وی بیان کرد: ۲۰ پروژه دریایی و بندری در بنادر هرمزگان به ارزش ۱۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، افتتاح شد. اسلامی اظهار داشت: تحریم‌ها از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون وجود داشته است و روی نقاط و محورهایی است که اقتدارآفرین است. آنها می‌خواهند با تحریم موانع را گسترش دهند تا شکوفایی و رشد ایران متوقف […]

وی بیان کرد: ۲۰ پروژه دریایی و بندری در بنادر هرمزگان به ارزش ۱۶۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری، افتتاح شد. اسلامی اظهار داشت: تحریم‌ها از بدو پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون وجود داشته است و روی نقاط و محورهایی است که اقتدارآفرین است. آنها می‌خواهند با تحریم موانع را گسترش دهند تا شکوفایی و رشد ایران متوقف شود و ما راهی جز حرکت با اقتدار و هماهنگ با پیشروی قاطع و جدی نداریم. وی با تأکید بر اینکه باید حضور خود را در دریاها گسترش دهیم، گفت: نیاز داریم از ظرفیت‌های شکوفا نشده خود بهره‌برداری حداکثری کنیم.

حرکت در جهت پیشبرد اهداف
وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: ‌تحریم‌ها در شرایط جدید از تعقیب و مراقبت به صورت اقدام و عمل درآمده است و این خلاف معاهده‌های بین‌المللی و نوعی یاغی‌گری است.
اسلامی افزود: باید در جهت پیشبرد اهداف و اعتلای کشور حرکت کنیم؛ چرا ما سهمی از بازار بین‌المللی نداریم؟ ما در سرویس‌دهی به کشتی‌ها هم قابلیت رقابتی ایجاد نکرده‌ایم.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: البته ظرفیت بنادر ما از رقم ۱۹ میلیون تن در قبل از انقلاب به بالای ۲۴۰ میلیون تن رسیده است. اسلامی ادامه داد: امروز در بحث تجاری مشاغل پشتیبانی و خدمات گردشگری دریایی فرصت‌های بی‌نظیری داریم. وی تأکید کرد: پیشنهاد من این است که در ارتباط با قابلیت سازی برای شکست تحریم‌ها آنچه که بایسته است را انجام دهیم.
وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: دشمن نمی‌تواند ما را در کلافی حبس کند و فکر کند می‌تواند به اهداف شوم خود دست پیدا کند.
گسترش سازوکار بانکرینگ
وزیر راه و شهرسازی همچنین با بیان اینکه بانکرینگ یکی از فرصت‌هایی است که مغفول مانده است، افزود: باید سهم ما از بانکرینگ منطقه افزایش پیدا کند و مشتری بیشتری جذب کنیم. اسلامی افزود: در سال ۹۸ امیدواریم با سازوکار لازم سهم بانکرینگ را گسترش دهیم. وی افزود: صنایع دریایی ما در شمال و جنوب فعال است و امیدواریم سهم بیشتری در پشتیبانی و خدمات‌رسانی داشته باشند. وزیر راه و شهرسازی افزود: سوخت شناورهای تجاری که در آب‌های سرزمینی تردد دارند،‌ یارانه‌ای است و خارج از آب‌های سرزمینی طبق تعرفه‌های بین‌المللی است. وی افزود: اصلاحیه کاهش سولفور سوخت با وزارت نفت مطرح شده است.

به اقتصاد دریا محور توجه کنیم
اسلامی داشت: از دریانوردان و فعالان دریایی کشور که با ممارست خاص گردهمایی‌های دریایی را با انگیزه برگزار می‌کنند، قدردانی می‌کنم.
وی ادامه داد:‌ دریانوردی از مؤلفه‌های اقتدار ملت‌ها است؛ ایران با ۵۹۰۰ کیلومتر مرز آبی دریایی، از مؤلفه‌های اقتدار ملی را دارا است، در اقتصاد دریامحور باید توجه کنیم که به این مؤلفه اقتدار ملی کم‌توجهی نشود. وزیر راه و شهرسازی افزود: دریا گستره عظیمی است که ما شایسته استفاده حداکثری از آن هستیم. ما نباید خود را کوچک ببینیم و از این فرصت‌ها غافل باشیم.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی
صنعت دریایی ایران
قابل تهدید نیست
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی گفت: در شرایط حاضر نیاز بیشتری به هم افزایی بین ارگان های دریایی کشور داریم و همه باید بدانند که ظرفیت دریایی کشور قابل تهدید و توقف نیست و این یک شعار نیست. محمد راستاد در مراسم آغاز به کار بیست و ششمین همایش ارگان های دریایی که با شعار «کشتیرانی بهتر در راستای توسعه پایدار» در تهران برگزارشد، افزود: جمهوری اسلامی ایران با نفوذترین و قدرتمندترین عضو سازمان بین المللی دریانوردی است. وی تصریح کرد: امسال شاهد حضور دبیرکل سازمان بین المللی دریانوردی در ایران بودیم و با قاطعیت اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران یکی از موثرترین اعضا سازمان بین المللی دریایی است. این صلابت را مدیون جامعه دریایی کشور و حضور پر رنگ بخش خصوصی و ارگان های مرتبط با فعالیت های دریایی و بندری می دانیم.

