وزیر راه و شهرسازی از ایجاد مرکز مستقل ایمنی حمل و نقل در همه گونه‌های حمل و نقلی به عنوان نهاد مستقل ریشه‌یابی علل سوانح رانندگی در روز جاری خبر داد. محمد اسلامی با بیان اینکه ارتقای کیفیت زیرساخت‌ها در ایمنی حمل و نقل، اولویت وزارت راه و شهرسازی است، اظهار داشت: از این رو […]

وزیر راه و شهرسازی از ایجاد مرکز مستقل ایمنی حمل و نقل در همه گونه‌های حمل و نقلی به عنوان نهاد مستقل ریشه‌یابی علل سوانح رانندگی در روز جاری خبر داد.
محمد اسلامی با بیان اینکه ارتقای کیفیت زیرساخت‌ها در ایمنی حمل و نقل، اولویت وزارت راه و شهرسازی است، اظهار داشت: از این رو ما در وزارت راه و شهرسازی در بحث ترمیم راه‌ها، این موضوع را به جد دنبال کرده‌ایم.
وی با اشاره به راه‌اندازی کارگروه ملی رسیدگی به سوانح حمل و نقل در وزارت راه و شهرسازی از زمستان سال گذشته افزود: این کارگروه و مرکز، علاوه بر ایجاد واحد تحلیل و بررسی سوانح، در موضوع اصلاح قوانین و ریشه‌یابی علل سوانح نیز ورود کرده و آمادگی داریم تا این نهاد را به شکل فرا حوزه‌ای فعال کنیم. امروز که روز ایمنی حمل و نقل است، آغاز شروع فعالیت این نهاد اعلام شده است.
وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در نوروز ۹۸ علی‌رغم وجود شرایط خاص مانند سیل، هیچ‌گونه حادثه رانندگی ناشی از مشکلات زیرساخت راه‌ها نداشته‌ایم، یادآور شد: عمده سوانح رانندگی، ناشی از بی‌توجهی راننده به کنترل خودرو بوده است؛ از این رو بازآموزی و آموزش مداوم و توجه ویژه به ارتقای مهارت رانندگی، برای ما اهمیت بالایی دارد.

گزارشی از نقش نقص فنی در سوانح رانندگی نوروز دریافت نکردم
این عضو کابینه دولت دوازدهم همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره استاندارد بودن خودروهای تولید داخل و اثرگذاری آنها در سوانح جاده‌ای گفت: در نوروز امسال گزارشی در خصوص نقش نقص فنی خودرو در وقوع سانحه رانندگی دریافت نکرده ایم ولی این مسئله به معنی این نیست که خودروهای ما استاندارد هستند.
وی با بیان اینکه در نوروز حادثه‌ای که اعلام شود مشکل از زیرساخت یا جاده بوده، دریافت نکرده‌ام، ادامه داد: خودروها نیز جز چند حادثه که ناشی از ترکیدگی لاستیک بود، به عنوان عامل جاده‌ای نوروز امسال گزارش نشده است. البته این موضوع به این معنی نیست که خودروهای ما استاندارد هستند، بلکه گزارشی که بگوید علت سانحه به دلیل مشکل خودرو بوده، دریافت نکرده‌ایم.

راه‌اندازی قطار مسافری تهران – آنکارا بعد از ماه رمضان
سعید رسولی گفت: راه‌اندازی قطار مسافری تهران-آنکارا بعد از ماه رمضان میان دو کشور نهایی می‌شود و همچنین مشکل امنیت تردد قطارهای مسافری به ترکیه رفع خواهد شد و ما آمادگی داریم از اول جولای ۲۰۱۹، این قطار را اعزام کنیم.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران افزود: یکی دیگر از موضوعاتی که به توافق رسیدیم، ایجاد خط ریلی جدید از چشمه ثریا در ایران به کارس در ترکیه است که مطالعات کارشناسی آن قبلاً انجام شده بود و ساخت آن، ظرف یکی دو ماه آینده آغاز می‌شود؛ با احداث این خط، مسیر ترانزیتی جدیدی میان دو کشور برقرار خواهد شد.
رسولی با اشاره به توافق راه‌آهن‌های ایران و ترکیه در خصوص اتصال سیستم‌های کامپیوتری حمل بار و مسافر دو کشور به یکدیگر اظهار داشت: همچنین توافق کردیم تا جلسه برای نهایی شدن تفاهمنامه ایران، ترکیه و کشورهای CIS، بعد از ماه رمضان برگزار شود.
همچنین علی احسان اویگون، مدیرعامل راه‌آهن ترکیه نیز با اشاره به قطعی شدن ساخت خط آهن جدید «چشمه ثریا به کارس»، از حل شدن مشکل تردد قطار مسافری تهران-آنکارا خبر داد و گفت: قرار شد در ماه ششم سال جاری میلادی، کارشناسان دو کشور در خصوص آن مذاکره کنند.
وی از حل شدن مشکل تردد کشتی‌های باری موجود در دریاچه وان برای حمل بار ایران از طریق این دریاچه تا خط آهن ترکیه خبر داد و افزود: دو کشتی در این دریاچه به این منظور اختصاص داده‌ایم.

تاکسی‌های برقی، آماده برای ورود به تهران
سمینار «توسعه تاکسی برقی در شهر تهران» برگزار شد و توسعه فناوری خودروهای برقی در تاکسیرانی و چالش‌های فنی و اقتصادی آن مورد بررسی قرار گرفت.
محسن مرجان‌مهر، معاون فناوری پژوهشگاه نیرو در این سمینار از همکاری با سایپا برای تولید خودروی تمام برقی خبر داده و گفت: برای بهینه سازی این طرح قصد داریم در ابتدا تاکسی‌های برقی تولید کرده و به صورت پایلوت در برخی مناطق تهران طرح را اجرایی کنیم.
در ادامه این سمینار رامین فرنیا، مدیر پروژه خودروهای برقی گروه خودروسازی سایپا نیز، اعلام کرد: سایپا دو پلتفرم خودروی ساینا و PS100 برقی را در نظر گرفته است: خودروی ساینا برقی ۱۸۲ میلیون تومان و خودرو PS100 نیز ۲۵۲ میلیون تومان قیمت‌گذاری خواهند شد که اگر قرار باشد معادل‌های خارجی این دو خودرو وارد شود، باید هزینه‌ای ۳۳۰ و ۳۷۰ میلیون‌ تومانی را برای آن‌ها پرداخت کرد.
نماینده سایپا همچنین تصریح کرد: هزینه ۶۰۰ کیلومتر پیمایش با یک خودروی برقی حدود ۴۴۵۲ تومان است در حالی که همین میزان پیمایش برای یک خودروی بنزینی حدود ۴۲ هزار تومان با بنزین هزار تومانی هزینه دارد.