مدیرعامل شرکت راهآهن گفت: ارتباط بیشتر با شرکتهای ریلی بخش خصوصی از اولویتهای راه آهن در سال آینده است و بنده حتما به وعدههای خود عمل خواهم کرد.به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، سعید رسولی در اولین نشست خود با مدیران شرکتهای حملونقل ریلی […]
مدیرعامل شرکت راهآهن گفت: ارتباط بیشتر با شرکتهای ریلی بخش خصوصی از اولویتهای راه آهن در سال آینده است و بنده حتما به وعدههای خود عمل خواهم کرد.به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی به نقل از روابط عمومی راهآهن جمهوری اسلامی ایران، سعید رسولی در اولین نشست خود با مدیران شرکتهای حملونقل ریلی بیان کرد: فعالیتهای راهآهن در کشور شامل فعالیتهای این شرکت و بخش خصوصی ریلی است، تفکیکی میان راهآهن و بخش غیردولتی ریلی وجود ندارد و باید رابطه بخش دولتی و غیردولتی راهآهن، بازتعریف شود.وی با یادآوری اجرای سیاستهای اصل ۴۴ در راهآهن، اضافه کرد: فقط واگذاری یک بنگاه و مجموعه به بخش خصوصی، موجب خصوصیسازی و تجاریسازی نمیشود، بلکه باید روابط دو بخش دولتی و غیردولتی در راهآهن با نگاه به تأمین منافع ملی نزدیکتر شود. رسولی با بیان اینکه ارتباط و گفتوگو با شرکتهای ریلی بخش خصوصی از مهمترین اولویتهای راهآهن است، اظهار داشت: هر چه ارتباطات راهآهن و بخش خصوصی بیشتر باشد، نکات بیشتری موردتوجه قرارگرفته و دیدگاههای دو طرف بیشتر به یکدیگر نزدیک و در دستور کار راهآهن قرار میگیرد.
مدیریت هزینه و بهرهوری در سال آینده
مدیرعامل شرکت راهآهن در تشریح برنامه سال آینده این شرکت گفت: مدیریت هزینه و بهرهوری از مهمترین اقدامات راهآهن در سال پیش رو است؛ در مسئولیت جدید خود حتماً به وعدههای خود ، عمل میکنم.وی افزود: مهمترین مسئولیت راهآهن استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت بخش غیردولتی و کم کردن اقداماتی است که راهآهن را از وظیفه اصلی خود بازمیدارد. وی بابیان اینکه توجه، اعتماد و تکریم بخش غیردولتی در شکل ظاهر و دیدگاهها و تصمیمگیریها در دستور کار راهآهن قرار دارد،گفت: در جلسات مهم تصمیمگیری درباره بخش غیردولتی، کرسی بخش غیردولتی، فعال و نماینده این بخش حضور خواهد داشت. وی با بیان اینکه تصمیمات درباره بخش غیردولتی بایستی با تصمیمات کارشناسی، متقن و مبتنی بر اصول باشد افزود: با همفکری شرکتهای خصوصی میتوانیم بهرهوری خود را بیشازپیش ارتقا دهیم. رسولی با ابراز امیدواری به ظرفیتهای نیروی انسانی راهآهن، اضافه کرد: نگاه من استفاده از ظرفیتهای داخلی راهآهن است و از محل ارتقای بهرهوری میتوانیم به پیشرفتهای بزرگتری دستیابیم. وی با اشاره به اینکه در توصیف اقتصاد مقاومتی در یک کلمه «راهآهن» بهترین گزینه است، تصریح کرد: با توجه به شناختی که از منابع کشور و ظرفیتهای قانونی آن دارم ، معتقدم که کشور ایران از فرصتها و منابع سرشار خدادادی و انسانی برخوردار است، بنابراین منطقی به نظر نمیرسد که با یک شوک سیاسی کوچک دچار مشکل شویم.
توسعه اقتصاد ملی پاسخ لفاظیهای دشمنان
رسولی با اشاره به اینکه پاسخ لفاظیهای دشمنان، پیشرفتهای اقتصادی و عملی ما است، گفت: اگرچه راهآهن و شرکتهای ریلی بنگاههایی تجاری هستند و مخارج و مصارفی را دارند اما رسالت و افق بلندمدت آنها توسعه اقتصاد ملی است. وی از تشکیل دفتری برای بخش خصوصی در راهآهن خبر داد و افزود: بهمنظور افزایش همکاریها با بخش خصوصی در تصمیمگیریها و بازنگریها، علاوه بر ارتباط مستمر یک هفته در میان جلساتی برگزار خواهد شد تا از تجارب خوبی که در این بخش وجود دارد استفاده کنیم. وی از بخش خصوصی به خاطر ارائه خدمات خوب همزمان باتحمل شرایط سخت اقتصادی تشکر و تأکید کرد: بخش خصوصی با وجود همه سختیها اجازه نداد تا چرخ صنعت ریلی از حرکت بازایستد و در این زمینه گزارشهای بسیاری خوبی داشتیم و شاهد رشد در برخی از بخشها بودیم. رسولی با تأکید بر اینکه در شرایط سخت میتوان اتفاقات بهتری را رقم زد ، گفت : اگر دست در دست هم دهیم سال آینده، سال سختی نخواهد بود
تثبیت قیمت برای بلیتهای نوروزی قطار
