مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان گفت: از خانواده‌ها انتظار داریم در بحث کلاس‌های کنکور همکاری بیشتری با آموزش و پرروش داشته باشند و فرزندان خود را کمتر به سمت بازار آزاد سوق دهند؛ همه امکانات مورد نیاز در مدارس تدارک دیده شده است. احسان گوهری‌راد اظهار کرد: به مدارس اعلام کردیم که در صورت […]

مدیرکل آموزش و پرورش استان گلستان گفت: از خانواده‌ها انتظار داریم در بحث کلاس‌های کنکور همکاری بیشتری با آموزش و پرروش داشته باشند و فرزندان خود را کمتر به سمت بازار آزاد سوق دهند؛ همه امکانات مورد نیاز در مدارس تدارک دیده شده است.

احسان گوهری‌راد اظهار کرد: به مدارس اعلام کردیم که در صورت نیاز به برگزاری کلاس‌های کنکور، شیفت بعد از ظهر مدرسه را برنامه‌ریزی کنند تا شاهد حضور دانش‌آموزان در کلاس‌های کنکور در مکان‌های مختلف نباشیم.

وی با اشاره به هزینه‌های میلیاردی بازار آزاد کنکور در استان، افزود: در طول سال‌های اخیر برگزاری کلاس‌های آزاد کنکور جواب خاصی نداده و سال به سال رتبه استان در کنکور پایین‌تر می‌رود.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان خاطرنشان کرد:‌ یکی دیگر از دلایل پایین آمدن رتبه کنکور سراسری استان، توجه مشاوران و خانواده‌ها به یک رشته است. مشاور برای نمونه در رشته تجربی برای دانش‌آموز تنها پزشکی و دندانپزشکی و موارد مانند این را انتخاب می‌کند و همین امر باعث افزایش آمار مردودی‌های ما در کنکور می‌شود.

گوهری‌راد با اشاره به اینکه بسیاری از دانش‌آموزان استان بدلیل انتظارات بالایی که دارند حتی انتخاب رشته هم نمی‌کنند، تصریح کرد:‌ در اغلب استان‌ها چنین نیست و مشاوران که در مدارس وجود دارند، از دانش‌آموز می‌خواهند که در صورت کسب هر رتبه‌ای انتخاب رشته را حتی در دانشگاه‌های غیردولتی انجام دهند و در صورت تمایل سال بعد دوباره در کنکور شرکت کنند. همین امر باعث شده استانی که کیفیت تحصیلی‌اش از استان ما پایین‌تر بوده، رتبه کنکورش بالاتر شود.

وی، خانواده، مشاوران و جو جامعه را علت بالا رفتن توقع دانش‌آموزان عنوان و اظهار کرد: مگر چند دانشجوی پزشکی می‌توانیم داشته باشیم؟ در رشته ریاضی صندلی خالی در کشور داریم ولی در رشته‌های خوب تجربی تنها ۲۰ درصد شرکت کنندگان قبول می‌شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش گلستان یکی دیگر از علل گرایش به رشته تجربی را عدم وجود دانشگاه صنعتی و صنعت مدرن در استان دانست و اظهار کرد: در برخی استان‌ها با توجه به نیازی که در صنعت دارند، دانش آموزان به سمت رشته‌های مورد نیاز صنایع آن استان روی‌ می‌آورند.

گوهری‌راد در ادامه با اشاره به اهمیت رشته‌های فنی و حرفه‌ای، خاطرنشان کرد: در آموزش و پرورش به دنبال تربیت دانش‌آموزانی هستیم که بعد از فارغ‌التحصیلی بتوانند کار انجام دهند. «ایران مهارت» یکی از طرح‌هایی است که در قالب آن دانش‌آموز متوسطه اول با رشته‌های مهارتی آشنا می‌شود. برگزاری جلسات مشاوره‌ای و گفت‌وگو با دانش‌آموزان از دیگر اقداماتی است که در این راستا دنبال می‌کنیم.

وی با اشاره به طرح دبیران خیرین آموزشی، تصریح کرد: دبیران خیر برای دانش‌آموزان مستعدی که از نظر مالی امکان حضور در کلاس‌های تقویتی و کنکور را ندارند، کلاس برگزار می‌کنند. در شهر گرگان حدود ۱۰۰۰ نفر از دانش‌آموزان تحت پوشش این دبیران هستند.

گوهری راد با اشاره به اینکه اغلب این دانش‌آموزان در پایه متوسطه دوم مشغول به تحصیل هستند،‌ افزود: این دانش‌آموزان بدون هیچ هزینه‌ای در کلاس‌های کنکور و تقویتی شرکت می‌کنند.

وی در پایان گفت: هر چقدر بگوییم که کنکور ابزار مناسبی نیست، ولی الان شاخصی برای رتبه بندی آموزش و پرورش یک استان است و اگر به این موضوع ورود پیدا نکنیم، استان ما متضرر خواهد شد.

 

از صنعت نساجی زنجان چه خبر؟

رئیس گروه امور اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان گفت: فعالیت‌های تولید منسوجات و پوشاک در اقتصاد استان سهم به‌سزایی دارد.

خلیل قاسم‌لو در رابطه با وضعیت ارزش‌ افزوده رشته فعالیت‌های تولید منسوجات و پوشاک استان در سال ۹۴، اظهار کرد: سهم استان از تولید ناخالص داخلی کشور با احتساب نفت در سال ۹۴، برابر با ۱٫۱۲ درصد بود که این شاخص بدون احتساب نفت برابر با ۱٫۲۹ درصد است.

این مسئول ادامه داد: در سال ۹۴ محصول ناخالص داخلی استان برابر با ۱۳۸ هزار و ۱۹۸ میلیارد ریال بوده و سهم استان از محصول ناخالص داخلی کشور برابر ۱٫۱۲ درصد است و این در حالی است که این میزان در سال قبل ۹۵ صدم درصد بوده است.

وی با اشاره به ارزش‌افزوده صنعت استان در سال ۹۴، افزود: میزان ارزش‌افزوده بخش صنعت استان در این سال بیش از ۴۱ هزار و ۸۸۵ میلیارد ریال بوده که سهم بخش صنعت استان از صنعت کشور ۱٫۹ درصد است که این سهم در سال ۱۳۹۰ برابر با ۱٫۱۲ درصد بوده است.

قاسم‌لو، سهم بخش صنعت استان از ارزش‌ افزوده استان، ۳۰٫۳۴ درصد در سال ۹۴ دانست و تصریح کرد: میزان ارزش‌افزوده صنایع دارای ۱۰ نفر کارکن و بیشتر استان در سال ۹۴ بیش از ۲۱ هزار و ۵۳۹ میلیارد ریال بوده و میزان ارزش‌افزوده رشته فعالیت‌های تولید منسوجات و پوشاک دارای ۱۰ نفر کارکن و بیشتر  استان بیش از ۱۳۳۰ میلیارد ریال و سهم ۶٫۲ درصد است.

رئیس گروه امور اقتصادی، سرمایه‌گذاری و مشارکت‌های مردمی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان زنجان، یادآور شد: در سال ۹۴ تعداد اشتغال کارگاه‌های دارای ۱۰ نفر کارکن و بیشتر استان ۲۴ هزار و ۵۳۱ نفر بوده و تعداد اشتغال رشته فعالیت‌های تولید منسوجات و پوشاک استان ۳۷۲۱ نفر و سهم اشتغال رشته فعالیت‌های تولید منسوجات و پوشاک از کل کارگاه‌های دارای ۱۰ نفر کارکن و بیشتر استان ۱۵٫۲ درصد است.