محمد جوروند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره منطقهای تئاتر کودک و نوجوان به میزبانی دزفول در مجتمع فرهنگی و سینمایی این شهرستان اظهار کرد: تئاتر در استان خوزستان نتوانسته توده وسیع مردم را به سمت خود جذب کند و صرفاً به اجرا در سالنهای نمایش و در مقابل تعداد […]
محمد جوروند، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان در آیین اختتامیه یازدهمین جشنواره منطقهای تئاتر کودک و نوجوان به میزبانی دزفول در مجتمع فرهنگی و سینمایی این شهرستان اظهار کرد: تئاتر در استان خوزستان نتوانسته توده وسیع مردم را به سمت خود جذب کند و صرفاً به اجرا در سالنهای نمایش و در مقابل تعداد محدود تماشاگران بسنده کرده است.
وی با تاکید بر اینکه جشنواره منطقهای تئاتر میبایست از روند روتین و سنتی به یک رویداد فراتر از تصور با ایدههای خلاقانه تغییر کند، افزود: انتظار میرفت این جشنواره در مهدکودکها، میدانها، خیابانها و پارک های سطح شهرستان دزفول اجرا میشد تا قشر عظیمی از مردم درگیر این رویداد بسیار ارزشمند کودکانه و نشاط آور همراه با اندیشه و تفکر شوند.
ادامه داد: کسانی که سیاستگذار تئاتر در استان هستند باید فضا را به گونهای پیش ببرند که تئاتر را به قلب مردم و عمق جامعه سوق دهند.
جوروند با اشاره به برگزاری سالانه ۱۶ جشنواره مختلف تئاتر در خوزستان تصریح کرد: این در حالی است که هنوز تئاتر به یک رویداد فراگیر و مردمی در این استان تبدیل نشده است. متأسفانه هنوز نتوانستهایم به جای اجرای نمایش در سالنها آن را در حاشیه شهرهای استان، پارک ها و میدانها برای مردم قشرها و مناطق مختلف به نمایش بگذاریم.
وی با تاکید بر اینکه تئاتر خوزستان باید از فضای سنتی و موارد کلی همچون سالن، نور، صندلی و تماشاگر محدود فاصله بگیرد، گفت: در برخی موارد از جمله جشنواره منطقهای که در دزفول برگزار شد عمده تماشاگران، تئاتری ها بودند درحالیکه قرار نیست ما خودمان را نشان خودمان بدهیم.
جوروند با بیان اینکه دزفول یک شهرستان فرهنگی و هنری است که از فرهیختگان و هنرمندان متعددی در حوزههای مختلف هنری بهرهمند هست، افزود: دزفول میتواند با بهرهگیری و همکاری هنرمندان و مسئولان مجرای بسیاری از فعالیتهای فرهنگی و هنری حتی در سطح کشور باشد.
بغض «خمسه» برای از دست رفتن «الوند»
علیرضا خمسه از بازیگران سینما، تئاتر و تلویزیون که در پروژههای مختلفی در سینما و تلویزیون یکی از کاراکترهای فیلمنامههای خشایار الوند بوده در پی درگذشت این هنرمند، پیامی را در اختیار ایسنا قرار داده است، که به این شرح است:
«بزرگ بود و وسیع و با افقهای باز نسبت داشت.
امروز بامداد که از خواب برخاستم مثل هر روز از اینکه یک بار دیگر روزی را به عنوان هدیه از خداوند دریافت کردهام، شاد شاکر شال و کلاه کردم که چهره امروز زندگی را به تماشا بنشینم، غافل از اینکه امروز زندگی نقاب دیگری بر چهره خواهد زد.
هنوز ساعاتی از صبحگاهان سپری نشده بود که خبر هولناک از راه رسید؛ خشایار الوند پرکشید!
باورنکردنی و دهشتناک بود. مگر ممکن است انسانی سرشار از شور و سرور، زندگی و امید انرژی و خلاقیت به ناگهان تمام شود؟ نه ممکن نیست یکباره همه چیز به پایان برسد. مگر، مگر باور کنیم حقیقت تلخ مرگ را که سایه به سایه به دنبال زندگی است و هر آن بیهیچ نشانهای ممکن است آن را به تمامی بنوشد، به گونهای که زندگی به کوتاهی یک آه به نظر برسد. آه که خشایار چه کوتاه زیست و چه بلند پرواز کرد.
روح پاک و منزهاش در جایگاه اعلا قرین رحمت حق باد. این ضایعه بزرگ را به همسر، فرزند، برادر هنرمند و خانواده ایشان و همینطور به یاران، همکاران و جامعه فرهنگی و هنری کشور تسلیت عرض میکنم. یا رب به ما صبوری عطا فرما».
خشایار الوند یک هنرمند تمام حرفهای بود
بهمن گودرزی، کارگردان سینما که با الوند در فیلم سینمایی «شیش و بش» همکاری داشته است، درباره این هنرمند به خبرآنلاین میگوید: «من افتخار این را داشتم که در فیلم اولم به واسطه پیمان قاسمخانی با خشایار همکاری کنم و بازنویسی ماقبل آخر فیلمنامه را او انجام داد و هنوز هم سکانسهایی که به قلم او نوشته شده موجود است. یک کار سینمایی دیگر هم قرار شد بسازم که خشایار هم قرار شد بازنویسی آن را انجام دهد که خب متاسفانه دیگر شدنی نیست. واقعا آدم این اخبار ناگهانی را میشنود شوکه شده و نمیداند چه چیزی باید بگوید». او ادامه میدهد: «کارهای خوب خشایار همچنان ماندگار خواهد ماند اما نمیدانم در آینده سینما و تلویزیون جایگزینی برای او خواهد آمد یا نه. حیف از این هنرمندان مستعد که پشت سرهم از دست میروند». گودرزی درباره ویژگیهایی که الوند در کار داشته است، توضیح میدهد: «خشایار، آدمی تمام حرفهای بود و با دستیاری برادرش فعالیت خود را آغاز کرد و سپس فیلمنامههایی را به نگارش درآورد مانند «مزاحم» و «برگ برنده». او از یک مقطعی هم به صورت کامل از نظر حرفهای از فضای سینما جدا و جذب سریالهای ۹۰ قسمتی شد که به خوبی هم کار کرد، جا افتاد و بسیار هم موفق بود. اصولا مشخصههایی که یک آدم حرفهای دارد در او وجود داشت. خدا رحمتش کند».