معاون مسافری شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران بابیان اینکه در حوزه بلیتهای نوروزی قطار سال ۹۸ هیچگونه افزایش قیمتی وجود نخواهد داشت گفت: با برنامهریزیهایی که صورت گرفته قرار است تا قطارهای حومهای بهزودی زیرمجموعه شرکت راهآهن باشند. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی سید حسن موسوی در نشست خبری در محل ایستگاه راهآهن تهران که به مناسبت بهرهبرداری از قطارهای ۵ ستاره شرکت نورالرضا برگزار شد با اشاره به اینکه شرکت راهآهن از دولت درخواست کرده است تا برای تأمین قطعات یدکی ناوگان مسافری ارز دولتی تخصیص یابد تصریح کرد: شرکت راهآهن از دولت درخواست کرده است تا ارز ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی برای تأمین قطعات یدکی بخش مسافری انجام شود و این موضوع در کمیسیونهای تخصصی مطرحشده و ما منتظر تأیید آن از سوی هیئت دولت هستیم. وی بابیان اینکه ۳۰ میلیون دلار حجم کل هزینه ارزی است که باید به شرکتهای حملونقل ریلی برای قطعات یدکی ارائه شود افزود: البته سیاست راهآهن آن است که از متخصصان و صنعت گران بومی برای نوسازی و بازسازی ناوگانها استفاده کند و این موضوع همچنان مورد پیگیری است و ما تلاش میکنیم تا از تولیدکنندگان داخلی حمایت ویژهای صورت گیرد. موسوی به ورود قطارهای ۵ ستاره به ناوگان مسافری اشاره کرد و گفت: شرکتهای حملونقل مسافری با توجه به افزایش قطارها، همگام با آن برند قطارهای ۵ ستاره را نیز از آن خود کنند زیرا قطارهای ۵ ستاره باکیفیت بسیار مطلوب نسبت به قطارهای ۴ ستاره و ۳ ستاره مسافران را جابهجا میکنند و این اقدام یکی از سیاستهای همواره مورد تأیید در راهآهن است. معاون مسافری راهآهن ادامه داد:در بخش مسافری شاهد ارتقاء کمیت و کیفیت در جابهجایی مسافران هستیم بااینکه تعدادی از ناوگان بالای ۳۰ سال عمر را (۴۵ تا ۵۵) از رده خارج کردهایم بازهم امسال شاهد رشد ۱۳.۸ درصدی جابهجایی مسافران از طریق ریل هستیم. وی بابیان اینکه از ابتدای سال ۲۷ میلیون نفر مسافر در شبکه ریلی کشور جابهجاشده است افزود: جابهجایی با قطار نسبت به سال گذشته رشد ۱۳.۸ درصدی داشته و در بخش حومهای ۱۹.۸ درصد و در بخش بینشهری ۱۱.۷ درصد رشد کرده است. موسوی برنامههای شرکت راهآهن برای ارتقا کیفیت را بسیار زیاد عنوان کرد و گفت: ارتقای کیفیت ناوگان با مشکلات بسیار زیادی روبهرو است و در این بخش با شرکتها صحبت شده تا بدون افزایش تسهیلات نسبت به نوسازی و بازسازی ناوگان خود اقدام کنند. وی بابیان اینکه مطالعات نشان میدهد که توانستهایم در حوزه خدمترسانی با کشورهای پیشرفته و همسایه رقابتهای خوبی داشته باشیم، افزود: این پیشرفتها در حالی صورت گرفته است که ما بهاندازه خروج ناوگان ورود ناوگان نو نداشتهایم، اما برای ارتقای کیفیت ارائه خدمات به مسافران، رتبهبندیهای شرکتها افزایشیافته است. معاون مسافری شرکت راهآهن از تقسیمبندی قطارها به ۵ ستاره، ۴ ستاره، ۳ ستاره و ۲ ستاره بر اساس مطالعات ناوگانها، خدمات راهوری، مسافری و تجهیزات خبر داد و گفت:امسال در ایام پیک نوروز و برای اولین بار نوع قطار و ستارههای آن در سایت راهآهن درجشده و مسافران میتوانند بعد از خرید بلیت قطارها، نوع قطار، تعداد ستارهها و امکانات بارگزاری شده در بخش خدماتی و مسافری مطلع شوند. موسوی افزود: هدف ما آن است که بر اساس تقسیمبندیهای صورت گرفته، قطارها در شرکتهای حملونقلی ۵ ستاره، ۴ ستاره و قطارهای ۶ تخته ۲ ستاره و ۳ ستاره را افزایش دهیم. وی به سفرهای نوروزی و برنامهریزیهای شرکت راهآهن برای خدمترسانی به مسافران اشاره کرد و ادامه داد: بر اساس دستورالعمل سال ۱۳۹۴ هیچ افزایش قیمتی در ارائه بلیت نوروزی صورت نخواهد گرفت البته در تیرماه امسال قیمت بلیت قطارها ۱۰ درصد افزایشیافت و صحبتهایی با شرکتهای حملونقل ریلی شده تا در ایام پیک نوروز هیچکدام از مسیرهای ریلی افزایش قیمت نداشته باشند. موسوی در پایان به قطارهای حومهای اشاره کرد و گفت: بر اساس تکلیف برنامه ششم که توسط راهآهن تهیهشده کارهای کارشناسی انجامشده و در کمیسیون تخصصی و کمیسیونهای دولت مطرحشده است که شرکت قطارهای حومهای زیرمجموعه راهآهن شوند و در شرکت راهآهن خطوط مستقل حومهای جهت ساماندهی این حوزه ایجاد شوند. معاون مسافری راهآهن گفت: با توجه به استقبال ویژه مسافران از خطوط قطارهای حومهای این اقدام مطرحشده که بعد از ابلاغ اساسنامه آن اجرایی میشود و بودجه آن نیز اعتبارات ملی و اعتبارات درآمد هزینهای تأمین خواهد شد.