مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به برگزاری « همایش بین المللی توسعه بندر چابهار» در ۷ اسفند ماه جاری، در باره اهداف این گردهمایی گفت: با توجه به فراهم شدن ظرفیت قابل توجه عملیاتی و تجهیزاتی در بندر چابهار، لازم است این امکانات و توانمندی ها در قالب یک نشست بین المللی به […]

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به برگزاری « همایش بین المللی توسعه بندر چابهار» در ۷ اسفند ماه جاری، در باره اهداف این گردهمایی گفت: با توجه به فراهم شدن ظرفیت قابل توجه عملیاتی و تجهیزاتی در بندر چابهار، لازم است این امکانات و توانمندی ها در قالب یک نشست بین المللی به بازرگانان و تجار کشورهای پیرامونی و سرمایه گذاران بخش خصوصی داخلی معرفی شود.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، محمد راستاد با حضور در برنامه زنده تلویزیونی « صبح با خبر « از شبکه بین المللی خبر، اظهار داشت: در همایش بین المللی توسعه بندر چابهار ، فعالان اقتصادی و بازرگانان بخش خصوصی ۱۷ کشور در قالب ۱۱۵ نفر گردهم می آیند.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه « بازدید میدانی از توانمندی ها و پتانسیل های بندر چابهار » ؛ « ارائه مشوق ها و مزیت های بندری » و « ارائه تعرفه های مترتب بر کشتی و کالا » از جمله برنامه های سازمان بنادر در همایش مذکور است ، افزود: همچنین در گردهمایی روز چابهار ، این امکان فراهم می شود تا بازرگانان و تجار کشورها بتوانند ارتباط چهره به چهره با هم داشته باشند و شرایط بهتری را برای استفاده بیشتر از ظرفیت های بندر چابهار مهیا سازند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به حضور سفرا و مقامات دستگاه های دولتی و حاکمیتی در کنار تجار بخش خصوصی کشور در روز چابهار ، از حضور دو سازمان بین المللی» گروه یاری رسانی افغانستان سازمان ملل» و « سازمان توسعه همکاری های بین المللی اقتصادی ژاپن» در همایش بین المللیتوسعه بندر چابهار خبر داد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگری از این گفت و گو با بیان اینکه « همواره تمرکز کشور برای حمل و نقل دریایی روی خلیج فارس بوده و عمده ظرفیت های بندری کشور در این حوضچه آبی نهایتا تا تنگه هرمز ایجاد شده است »، افزود: این در حالی است که از نظر ملی دسترسی دریایی و نزدیکی به مسیر اصلی تجارت شرق به غرب ، سواحل مکران و بندر چابهار بهترین گزینه محسوب می شوند.
وی افزود: از منظر بین المللی نیز با توجه به» وجود یک و نیم میلیارد نفر جمعیت و بازار گسترده و بزرگ در کشورهای ساحلی اقیانوس هند» و عدم دسترسی به آب های آزاد کشورهای آسیای میانه و قفقاز و افغانستان در شمال ایران» توسعه بندر چابهار از اهمیت راهبردی برای کشور برخوردار است و می تواند گذرگاه بسیار خوبی برای صادرات و وراردات این کشور باشد.
محمد راستاد با اشاره با اقدامات انجام شده در بندر چابهار طی یک سال گذشته پس از افتتاح فاز اول توسعه این بندر اظهار داشت: در این مدت تحولات بسیار خوبی در بندر چابهار ایجاد شد و میزان تخلیه و بارگیری این بندر تا ۵۰ درصد رشد داشته که در این مدت چنین رشدی را در هیچ یک از بنادر دیگر کشور تجربه نکردیم.
وی با بیان اینکه در یک سال گذشته حدود هزار میلیارد تومان قرداد و تفاهم نامه همکاری با بخش خصوصی به امضا رسید ، افزود: پس از افتتاح فاز اول توسعه بندر چابهار توسط ریاست محترم جمهور، موافقت نامه دالان ترانزیتی چابهار به امضای سه کشور هندوستان ، افغانستان و ایران رسید.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اعلام این خبر که « روند ورود کشتی ها با محموله های متنوع در بندر چابهار تغییر کرده است » ، اضافه کرد: اخیرا شاهد برقراری خط لاینری کشتیرانی در بندر چابهار بودیم که از مبدا بنادر هند به چابهار و بلعکس فعال است.

 

 

طی پیامی از سوی مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت «روز مهندس» مطرح شد:
مهندسان؛ سرمایه تخصصی کشور هستند
جامعه مهندسین بندری و دریایی با نگاه تخصصی؛ موجبات تحقق اهداف حوزه حمل و نقل دریایی را فراهم آورده اند. نگاه علمی و تخصصی به موضوعات و مسائل روزمره زندگی بشر همواره و در تمام اعصار، اهمیت ویژه‌ای داشته است. در این زمینه ایرانیان در زمره پیشتازان محسوب شده و اندیشه های ناب و نگاه دقیق شمار زیادی از دانشمندان پرافتخار ایرانی، مؤید این ادعا در عصر حاضر و الهام بخش طرح‌های نو در جهان به شمار می‌رود. پنجم اسفندماه، زاد روز دانشمند بزرگ و برجسته تاریخ علم این سرزمین، خواجه نصیرالدین طوسی، شخصیتی که می توان از وی به عنوان پایه گذار عصر نوین علم و تکنولوژی ایرانی نام برد، «روز ملی مهندس» نامگذاری شده است. ‌‌ تقارن این دو رویداد، تلاقی ارزشمندی از اندیشه دیرین مهندسی ایرانی با توانمندی موجود امروز کشور است که با بهره گیری از تجارب کسب شده، نوآوری و رهیافت های علمی، حفظ و اعتلای استقلال ایران اسلامی را رقم زده و دستیابی به افق های افتخارآمیز چشم انداز را میسر می نمایند. مهندسان به عنوان سرمایه تخصصی کشور، قادرند با قدرت تحلیل برآمده از آموخته های ارزشمند علمی و تجربی، در عرصه‌های مختلف، جامعه را در رسیدن به توسعه همه جانبه و پایدار یاری کنند. طی سالیان اخیر، جامعه بندری و دریایی ایران اسلامی افتخار دارد با بهره گیری از دانش خیل عظیم مهندسان، خالق صحنه های باشکوه رشد و پیشرفت گسترده در همه حوزه های بخش حمل و نقل دریایی باشد. خوشبختانه، امروز عمده فعالیت های طراحی، ساخت، بهره برداری و نگهداری مرتبط با زیرساخت های عمرانی، تجهیزاتی، شناورهای مسافری و بازرگانی با همت مهندسین شاغل در این حوزه در داخل صورت پذیرفته و کشور را که در روزگاری نه چندان دور در امور ابتدایی وابسته بود، جز در مواردی اندک، بی نیاز کرده است. اینجانب این مناسبت را مغتنم شمرده و ضمن عرض تبریک از خدمات جامعه مهندسین بندری و دریایی که با نگاهی علمی و تخصصی، الهام از اندیشه ها و فناوری های نوین و بهره گیری از خلاقیت، ابتکار و نوآوری، موجبات تحقق اهداف و مأموریت های حوزه حمل و نقل دریایی را فراهم آورده اند، قدردانی کرده و توفیقات روزافزون را در مسیر پیش رو، از خداوند منان مسئلت می کنم.