آموزش الکترونیکی و بازی‌ها اصلا برای کودکان در سنین پایین مناسب نیست. در واقع می‌توان گفت که کودکان هنگام کار با وسایل الکترونیکی هیچ چیزی نمی‌آموزند. نتایج یک بررسی جدید بیانگر آن است، کودکانی که به طور مداوم از تبلت استفاده می‌کنند، ساختار مغز خود را تغییر می‌دهند. براساس این پژوهش، این دسته از کودکان از ضریب […]

آموزش الکترونیکی و بازی‌ها اصلا برای کودکان در سنین پایین مناسب نیست. در واقع می‌توان گفت که کودکان هنگام کار با وسایل الکترونیکی هیچ چیزی نمی‌آموزند.
نتایج یک بررسی جدید بیانگر آن است، کودکانی که به طور مداوم از تبلت استفاده می‌کنند، ساختار مغز خود را تغییر می‌دهند.
براساس این پژوهش، این دسته از کودکان از ضریب هوشی پایین‌تری برخوردارند و با کاهش حافظه و عملکرد شناختی موجه هستند. دانشمندان در این بررسی، ۱۱ هزار کودک ۹ تا ۱۰ ساله را تحت بررسی قرار دادند و با صرف بیش از ۲۳۶ میلیون دلار در این تحقیق دریافتند، کودکانی که به مدت ۷ ساعت در طول روز از تبلت و تلفن همراه هوشمند استفاده می‌کنند، ضایعات مغزی دارند.
یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد، کودکان در اثر استفاده از تبلت مهارت‌های ادراک و توانایی‌های شناختی خود را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهند و در سال‌های بعدی زندگی خود با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کنند.
گایا داولینگ، محقق این بررسی می‌گوید: تکنولوژی مدرن بیش از هر عامل دیگری مغز را تحت تأثیر قرار می‌دهد. این پژوهش نشان داده است، استفاده مداوم از تلفن همراه و تبلت منجر به نازک شدن قشر مغز و آسیب دیدن قدرت شناختی و کاهش «IQ» در کودکان می‌شود. قشر مغز لایه نازک از جنس ماده خاکستری است که سطح مغز را می پوشاند؛ این لایه از سلول‌های عصبی مغز تشکیل شده است.
در خبري ديگر محققان هشدار می‌دهند آرام کردن کودکان با تبلت و تلفن هوشمند مانع تکامل مغز و ایجاد اختلال در توانایی یادگیری آنها می‌شود.
بر اساس نتایج مطالعه محققان دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون آمریکا که در یک مجله تخصصی منتشر شده، اگرچه استفاده از کتاب‌های اینترنتی و فراگیری اپلیکیشن‌ها در بعضی موارد مفید است اما استفاده از آنها برای کودکان زیر سه سال می‌تواند مضر باشد.
محققان آمریکایی دبه این نتیجه رسیدند که استفاده از فناوری‌های نو به عنوان یک ابزار آرام‌کننده مانع از این می‌شود که ذهن کودکان پرورش یابد و بتواند روش‌های جدیدی را ابداع کنند. پیش از این یک تحقیق نشان داده بود که کودکان زیر ۳۰ ماه از برنامه‌های تلویزیونی و فیلم‌های ویدیویی به اندازه‌ای که از تعامل با افراد خانواده فرا می‌گیرند، چیزی یاد نمی‌گیرند و بهترین نحوه فراگیری کودکان نوپا از تجربیات چهره به چهره و لمسی است.
استفاده از این ابزارها در دوران کودکی می‌تواند در تکامل مهارت‌های اجتماعی، هم‌دردی و حل مشکلات کودکان اختلال ایجاد کند. همچنین این دستگاه‌ها می‌توانند جایگزین فعالیت‌های دستی شوند که برای تکامل مهارت‌های حسی و بصری و فراگیری و کاربردهای ریاضی و علوم مهم هستند و از این لحاظ هم می‌توانید کودکان را آسیب‌پذیر کنند.