
نیلوفر منصوری دبیر گروه گردشگری یکی از مهم ترین، جذاب ترین و سودآورترین حوزه های گردشگری در جهان، گردشگری دریایی و ساحلی است. نوعی از گردشگری که بیشتر کشورهای نزدیک به ساحل به تورهای دریایی، حمل نقل دریایی، ورزش و تفریحات آبی، غواصی و سایر سرگرمی های مرتبط با ساحل و فراساحل توجه دارند و […]
نیلوفر منصوری
دبیر گروه گردشگری
یکی از مهم ترین، جذاب ترین و سودآورترین حوزه های گردشگری در جهان، گردشگری دریایی و ساحلی است. نوعی از گردشگری که بیشتر کشورهای نزدیک به ساحل به تورهای دریایی، حمل نقل دریایی، ورزش و تفریحات آبی، غواصی و سایر سرگرمی های مرتبط با ساحل و فراساحل توجه دارند و آن را در صدر برنامه های گردشگری قرار می دهند. فعاليت هاي تفريحي آبي مثل غواصي، سفرهاي تفريحي، اسکي روي آب، جت اسکي، آکواريوم دريايي و ماهي گيري در آب هاي عميق از مهم ترين جذابيتهاي گردشگري دريايي اند که کشورهای همسایه ما از جمله ترکیه بهره بسیاری از سرمایه گذاری روی آن برده اند. اما در کنار آن حمل و نقل دریایی و وجود کشتی ها و قایق های تفریحی و گردشگری نقش گردشگری دریایی را دوصدچندان می کند.
درياي خزر به عنوان بزرگترين درياچه جهان، یکی از مهمترين ظرفيتهاي ايران در حوزه گردشگری و اقتصاد به شمار ميرود. وجود جاذبههاي فراوان تاريخي، آب و هواي مناسب، جاذبه های تفريحي، توريستي، و نزديکي به فرودگاه بينالمللي، دسترسي به امکانات حمل و نقل دريايي، زميني و هوايي موجب تبديل اين منطقه به منطقه ويژه شده است. براساس بررسی های انجام شده بیشتر گردشگران که به این منطقه می آیند، بهخاطر دریا و ساحل وارد استان مازندران می شوند و رنگ زندگی را به شهرهای مازندران می پاشند، اما با تمام اینها باید گفت گردشگری دریایی در خزر آه ندارد که با ناله سودا کند!
امسال نیز رو به پایان است و سال جدید این استان میزبان میلیون ها مسافر از شهرها و روستاها و حتی کشورهای دیگر است تا از موهبت های طبیعی و خدادادی بهره لازم را ببرند. به گفته کارشناسان بیش از ۷۰درصد سفرهای داخلی کشور در حوزه گردشگری دریایی انجام می شود اما کمتر از پنج درصد در این حوزه خدمات به گردشگران ارائه داده می شود. غواصی، قایق نوردی، ورزش های دریایی از جمله امکاناتی بوده که می توان در اختیار گردشگران قرار داد؛ اما گردشگران دریای خزر از همین حداقلها هم محروم هستند. ایجاد یک کروز دریایی در دریای خزر و طراحی سفری چند روزه به منظور بازدید از جاذبههای شمال کشور مانند فرهنگ های متنوع و زیبایی های طبیعی شهرها می تواند به اقتصاد منطقه کمک کرده و گردشگران را با زیبایی های شمال بیشتر آشنا کند.
گردشگری طرح جامع در کشور ندارد
با وجود ارزشمند بودن گردشگری دریایی در دنیا، اما این حوزه در کشور خودمان ضعف های بزرگی دارد، به گونه ای که حتی متولیان امر بر این موضوع تاکید می کنند اما با یک حساب سرانگشتی می بینیم که تمام برنامه ها بر روی کاغذ است و اگر هم چیزی اجرا شود ناچیز است و هر سال همان برنامههای ضعیف و نیمه کاره مانند طرح سالم سازی دریا نصیب مشتاقان خزر میشود. از قدیم الایام می گویند با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمی شود، حال قصه گردشگری دریایی در خزر مصداق همان مثل است و مازندران به داشتن چند قایق قدیمی و ناامن اکتفا کرده در حالیکه وجود قایق های تفریحی تندرو و کشتی یکی از الزامات دنیای گردشگری دریایی است.
به گفته کارشناسان گردشگری؛ خلاء گردشگری دریایی در منطقه شمال کشور و خصوصاً مازندران احساس میشود. سید ابراهیم موسوی معتقد است مدیران کل حوزه گردشگری تلاش زیادی کردند تا در این بخش کاری انجام دهند اما نتوانستند، از سوی دیگر سرمایه گذارانی هم هستند که میتوانند در این حوزه کاری انجام دهند اما آنقدر موانع بر سر راه سرمایه گذار قرار میدهند که فرصتی برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری دریایی پیدا نمیکنند و این امر به دلیل حساسیت بر دریا و آب است.
به گفته این مدرس صنعت هتلداری و گردشگری قرار است کشتی گردشگری دریایی در بندر نوشهر راه اندازی شود، این کشتی دارای چندین اتاق و دو سالن با ظرفیت ۴۰۰ نفر بوده که میتواند به عنوان یک تور تفریحی دریایی از آن استفاده شود و در زمان غیر پیک مسافر نیز در حوزه کشورهای دریای خزر به عنوان مسافربری فعالیت داشته باشد.
موسوی با بیان اینکه گردشگری دریایی نقش زیادی در جذب گردشگر داخلی و خارجی دارد، افزود: در صورتی این طرح اجرایی شود دیگر نیازی نیست بسیاری از گردشگران از شهرهای اطراف خصوصاً تهران متحمل هزینه زیاد شوند که به کیش بروند تا از گردشگری دریایی استفاده کنند زیرا میتوانند با صرف وقت کم و هزینه کمتر مسیر شمال کشور را با خودروی شخصی طی کنند و در زمان کوتاهی هم بازگردند.
توسعه گردشگری دریایی
قوی نبودن بخش خصوصی در حوزه گردشگری و تورگردانی از جمله عواملی است که سبب توسعه نامتوازن گردشگری دریایی در استان مازندران شده است. این موضوعی است که تمام فعالان گردشگری به آن اذعان دارند. استاندارمازندران نیز معتقد است که بررسی راهکارهای لازم برای توسعه گردشگری دریایی در این منطقه ضروری است. به گفته احمد حسین زادگان مازندران بخصوص غرب استان دارای ظرفیت بالای گردشگری است و راه اندازی گردشگری دریایی با توجه به تعداد بالای مسافر و گردشگر می تواند به رونق اقتصادی منطقه کمک کند..
منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر با مساحتی حدود ۴۰ هکتار از ۱۱ پست اسلکه تجاری، خدماتی، تجهیزات مناسب خشکی، دریایی و نیز آبخور پنج متر نسبت به سایر بنادر شمالی از موقعیت بسیار مناسبی برخوردار است. طبق آمار منابع رسمی، این بندر در حال حاضر ظرفیت تخلیه و بارگیری سه میلیون تن کالا در سال را دارد و با عملیاتی شدن و اجرای کامل طرح های مدنظر در این بندر پیش بینی می شود که این میزان ظرفیت به چند برابر در سالهای آینده افزایش یابد. شهرهای ساحلی غرب مازندران بویژه نوشهر به دلیل برخورداری از موقعیتهای ممتازی مانند دریا، جنگل، آثار تاریخی و طبیعی در تمامی فصول بویژه نیمه نخست سال پذیرای میلیونها مسافر و گردشگر است.