عزم جدی در استفاده از توان داخلی
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با یادآوری این که تلاش می کنیم با هماهنگی بخش های ختلف بهره وری خدمات بندری کشور را ارتقا دهیم، گفت: امروز فرصت ارزشمندی برای استفاده از تولیدات داخلی است؛ همزمان با دهه مبارک فجر تفاهم نامه ای بین وزاری راه و دفاع برای ساخت ناوگان خدماتی مورد نیاز سازمان بنادر و دریانوردی امضا شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از سخنان اش گفت: در شرایط فعلی باید خدمات دریایی و بندری با بالاترین کیفیت و سهولت ارائه شود و بهره وری خدمات این حوزه ارتقا پیدا کند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به « تامین تجهیزات و مایحتاج استراتژیک این سازمان از طریق توانمندی داخلی به عنوان یک نگاه راهبردی « اضافه کرد: بر اساس این راهبرد، سازمان بنادر در نظر دارد تجهیزات محوطه ای و گنتری کرین ( جرثقیل های کشتی به ساحل ) را با توان فنی داخل کشور تولید کند.

دعوت از شرکت های دانش بنیان
راستاد با « دعوت از شرکت های دانش بنیان برای کمک به ارگان های دریایی برای تولید تجهیزات استراتژیک بندری و دریایی « گفت: امروز در استان هرمزگان با حضور رئیس‌جمهور ۱۶۰۰ میلیارد تومان پروژه دریایی و بندری در بخش تجهیزات، زیربنایی و روبنایی که سرمایه‌گذاری بخش خصوصی هم جزو آن است، افتتاح می‌شود. وی ادامه داد:‌ ما امروز بهره‌برداری رسمی از ۱۲ دستگاه جرثقیل کشتی به ساحل در ترمینال شماره ۲ کانتینری بندر شهید رجایی داریم. ضمن آنکه روند توسعه پایانه کانتینری بندر شهید رجایی در فاز سوم با قدرت در حال انجام است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ناوگان ایران با افتخار و اقتدار در اقصی نقاط جهان تردد می کند و خدمات ارائه دهد، افزود: روند توسعه و تجهیز پایانه های کانتینری بندر شهید رجایی در فاز ۳ و ۴ توسعه با قدرت پیش می رود .

سهم قابل توجه در ایجاد اشتغال
وی با بیان اینکه سازمان بنادر و دریانوردی در ایجاد اشتغال و ارزش افزوده سهم قابل توجهی دارد، اظهار داشت: با فعالیت رو به گسترش بخش خصوصی در بنادر شمال و جنوب کشور، درحال حاضر ۳۰ هزار نفر به طور مستقیم در بخش های مختلف بندری و دریایی مشغول به کار هستند. به گفته راستاد، هم اکنون بیش از ۱۰۰ هزار نفر دریانورد دارای گواهی نامه دریانوردی در کشور فعال هستند.

ظرفیت ۲۴۰ میلیون تنی حمل و نقل دریایی
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با تاکید بر اینکه « ظرفیت دریایی کشور قابل تهدید و توقف نیست «، گفت: به رغم تهدیدها و فشارهای گسترده دشمنان، افتخار داریم که توانستیم میزان حمل و نقل دریایی ایران را به ۲۴۰ میلیون تن برسانیم. وی خاطرنشان کرد: دو ماه بعد از شروع دور جدید تحریم ها، یکی از مقامات آمریکایی بیانیه ایسراسر از دروغ منتشر کرد می خواهد برای ناوگان ایران محدودیت ایجاد کند. اما ناوگان حمل ونقل دریایی ایران به گونه ای عمل کرده که از بالاترین استاندار برخوردار است.

استفاده از سوخت کم سولفور در شناورها
راستاد در پایان به اجرای قانون کم‌سولفور در سوخت شناورها موسوم به قانون ۲۰۲۰ پرداخت و تصریح کرد: در تلاش هستیم تا تولید این نوع سوخت را در کشور کلید بزنیم و با توجه به اهمیت آن در قطعنامه پایانی بیست و ششمین همایش ارگان‌های دریایی به قانون ۲۰۲۰ اشاره خواهد شد و راه‌کارهای اجرای آن مدنظر خواهد بود.

