اشاره/ رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی گفت: : هفت مرکز دولتی برای تبدیل به خصوصی در استان مرکزی وجود دارد دو مرکز دولتی در حال تبدیل شدن به خصوصی هستند و مابقی  هم به مرور زمان خصوصی می‌شوند. مهدی رئوفی  با اشاره به وضعیت دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی اظهار داشت: آموزش‌های […]

اشاره/ رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی گفت: : هفت مرکز دولتی برای تبدیل به خصوصی در استان مرکزی وجود دارد دو مرکز دولتی در حال تبدیل شدن به خصوصی هستند و مابقی  هم به مرور زمان خصوصی می‌شوند.

مهدی رئوفی  با اشاره به وضعیت دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی اظهار داشت: آموزش‌های علمی کاربردی آموزش‌هایی با هدف ارتقا و انتقال دانش کار، ایجاد مهارت‌ها، افزایش بهره‌وری، به‌هنگام کردن، ارتقا تجارب و  معلومات افراد به‌ویژه شاغلان، رشد استعدادهای بارز و به فعلیت در آوردن استعدادهای نهفته قشرعظیم جوانان کشور برای تصدی مشاغل انجام می‌شود،است که در این راستا باید سیاست‌گذاری در زمینه آموزش انجام شود.

وی افزود: باید برنامه‌ریزی شغلی داشته باشیم و مسیرهای شغلی را هدایت و تعیین کنیم که چه شایستگی‌هایی با مدیران بومی در کشور نیاز داریم بنابراین باید به بازار کار ورود کنیم، اطلاعاتی را از بازار کار جمع‌آوری، نیازهای شغلی را شناسایی و مشاغل را طبقه‌بندی کنیم و پس از نوشتن صلاحیت شغلی به برنامه‌ریزی آموزشی ورود کنیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی ادامه داد: در زمینه برنامه‌ریزی آموزشی باید تدوین ساختارهای آموزشی مورد نیاز هرحوزه شغل انجام و سپس متناسب با آن برنامه‌ریزی درسی انجام شود که پس از آن منابع آموزشی را باید تهیه، تدوین و مدرسان آنها را شناسایی و تربیت کنیم.

وی تصریح کرد: امروزه در سطح جامعه همه تمایل دارند که به سمت رشته‌هایی مثل  دندانپزشکی، پزشکی، داروسازی و غیره حرکت کنند و زمانی هم که وارد کنکور می‌شوند درصد پایینی از افراد پذیرفته و مابقی به سبب این که شاید به اجبار خانواده وارد این رشته شدند به درستی استعدادیابی نشده‌اند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی خاطرنشان کرد: دانش آموزی که در رشته‌های موسیقی، تعمیرکار موبایل و یا ماشین مهارت دارد در دانشگاه‌های جامع علمی کاربردی پس از استعدادیابی در رشته مورد علاقه خود فعالیت می‌کند، تمام آموزش‌های کاربردی باید در محیط کار واقعی انجام شود و جلوی آموزش‌هایی که در محیط کار واقعی انجام نمی‌شود را می‌گیریم.

وی تصریح کرد: دانشجویی که در رشته متالوژی مواد در دانشگاه دولتی درس می‌خواند با کلیت این رشته آشنا می‌شود اما دانشجویی که در مرکز آموزش ایرالکو ما درس می‌خواند فقط ویژه آلومینوم و در مواردی مثل تولید، ریخته‌گری و غیره کار می‌کند این مهم سبب می‌شود فارغ‌التحصیلان کارآفرین باشند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی ادامه داد: خوشبختانه در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی مرکز کلینیک و مشاوره کارآفرین در دانشگاه جامع علمی کاربردی به همت پنج نفر از مشاوران و کارآفرینان استان مرکزی افتتاح کردیم که می‌توانند به تمام دانشجویان استان، صنعتگران و هرکسی که ایده دارد اما روش ورود به بازار کار را نمی‌داند و نمی‌تواند طرح اقتصادی برای خود بنویسد در این مرکز به صورت رایگان مشاوره می‌گیرد.

رئوفی خاطرنشان کرد: ۱۰ روش برای تامین منابع مالی وجود دارد که در این مرکز این روش‌ها در اختیار مراجعه‌کنندگان قرار می‌گیرد و باید توجه کرد که آخرین روش منابع بانکی است، متاسفانه در جامعه ما افراد به دنبال گرفتن وام از بانک‌ها هستند درحالی که این مورد روش آخر است و افراد در این کلینیک به هر دانشگاهی حتی به مراکز صنعتی در سطح استان ارائه خدمات می‌دهند.

وی عنوان کرد: در راستا اصلاح ساختاری با توجه به دستور شورای عالی اداری کشور و رئیس جمهور تمام مراکز علمی کاربردی دولتی بسته شدند، که از جمله آنها به مرکز هلال احمر، مرکز فرهنگ و هنر، بهزیستی، صنایع دستی و فنی حرفه‌ای می‌توان اشاره کرد.

  • رشته هتلداری، گردشگری و آشپزی در هتل امیرکبیر اراک

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان مرکزی اضافه کرد: هدف من تبدیل وضعیت این مراکز که هفت مرکز هستند به سمت خصوصی شدن است، خانه فرهنگ و هنر اراک که هم‌اکنون تبدیل وضعیت آن به سمت خصوصی انجام می‌شود و مهرماه دانشجو می‌پذیرد، در بحث صنایع دستی هم با هتل امیر کبیر اراک مذاکراتی انجام دادیم در آینده نزدیک مرکزی با رشته هتلداری، گردشگری و آشپزی در هتل امیرکبیر اراک داریم و رشته‌های مورد نیاز شهر را تامین و افراد را در این زمینه تربیت می‌کنیم.

رئوفی تصریح کرد: در تلاش هستیم بهترین مرکز را برای دیگر زمینه‌ها داشته باشیم، یکی از بهترین خدماتی که می‌توانیم  در فرودگاه اراک داشته باشیم احیا  گردشگری سلامت است در این راستا با فرودگاه اراک هم صحبت‌هایی کردیم تا دانشجویان گردشگری سلامت آموزش ببینند و در موسسه خصوصی وارد میدان شوند در این راستا در تلاش هستیم با دوره‌های کوتاه مدت در راستای تربین نیروهای ماهر در زمینه تامین و نگهداری هواپیما، خدمات فرودگاهی و گردشگری سلامت در فرودگاه راه‌اندازی می‌کنیم.