استقبال از پیش‌فروش فوری خودروهای شرکت‌های مذکور قابل توجه بود؛ خودروهای عرضه شده در کمتر از دو ساعت خریداری شد و این طرح حتی امروز، جمعه، نیز از سوی شرکت سایپا اجرایی می شود. این شرکت تاکید دارد که تا روزانه ۴۰۰ خودرو را در این قالب خواهد فروخت. ایران خودرو نیز اطلاعیه ای در […]

استقبال از پیش‌فروش فوری خودروهای شرکت‌های مذکور قابل توجه بود؛ خودروهای عرضه شده در کمتر از دو ساعت خریداری شد و این طرح حتی امروز، جمعه، نیز از سوی شرکت سایپا اجرایی می شود.
این شرکت تاکید دارد که تا روزانه ۴۰۰ خودرو را در این قالب خواهد فروخت. ایران خودرو نیز اطلاعیه ای در خصوص فروش خودرو برای روز شنبه چهارم اسفند ماه صادر کرده است اما این همه ماجرا نیست.
داغی بازار پیش فروش خودرو البته همراه با رضایت مشتریان خودرو در کشور نبوده و این وضعیت غیرعادی نارضایتی شدیدی را نیز میان خریداران و متقاضیان از یک سو و فروشندگان و فعالان این بازار از سوی دیگر ایجاد کرده است.
حالا فعالان بازار از سکته بازار خودرو، آن هم در موعدی که به طور سنتی داغ ترین فصل خرید و فروش خودرو محسوب می شود خبر می‌دهند.
به گفته سعدی موتمنی، رییس اتحادیه نمایشگاه داران خرید و فروش خودرو در بازار آزاد به صفر  رسیده و این رکود، بازار خودرو را در وضعیتی عجیب قرار داده است.
وی البته معتقد است بیش از ۹۰ درصد خریداران خودرو در طرح های پیش فرئش را نه مصرف کنندگان که سرمایه گذاران تشکیل می دهند که با هدف فروش خودروهای خریداری شده با قیت های بالاتر تصمیم به پیش خرید خودرو گرفته اند.
از سوی دیگر یکی از نمایشگاه داران در منطقه سید خندان تهران که معتقد است حتی در راکدترین وضعیت بازار مشتریان خاص خود را داشت، می گوید: بازار خودرو این روزها اصلا شباهتی به بازار ندارد. مردم با هدف سرمایه گذاری خودرو می خرند، مثلا پراید دیگر پراید نیست، واحدی است برای سنجش میزان سرمایه و همین وضعیت سبب شده است بازار به هم بریزد.
وی‌گفت: ما با شرایط چندان عادی روبرو نیستیم. شرایط تقریبا غیر عادی است و حتی طرح هایی مانند هر کد ملی یک خودرو و … نیز نتوانسته است وضعیت را عادی کند جرا که شاهدیم افراد برای اعضای خانواده خود و حتی آشنایان خود خودرو می خرند تا سرمایه هایشان به باد نرود.

این هجوم سابقه داشت
این هجوم به بازار خودرو برای خرید و فروش خودرو البته اقدامی بی سابقه نیست، کمی عقب تر در دهه هفتاد و اوایل هشتاد نیز بازار خودرو مامنی برای سرمایه های سرگردانی بود که به امید بیشتر شدن  اقدام به پیش خرید خودرو می‌کردند. آن زمان از کارشناسان از طرح های پیش فروش خودرو در قالب طرح های جمع آوری نقدینگی یاد می کردند و می گفتند این اقدامات در راستای جمع آوری نقدینگی سرگردان از جامعه و هدفمند کردن آن صورت می گیرد. آن سال ها صف های طویلی برای خرید سیم کارت تلفن همراه نیز شکل می گرفت و سیم کارت های ۵۰۰ هزار تومانی پیش فروشی، متقاضیان مشتاق فراوان داشت اما کم کم با رشد تولید خودرو در ایران، بازار خودرو تغییر مسیر داد و به بازاری عادی، شبیه بازار کالاهای سرمایه ای با دوام در بسیاری کشورها بدل شد هر چند ممنوعیت در بدو امر و دیوارهای تعرفه ای بلند پس از آن، هیچ گاه امکان رقابتی شدن این بازار را فراهم نکرد.
حالا اما از پس طوفان تورمی سال های پایانی دهه نود، بازار خودرو بار دیگر محلی برای جذب سرمایه های سرگردان شده است.

پیش فروش‌ها تاثیرگذار است؟
فرمول قیمت گذاری خودرو تغییر کرده است. به موجب این فرمول قیمت پیش فروش خودرو معادل ۵ درصد قیمت بازار تعیین شده و همین مساله سبب شده است قیمت ها هفته به هفته افزایش یابد و حتی در طرح پیش فروش فوری با هدف تنظیم بازار نیز خودروها افزایشی دوباره را تجربه کنند.   فعالان این بازار می گویند ثمره این اقدام تنها توقف کامل خرید و فروش است و بازار شب عید برای فعالان بازار شباهتی به بازار همیشگی این فصل ندارد.
یکی از فعالان پرسابقه این بازار در منطقه فردوسی در پاسخ به این سئوال که آیا ادامه این روند می تواند قیمت‌ها را تعدیل کند یا از افزایش مدام آن پیشگیری نماید، گفت: این بستگی به میزان خوش قولی خودروسازان دارد هر چند آنها که گران پیش خرید کرده اند امیدوارند حتی در سایه بدقولی شرکت‌ها، پول‌هایشان از میان نرود و قیمت‌ها افزایش یابد.
رشد قیمت ها تحتدتاثیر افزایش عمومی قیمت ها از یک سو ، رشد بهای ارز و نزول ارزش پول ملی از سوی دیگر و عدم تحویل به موقع خودروهای ثبت نامی و عرضه خودرو به بازار با استناد به نبود قطعه و … اتفاق افتاد.
به نظر می‌رسد هفته پیش رو هفته خاصی برای خریداران و شرکت‌های خودروساز باشد، خودروسازانی که در دوره تشدید تحریم‌های کنونی نتوانستند رضایت مصرف کننده ایرانی را جلب نمایند.

