سفر از ایستگاه راهآهن تهران آغاز میشود. بنایی که ساخت آن در مهرماه ۱۳۰۶ با الهام از عظمت و شکوه معماری ایران باستان آغاز شد. نمای خارجی ایستگاه از سنگ سفید تراورتن است که از معدن سنگ پلسفید استخراج شده است. اولین مکانی که قطار گردشگری از کنار آن عبور میکند “تپه میل” شهرری یا […]
سفر از ایستگاه راهآهن تهران آغاز میشود. بنایی که ساخت آن در مهرماه ۱۳۰۶ با الهام از عظمت و شکوه معماری ایران باستان آغاز شد. نمای خارجی ایستگاه از سنگ سفید تراورتن است که از معدن سنگ پلسفید استخراج شده است.
اولین مکانی که قطار گردشگری از کنار آن عبور میکند “تپه میل” شهرری یا “آتشکده بهرام” است که از سنگ، ساروج، خشت و گل ساخته شده و از آثار دوره ساسانیان است. در ادامه کارخانه قند ورامین که در سال ۱۳۱۲ ساخته و ثبت ملی شده است، از نظر گردشگران خواهد گذشت.
در بلاک کویر- گرمسار، “تپههای مریخی”پدیدار میشوند. تپههای مریخی، عوارض زیبا و دیدنی زمینشناسی هستند که به علت جنس خاک، وجود نمک و فرسایش ایجاد شدهاند.
“نقش اژدها” در بلاک گرمسار- بنکوه، یکی از نادرترین شکلهای زمینشناسی است. نوارهای قرمز، قهوهای و سفید رنگ به شکل امواج درهم تنیدهاند و ساختاری به شکل اژدها را پدید آوردهاند.
در منطقهی گرمسار به تونل یا گنبد نمکی میرسیم. در این منطقه، بزرگترين معادن و تونلهای نمک با تاثیرات درمانی در منطقهی خاورميانه وجود دارد.
قطار گردشگری پس از حدود یک ساعت و نیم به “دژ استوناوند” میرسد. این قلعه زمانی دروازه ورود به استرآباد (گرگان) بوده است.
“حبلهرود” که تنها رود دایمی استان سمنان است و ازکوههای البرز سرچشمه میگیرد، مهمترین منبع تأمین آب دشت گرمسار است. برای جلوگیری از شوری، آب رودخانه حین عبور از مناطق نمکی، به داخل کانالهای بتونی هدایت می شود.
“دودکشهای جنی” نوعی سنگ قارچیشکل است که براثر فرسایش پدید آمده و به منارهای بلند و نازک میماند که سنگ دیگری روی آن قرار گرفته است و در اصطلاح زمینشناسی به آن «Hoodoo» میگویند.
بن ِکوه:
اولین ایستگاه انشعابی محور راهآهن شمال است و به واسطه وجود امکانات و تجهیزاتی مانند دپوی تعمیرات، سلیوی آب، انبار و موتورخانه، در گذشتهای نه چندان دور یکی از ایستگاههای تشکیلاتی راهآهن شمال بوده است.
فیروزکوه:
اولین ایستگاه تشکیلاتی راهآهن در محور شمال است که برای افزایش یا کاهش تعداد دیزل برای غلبه بر شیب و فراز زیاد منطقه کوهستانی اهمیت دارد.
تونل گدوک:
طولانیترین تونل ریلی محور شمال با طول تقریبی ۳ کیلومتر در نزدیکی روستای گدوک واقع شده است. این تونل به منظور رسیدن به خط راهآهنی با شیب ۲۸ در هزار متر در مناطق کوهستانی احداث شده است.
روستای شورآب:
در مسیر رفت، گردشگران در توقفگاه روستای شورآب از قطار پیاده شده و ضمن بازدید از پل زیبای شورآب، از محصولات محلی و بومی در بازارچه خرید میکنند.
