دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: از مجلس قدردانی میکنیم که اعتبارات عمرانی سه برابرشده است، از آنها میخواهیم همین کار را برای حقوق معلمان انجام دهند. مهدی نوید ادهم با بیان اینکه سهم آموزش به شدت بیشتر از سهم پرورش در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری هاست گفت: سند تحول بنیادین آموزش […]
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: از مجلس قدردانی میکنیم که اعتبارات عمرانی سه برابرشده است، از آنها میخواهیم همین کار را برای حقوق معلمان انجام دهند.
مهدی نوید ادهم با بیان اینکه سهم آموزش به شدت بیشتر از سهم پرورش در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری هاست گفت: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، تحول در باورها، مفاهیم و ارزش هاست و اگر رخ ندهد، تحول راه به جایی نخواهد برد.
وی افزود: تعلیم و تربیت در کشور ما یک سابقه چند هزار ساله دارد. اما آموزش و پرورش ترجمه واژه «education» است، این واژه وقتی وارد ایران شد دوگانه ترجمه و به «آموزش و پرورش « تبدیل شد و صدسال است که با این دوگانه پنداری مشکل داریم. سند تحول هم قصد تغییر این نگاه را دارد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با بیان اینکه تربیت در سند تحول دارای چند ویژگی است، بیان کرد: نخست آنکه در سند تحول، تعلیم و تربیت در هم تنیده، دیده شده است. نظام آموزشی فعلی باید به نهاد فرهنگی تربیتی تبدیل شود. دوم آنکه تربیت در سند تحول در ساحتهای شش گانه مورد تاکید قرار گرفته است و باید بین اینها تعادل و توازن وجود داشته باشد.
نوید ادهم افزود: تربیت باید آزادانه و آگاهانه رخ دهد و اجبار پذیر نیست. دانش آموز ما باید با پای خود به صحنه بیاید. ما باید برای تربیت زمینه سازی کرده و موانع را رفع کنیم. انتخاب و انتخاب کردن از سوی دانش آموزان از مباحث جدی سند تحول است.
وی با اشاره به مقاومتها برای تغییر رویکردها گفت: آموزش و پرورش امروز عرضه محور است، باید آموزش و پرورش در همه زمینهها تقاضامحور باشد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به برنامه ویژه مدرسه (طرح بوم) گفت: اگر این برنامه بخواهد اجرا شود باید صحنه مدرسه خلوت شود. وزیر هم به شدت مخالف بود که استان بخواهد فشار مدرسهای و بخشنامهای بیاورد. این فشارها ممنوع شده تا مدیر بتواند به برنامه مدرسه محوری بپردازد.
نوید ادهم گفت: معتقدم آموزش و پرورش امروز سندی پیش رو دارد که از منظر کارشناسان سند مادر برای تحول آفرینی است. آموزش و پرورش مشکل دارد و سند تحول بنیادین یک درمان است. ولی حل آن الزاماتی نیاز دارد که عنصر اصلی آن معلم ماست که باید توانمند باشد ولی با مشکل معیشتی روبه روست و ما شرمنده معلمها هستیم. از مجلس قدردانی میکنیم که اعتبارات عمرانی سه برابر شده است، از آنها میخواهیم همین کار را برای حقوق معلمان انجام دهند.