رئیس‌ کمیسیون عمران مجلس
شورای اسلامی
حوزه بندر و دریا؛ نیازمند ساختاری قدرتمند و با پشتوانه قوی است
رئیس‌ کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: توسعه دریایی و کشتیرانی به توسعه اقتصادی و عمرانی کشور می انجامد.
محمد رضا رضایی کوچی در بیست و ششمین همایش ارگان‌های دریایی که در محل کتابخانه ملی در تهران برگزارشد با اشاره به سند چشم انداز توسعه کشور، افزود: بر اساس این سند، جمهوری اسلامی ایران باید در سال ۱۴۰۴ به قدرت اول منطقه تبدیل شود.
وی با بیان اینکه دسترسی به اهداف برنامه با شناسایی نواقص و کمبودها میسر می شود، ادامه داد: متناسب با ظرفیت های خدادادی و پتانسیل های موجود، باید جایگاه اقتصادی و تجاری خودمان را در جهان تعریف و تبیین کنیم.
وی ادامه داد: برای رسیدن به افق ۱۴۰۴ حدود ۴۰ درصد زمان باقی است و باید نقص‌های خود را شناسایی کنیم؛ کشورهای همسایه یا کشورهایی که به دریا وصل هستند و یا کشورهایی که حتی دریا ندارند، در حوزه دریایی تلاش بالقوه‌ای دارند.
رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی بیان کرد: ما باید ظرفیت‌های خدادادی خود را ارزیابی کنیم و میزان استفاده از آن را مورد بررسی قرار دهیم. ایران تنها کشوری است که به دریای خزر و خلیج فارس و آب‌های آزاد متصل است؛ ضمن آ‌نکه ما ۴۰۰ میلیون نفر جمعیت در پس‌کرانه بنادر خود و کشورهای دیگر داریم که باید به آنها خدمات بدهیم.
وی افزود: ایران در مسیر ۵ کریدور بین‌المللی و از این منظر جزو ۵ کشور اول دنیا است. رضایی ادامه داد: ۵۰ درصد کل ذخایر نفتی دنیا از تنگه هرمز عبور می‌کند که در مدیریت ما است، ما مالک ۵۶ درصد سواحل خلیج فارس هستیم، سالانه ۴۰ هزار شناور از تنگه هرمز عبور می‌کند و ۳۰ درصد کل تجارت دریایی دنیا از این تنگه است. رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی افزود: ما ۵۸۰۰ کیلومتر ساحل داریم و از طریق تنگه هرمز و بندر چابهار در واقع با دنیا مرز مشترک داریم. رضایی اظهار داشت: ایران بزرگترین ناوگان تجاری دریایی و نقتکش منطقه را دارد. وی افزود: حال با وجود همه این شرایط مطلوب ۱۱ بندر اصلی ما اگر سه شیفته هم کار کنند فقط از ۲۰ درصد ظرفیت بنادر استفاده می‌شود و ۸۰ درصد ظرفیت بنادر ما استفاده نمی‌شود.
وی با بیان اینکه از تمام ظرفیت بنادر کشور به خوبی استفاده نمی شود، افزود: کشور کوچک امارات از فرصت سوخت رسانی به کشتی های عبوری، به تنهایی ، ۲۰ میلیارد دلار در آمد دارد.
وی با اشاره به سهم ۶۵ درصدی بندر جبل علی امارات در عملیات کانتینری و فله منطقه ، خواستار ارزیابی دقیق تر شرایط و موقعیت حمل و نقل دریایی کشور شد.
رئیس کمیسیون عمران مجلس با انتقاد از اینکه نباید همه تقصیرها را ناشی از تحریم و کارشگنی آمریکا بدانیم، اظهار داشت: اگرچه تحریم ها بر روند کلی اقتصاد موثر است، اما ایراد اصلی ناشی از ساختارهاست. وی یکی دیگر از مشکلات جامعه دریایی و بندری را « تعدد دستگاه ها و ارگان های دریایی برشمرد و خاطر نشان کرد: با توجه به تعدد ارگان های تصمیم گیر دریایی ، بعضا منافع این دستگاه ها در تضاد با هم خواهد بود و هماهنگی بین آنها را مشکل می کند.
وی ادامه داد: چرا امروز ضعیف‌ترین مردم شهرها در کنار دریا زندگی می‌کنند؟ باید به ساختار قدرتمند با پشتوانه قوی در حوزه دریا و بندر فکر کنیم و کمیسیون عمران مجلس و فراکسیون‌های دریایی آمادگی حمایت کامل از بخش دریایی و بندری کشور را دارا هستند. رئیس‌ کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، اقتصاد دریا پایه را حائز اهمیت خواند و گفت: توسعه دریایی و کشتیرانی به توسعه اقتصادی و عمرانی کشور می انجامد.