حسین سناپور از انتشار کتاب «آغازکنندگان رمان مدرن ایران» خبر داد. این نویسنده درباره کتاب جدیدش به ایسنا گفت: این کتاب به هشت رمان که اغلب کوتاه هستند و از آن‌ها به عنوان داستان بلند یاد می‌شود، می‌پردازد. این رمان‌ها به عنوان مهم‌ترین رمان‌های مدرن ایرانی هستند که بر داستان‌نویسی و نویسندگان تأثیر گذاشته و […]

حسین سناپور از انتشار کتاب «آغازکنندگان رمان مدرن ایران» خبر داد.
این نویسنده درباره کتاب جدیدش به ایسنا گفت: این کتاب به هشت رمان که اغلب کوتاه هستند و از آن‌ها به عنوان داستان بلند یاد می‌شود، می‌پردازد. این رمان‌ها به عنوان مهم‌ترین رمان‌های مدرن ایرانی هستند که بر داستان‌نویسی و نویسندگان تأثیر گذاشته و اغلب هم محل چالش بوده‌اند. «بوف کور» صادق هدایت، «سنگی بر گوری» جلال آل احمد، «خروس» ابراهیم گلستان، «ملکوت» بهرام صادقی، «شازده احتجاب» و «کریستین و کید» هوشنگ گلشیری، «سنگ صبور» صادق چوبک و «آشغالدونی» غلامحسین ساعدی، رمان‌هایی هستند که در این کتاب به آن‌ها پرداخته شده است.
«آغازکنندگان رمان مدرن ایران» نوشته حسین‌سناپور در ۲۵۱ صفحه با قیمت ۳۲ هزار تومان در نشر چشمه منتشر شده است.

درخواست عوامل «متری شیش و نیم» از مردم
عوامل فیلم سینمایی «متری شیش و نیم» با انتشار سکانسی از فیلم از مردم درخواست کردند از گرفتن فیلم و عکس از روی پرده سینماها خودداری کنند.
در آستانه اکران فیلم «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی و پس از پخش شدن سکانسی با کیفیت پایین از فیلم در فضای مجازی که احتمالاً در جشنواره فیلم فجر رخ داده، عوامل این فیلم نسخه باکیفیت همان سکانس را منتشر کردند.
آنها از مردم درخواست کرده‌اند صرفاً در سینماها به تماشای فیلم بنشینند و از گرفتن عکس و فیلم هم خودداری کنند.
عوامل این فیلم در توضیح انتشار این سکانس که به بازی نوید محمدزاده اختصاص دارد نوشته‌اند، «در روزهای گذشته سکانسی از فیلم با کیفیتی پایین که از روی پرده سینما گرفته شده بود در فضای مجازی منتشر شد و امروز این سکانس با کیفیت اصلی منتشر می‌شود».
فیلم «متری شیش و نیم» به کارگردانی سعید روستایی و تهیه‌کنندگی سید جمال ساداتیان از روز شنبه ۲۵ اسفندماه در سینماها و به سرگروهی سینما آستارا اکران می‌شود.

کلودمونه زیر ذره‌بین جشنواره جهانی فیلم فجر
به گزارش جمله به نقل از ستاد خبری سی‌وهفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر، مستند ایتالیایی «نیلوفرهای آبی مونه-جادوی آب و نور» (Water Lilies of Monet-The magic of water and light) به کارگردانی جوانی ترویلو (Giovanni Troilo) در بخش «مستند زیر ذره بین» سی و هفتمین جشنواره جهانی فیلم فجر به نمایش در می‌آید.
این مستند با تمرکز بر تابلوی بزرگ «نیلوفرهای آبی» (Water Lilies) توانسته است به زیبایی و ظرافت، جنبه‌های گوناگون از زندگی هنری اسکار-کلودمونه (oscar-claude monet) و زیبایی‌شناسی آثار این نقاش مشهور فرانسوی را مورد تحلیل قرار دهد.
کلودمونه (۱۸۴۰-۱۹۲۶) از بنیانگذاران اصلی سبک امپرسیونیسم و خالق مجموعه «نیلوفرهای آبی» شامل حدود ۲۵۰ نقاشی رنگ روغن است. مشهورترین نقاشی از این مجموعه را می‌توان «برکه نیلوفرهای آبی» دانست که در ژوئن ۲۰۰۸ میلادی در حراجی کریستی در لندن به قیمتی حدود ۸۰ میلیون دلار فروخته شد.
«مستند زیر ذره بین» یکی از بخش‌های جشنواره جهانی فیلم فجر است که در چند سال اخیر مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است. این بخش در دوره گذشته با نمایش هشت مستند توانست توجه منتقدان را به خود جلب کند.
آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.
سی‌وهفتمین دوره جشنواره جهانی فیلم فجر از ۱۸ تا ۲۶ آوریل ۲۰۱۹ (۲۹ فروردین تا ۶ اردیبهشت ۱۳۹۸) به دبیری رضا میرکریمی در تهران برگزار می‌شود.

پایان «شب سینما»
سردبیر برنامه «شب سینما» از تدارک فصل جدید این برنامه برای بعد از رمضان ۹۸ خبر داد.
سعید هاشم زاده در گفت‌وگو با خبرنگار مهر درباره برنامه «شب سینما» که هر هفته چهارشنبه‌ها روی آنتن شبکه چهار می‌رود، بیان کرد: ما تاکنون ۲ فصل از برنامه «شب سینما» را در شبکه چهار برگزار کرده‌ایم که همراه با حسن حسینی و مسعود فراستی ۲ مجری کارشناس برنامه اجرا شد و ۲۲ اسفندماه آخرین شب پخش این برنامه سینمایی بود.
وی درباره شروع فصل جدید برنامه «شب سینما» اعلام کرد: از طرف شبکه چهار به ما پیشنهاد شده است که فصل بعدی برنامه را بعد از ماه رمضان شروع کنیم. تمرکز این برنامه روی مباحث نظری و تئوریک سینما به طور عام بود و در فصل جدید قرار است این مباحث را به صورت تئوریک درباره سینمای ایران مطرح کنیم.
سردبیر برنامه «شب سینما» درباره اجرای فصل بعدی برنامه نیز گفت: در فصل جدید که بعد از ماه رمضان روی آنتن می‌رود فعلا حضور حسن حسینی تایید و تصویب شده است.
وی اضافه کرد: در فصل جدید وارد مصادیق سینمای ایران می‌شویم و کاربردی‌تر درباره سینمای خودمان صحبت کنیم.
هاشم زاده درباره این رویکرد مصداقی و واکنش‌های اختلافی سینماگران نسبت به آن توضیح داد: ما رویکرد تحلیلی و انتقادی داریم که رویکرد انتقادی بیشتر می تواند موجب دعوا و اختلاف شود درحالی‌که رویکرد ما بیشتر تحلیلی و دانشگاهی است. برنامه «شب سینما» تا الان بیشتر دانشگاهی و نخبگانی بوده است و مخاطب و هدفش با دیگر برنامه های سینمایی فرق می‌کند. «شب سینما» برای مخاطب عام نیست و هدفمان بیشتر مخاطب دانشگاهی است.