چشمه رنگی شورآب:
آب این چشمه و آبشار به دلیل گذر از لایههای گوگردی زیرزمینی قابل استفاده نیست و به همین دلیل “شورآب” نام دارد. به دلیل وجود املاح فراوان، مجرا و محل ریزش این آبشار بهشكل بسیار زیبایی به رنگ قرمز در آمده است.
سهخط طلا:
زمانی که پروژهی راهآهن سراسری وارد منطقه ورسک شد، به دلیل اختلاف ارتفاع بسیار زیاد دشت مازندران نسبت به فلات مرکزی ایران، مهندسان مجبور شدند قسمتی از رشته کوههای منطقه را سه بار به صورت رفت و برگشت با شیب ملایمی ریلگذاری کنند تا بتوانند این اختلاف ارتفاع را جبران کنند. اهمیت این کار به اندازهای بود که این قسمت از مسیر راهآهن شمال به “سهخط طلا” معروف شد.
پلورسک:
این پل در سال ۱۳۱۵ با هزینه دومیلیون و ششصد هزار ریال توسط شرکت ایتالیایی پیزاگالی ساخته شد و نقش مهمی در انتقال تسلیحات نظامی متفقین به شوروی و شکست قوای آلمان داشت. پل ورسک دارای ۱۱۰ متر ارتفاع از تهدره و دهانهی ۶۶ متری است و به جهت ساخت در ارتقاع حائز اهمیت ویژه است. این پل در سال ۱۳۵۶ ثبت ملی گردیده است.
آرامگاه اخوت:
هنگام احداث تونل شماره ۶ به دنبال ریزش تونل در ناحیه”دوآب”، عدهای از کارگران زحمتکش راهآهن جان خود را از دست دادند و در این مکان به خاک سپرده شدند. بنای یادبودی به احترام آنان توسط” لونچر” مهندس آلمانی راهآهن ایران ساخته شد. این قبرستان در حدفاصل ایستگاههای پلسفید و سوادکوه و در مجاور بزرگراه تهران- ساری واقع شده است. علت نامگذاری آن، دفنشدن مسلمانان و مسیحیان خارجی در یک مکان است.
کلیسای باربارا دیکاتو:
کلیسای «باربارا دیکاتو» یا قدیسه نگهبان، یکی از کوچکترین عبادتگاههای ایران محسوب میشود.
این کلیسا در اوایل دوران پهلوی اول برای انجام مراسم مذهبی، توسط مهندسین مسیحی ایتالیایی که برای ساخت راهآهن به سوادکوه آمده بودند احداث شد. این اثر درسال ۱۳۸۲ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
اسپهبد خورشید:
این بنا از بلندترین طاقهای طبیعی دنیا با دهانهای به طول ۱۰۰ و عرض ۸۵ متر بوده که در دنیا بینظیر است.
غار “اسپهبد خورشید” یا کرکیل دژ یا کیجاکچال در ناحیه دوآب شهرستان سوادکوه قرار دارد. مردم محلی این غار را به نام «دیوکالی» به معنای «لانه دیو» میشناسند.
پل دوآب:
این پل سمبل معماری تلفیقی ایرانی و اروپایی است. پل قوسی شکل زیبایی که در نزدیکی ایستگاه راهآهن سوادکوه در روستای سیمت احداث شده است. دلیل اهمیت پل دوآب نسبت به پل ورسک، شیب و قوس این پل است.
جنگل شیرگاه:
شیرگاه جنگلی متراکم و متنوع با درختهایی نظیر راش، افرا، توسکا، ملج و درخت سردار یا سرخدار است.
وجود درختها و درختچههای منحصر به فردی مانند سف، تل، تلکا، زرشک، الاش و لازه بههمراه گیاهان میوهدار وحشی مثل ازگیل، ولیک، زالزالک، گالش انگور، سولس و تهدونه، بر جذابیت و زیباییهای بینظیر جنگلی سوادکوه افزوده است.