مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران بر اهمیت هزینه برای تقویت فناوری‌های نوین مالی تاکید کرد و گفت: هزینه‌های فناوری نوین مالی، سرمایه‌گذاری برای آینده است. دکتر علی صالح‌آبادی درباره ورود فناوری‌های نوین مالی به عرصه اقتصاد و نظام بانکی کشور، اظهار داشت: هر چه در عرصه فناوری‌های نوین مالی به سمت جلو حرکت می‌کنیم، اهمیت […]

مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران بر اهمیت هزینه برای تقویت فناوری‌های نوین مالی تاکید کرد و گفت: هزینه‌های فناوری نوین مالی، سرمایه‌گذاری برای آینده است.
دکتر علی صالح‌آبادی درباره ورود فناوری‌های نوین مالی به عرصه اقتصاد و نظام بانکی کشور، اظهار داشت: هر چه در عرصه فناوری‌های نوین مالی به سمت جلو حرکت می‌کنیم، اهمیت این موضوع در اقتصاد کشور و نقش موثر آن بیش از پیش نمایان می‌شود. در حال حاضر، بدون توجه به مباحث فناورانه، تکنولوژی و استفاده از روش‌های سنتی گذشته، امکان فعالیت و نظارت دقیق بر روند فعالیت‌ها وجود ندارد.
وی افزود: اخیرا با استفاده از فناوری و تکنولوژی‌های روز دنیا و امکاناتی که در دسترس است، پیشرفت‌ها و گام‌های خوبی در جهت جلوگیری از سو استفاده و بروز مشکل برداشته شده است. مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران، ادامه داد: به نظر من یکی از مباحث مهم در کشور که باید ایجاد شود، رصد جریان وجوه در کشور است. با انجام اینگونه اقدامات به طور حتم از هرگونه فساد و پولشویی در اقتصاد کشور جلوگیری خواهد شد، زیرا با استفاده از فناوری‌های نوین امکان بررسی و رصد این پول‌ها در کشور وجود خواهد داشت. صالح‌آبادی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اقداماتی که اگر عملیاتی شود به طور حتم به بهبود شرایط بیش از پیش کمک خواهد کرد، ایجاد رتبه اعتباری برای مشتریان سیستم بانکی است، گفت: با تعیین رتبه برای مشتریان برای بانک‌ها از A تا C، خوش‌حسابی یا بدحسابی این مشتری سنجیده می‌شود و امکان سنجش مشتریان حقیقی و حقوقی وجود خواهد داشت. به گفته وی، این رتبه می‌تواند به مانند کد ملی افراد، برای دریافت تسهیلات امری ضروری باشد و مبنایی برای رصد سابقه مشتری در سیستم بانکی خواهد بود. این عضو شورای فقهی بانک مرکزی در ادامه توضیح داد: اقدام دیگری که باید با استفاده از فناوری‌های نوین در کشور ایجاد شود، ارتباط سامانه سازمان‌های مختلف از جمله مالیات، بانک، بورس، بیمه و… با یکدیگر است. با ارتباط سامانه این سازمان‌ها با یگدیگر، سابقه مشتری در تمامی این بخش‌ها مشخص می شود. صالح‌آبادی افزود: هنگامی که فرد یا مجموعه‌ای شرکتی را ایجاد می‌کنند و این شرکت تخلفات عدیده‌ای دارد اما افراد صاحب این شرکت می‌توانند با وجود سابقه منفی گذشته، در شرکتی جدید فعالیت خود را آغاز کنند اما با ایجاد ذینفع واحد، به ویژه در حوزه بانکی از بسیاری از مشکلات احتمالی جلوگیری خواهد شد.

 

رییس اداره بانکداری مجازی بانک ایران زمین:
بنیان بانکداری دیجیتال بر روی تجربه مشتری استوار است

رییس اداره بانکداری مجازی بانک ایران زمین در حاشیه رونمایی از پلت فرم ایران زمین بوم در هشتمین نمایشگاه بانکداری الکترونیک گفت: ایران زمین بوم اکوسیستمی برای توسعه بانکداری الکترونیک است.
احمدرضا ایرجی زاده رئیس اداره بانکداری مجازی بانک ایران زمین با اشاره به نقشی که پلت فرم ایران زمین بوم می‌تواند در توسعه بانکداری دیجیتال و تجربه مشتری داشته باشد اظهار داشت: همانطور که می‌دانید بنیان بانکداری دیجیتال بر روی تجربه مشتری استوار است. پیش از این تجربه مشتری توسط خود بانکها توسعه داده می‌شد، اما در حال حاضر این امر توسط فین تک‌ها و شرکتهایی که در حوزه عملیات مالی فعالیت دارند انجام می‌شود.
ایرجی زاده افزود: این شرکت‌ها خدمات متنوعی را به مشتریان ارائه می‌کنند که ممکن است بانکها با توجه به محدودیتهای ساختاری، نتوانند به آن حوزه ورود پیدا کنند و یا این موضوع برای بانکها مستلزم صرف زمان و هزینه بسیاری باشد که انجام آن برای بانک به صرفه نباشد. اما شرکتهای کوچک این امکان را دارند تا با شناخت بازار و خواسته مشتریان در محدوده فعالیت خودشان، با ارائه خدمات خلاقانه موجبات بهبود تجربه مشتریان را در آن حوزه فراهم کنند.
وی گفت: در سالهای اخیر در بانکداری باز فقط متدهای بانکی با تصدیق هویت در زمان تراکنش، مانند: کارت به کارت و گرفتن موجودی و صورتحساب کارت مطرح بود و به دلیل موانع موجود معمولا همه خدمات بانکی به طور کامل در اختیار عموم فین تک ها قرار نمی‌گرفت. در ضمن بانکها به دلیل حفظ امنیت مشتریان نمی‌توانستند متدهایی همچون تصدیق هویت مشتری را در اختیار فین تک ها قرار دهند و تصدیق هویت را به آنها بسپارند.
رییس بانکداری مجازی بانک ایران زمین ادامه داد: خوشبختانه در ایران زمین بوم با وجود سیستم احراز هویت مرکزی این امکان وجود دارد که مشتری را در سرورهای بانک به صورت دیجیتال تصدیق هویت کنیم و بعد اجازه استفاده از خدمات بانکی را برای مشتری از طریق نرم افزار فین تک صادر کنیم. ایرجی زاده در انتها افزود: اگر بخواهم بطور خلاصه بگویم IZBoom یک اکوسیستم کامل بانکداری باز است که مشتریان، فین تک‌ها و بانک‌ها را به هم متصل می‌کند؛ فین تک‌ها نرم افزارهای خود را با استفاده از API هایی که اجازه استفاده از آنها را از بانک دریافت کرده‌اند، توسعه داده و پس از تست‌های دقیق و اخذ گواهینامه از ایران زمین، در فروشگاه نرم‌افزارهای کاربردی بوم قرار می دهند.