اما مردم باید در این رابطه برنامه‌ریزی بهتری داشته باشند.

فعالیت چارتری‌ها عامل تلاطم نرخ‌ها بازار
سیداحسن علوی در نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس شورای اسلامی در واکنش به رویکرد وزیر راه و شهرسازی درباره ممنوعیت فروش بلیت هواپیما به صورت چارتری، گفت: اعضای کمیسیون عمران مجلس بارها در نشست های مشترک با وزیر راه اعلام کرده اند که فعالیت پروازهای چارتری باید متوقف شود، اما متأسفانه هیچ عزمی برای مدیریت این بخش وجود نداشته است.
نماینده مردم سنندج و دیواندره در مجلس ادامه داد: به طور حتم یکی از عوامل اصلی بروز تلاطم در بازارپروازهایی هوایی فعالیت چارتری ها بوده است، به طوری که ایرلاین ها با واگذاری پروازها به شرکت های چارتری، عملا زمینه را برای سوء استفاده آن ها فراهم می کردند و مردم نیز به اجبار باید به قیمت های بالای چارتری ها تن می دهند.
وی گفت: بر اساس قانون، فروش انفرادی بلیط توسط چارتری ها به مسافر ممنوع و غیرقانونی است، از این رو فعالیت این شرکت ها تنها باید در حیطه برگزاری تورهای مسافرتی باشد، یعنی تمام بخش های یک مسافرت از جمله محل اسکان، حمل و نقل و موارد دیگر در بسته چارتری دیده شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد: در شرایط کنونی پروازهای چارتری سهم بالا و تأثیرگذاری در میزان پروازهای هوایی دارند، اما وزارت راه و شهرسازی باید زمینه را برای افزایش سهم پروازهای برنامه های توسط ایرلاین ها فراهم کند.
علوی گفت: البته قیمت بلیت هواپیما در فصول مختلف، متفاوت است، به طور مثال نرخ پروازهای هوایی در ایام تابستان بالا رفته و در ایام مدارس کاهش می یابد، اما به طور حتم قیمت بلیط‌ها باید حداقل و حداکثر داشته باشد که این مسئله توسط پروازهای برنامه ای قابل تحقق است. وی ادامه داد: متأسفانه پروازهای چارتری به محلی برای دلال بازی و سوء استفاده از مسافران تبدیل شده بود و متولیان آن هیچ کف و سقفی برای قیمت ها بلیط ها قائل نبودند.
نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس، در واکنش به رویکرد سازمان هواپیمایی درباره عدم امکان توقف پروازهای چارتری، گفت: این رویکرد سازمان هواپیمایی در تقابل با نظر وزیر راه و شهرسازی است و قطعا بر اساس قانون، وزیر سیاست ها و استراتژی بخش هوانوردی را تعیین کرده و سازمان هواپیمایی باید به تصمیمات مربوطه تن دهد.