عملکرد ضعیف وزارت صنعت در ثبت سفارش
رئیس فراکسیون صادرات مجلس با انتقاد شدید ازعملکرد وزارت صنعت در حوزه ثبت سفارش گفت: با شرایط کنونی رفع تعهد ارزی مخالفیم.
علی‌اکبر کریمی در نشست با روسای تشکل های صادراتی در اتاق بازرگانی ایران گفت: متاسفانه ما با یک واقعیت تلخ مواجه هستیم که تصمیماتی در کشور اتخاذ می شود و باعث شده صادرات در سال جاری ضربه سنگینی را تحمل کند که البته در شوک اول ارزی، این موضوع تشدید شد.
رئیس فراکسیون صادرات مجلس شورای اسلامی افزود: زمانی که در بازار، تصمیم غلطی اتخاذ میشود برخی باید تاوان آن را پس بدهند ولی متاسفانه دولت از باب این تصمیمات حتی پاسخگو هم نیست.
وی گفت: دخالت دولت در سال جاری در نرخ ارز سبب شد که قیمت دلار به ۲۰ هزار تومان هم برسد ضمن اینکه در کنار آن ۶۲ تن طلا در تصمیم غیرعاقلانه ای نابود شده و تورم آن گریبانگیر اقتصاد ایران شود.
به گفته کریمی، صادرات باید یک روند خطی و ممتد داشته باشد چرا که به صورت نقطه‌ای نمی توان کالایی را به بازار عرضه کرد و ۶ ماه بعد صادرات آن را متوقف نمود. پس با این روند نمی توان انتظار صادرات پایدار را داشت بلکه هنر صادرکننده آن است که محصولی را با روند مستمر و برند معتبر، با حفظ کیفیت و قیمت مناسب عرضه کند.
رئیس فراکسیون صادرات مجلس خاطرنشان کرد: شوک ارزی عملا روند صادرات را دچار اختلال جدی کرده و هم اکنون علاوه بر اینکه صادرات بسیاری از کالاها رسما متوقف شده در بازار داخل نیز کمبودهایی را تجربه می کنیم.
وی خاطرنشان کرد: پیمان سپاری برای صادر کنندگان متاسفانه نتوانسته دولت را به خواسته خود برساند. این در شرایطی است که با بانک مرکزی در مقاطع مختلف در رابطه با حذف پیمان سپاری ارزی مذاکره کردیم که به نتیجه نرسیدیم اما رایزنی های فراکسیون صادرات مجلس با رئیس کل جدید بانک مرکزی  منجر به صدور بخشنامه های جدید ارزی شد. اگر پیمان سپاری ارزی اجرا نمی شد، صادرات کشور به صورت روان در حال انجام بود و صادرکننده ارز حاصل از صادرات خود را بدون اظهار کردن به چرخه بازگشت می داد اما اکنون دولت دنبال ارز است و پیمان سپاری را الزامی می داند.
کریمی تصریح کرد: سالهاست خواسته ما این است که در عراق به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران بتوانیم یک بانک داشته باشیم تا صادرکننده از طریق بانک ایرانی بتواند ارز حاصل از صادرات خود را دریافت کند اما این کار به نتیجه نرسیده است.

از بین‌رفتن فرصت صادرات با تصمیمات خلق الساعه دولت
وی اظهارکرد: متاسفانه شرایط هم اکنون به نحوی پیش رفته که فرصت صادرات و ارزآوری برای کشور با تصمیمات خلق الساعه دولت از بین رفته و خود را از فرصت طلایی صادرات محروم کرده ایم در حالی که به نظر می رسد باید بین صادرکنندگان پتروشیمی و مواد معدنی با صادر کنندگان کالاهای غیرنفتی تفاوت قائل شد.
رئیس فراکسیون صادرات مجلس با انتقاد از مدیریت بی ضابطه و بسیار ضعیف وزارت صنعت در موضوع ثبت سفارش گفت: هم اکنون ثبت سفارش در وزارت صنعت بدون صاحب است و به محلی برای توزیع رانت تبدیل شده در حالی که به تازگی تصمیم بر این است که ثبت سفارش از سازمان توسعه تجارت جدا شده و به ستاد وزارت صنعت، معدن و تجارت ملحق شود.
رئیس فراکسیون صادرات مجلس گفت: تلاش داریم تا در اولین فرصت جلسه ای میان تشکل های صادراتی، بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار کرده تا مشکلات این چنینی را حل کنیم.