رویهای که سایر کشورهای در حال توسعه منطقه به شیوه دیگری با آن برخورد کردهاند و اغلب بازار مسکن را به شکل کالای سرمایهای با قدرت اندوختگی در جهت ایجاد ارزش افزوده درنیاوردهاند. حالا چند سالی است که با افزایش تصاعدی قیمت مسکن و عدم توانایی خرید آن به ویژه در کلان شهرها و نتیجتا […]
رویهای که سایر کشورهای در حال توسعه منطقه به شیوه دیگری با آن برخورد کردهاند و اغلب بازار مسکن را به شکل کالای سرمایهای با قدرت اندوختگی در جهت ایجاد ارزش افزوده درنیاوردهاند.
حالا چند سالی است که با افزایش تصاعدی قیمت مسکن و عدم توانایی خرید آن به ویژه در کلان شهرها و نتیجتا ایجاد رکود، مسئولان کشور به فکر تخصیص تسهیلات به خریداران مسکن در راستای رونق بازار آن افتادهاند.
در همین راستا، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی در روز پایانی هفته گذشته و در برنامه زنده تلویزیونی به تشریح انواع این تسهیلات پرداخته است.
مازیار حسینی گفت: مسکن، موضوعی است که پارامترهای متغیری دارد و به صورت تک مؤلفهای قابل بررسی نیست. بدین معنا که مسکن از اصول اولیه علم اقتصاد که نظام تعادل بخشی عرضه و تقاضاست، تبعیت میکند. یعنی زمانی که تقاضا خوب پیش بینی نشود و یا تقاضا بیش از آنچه باشد که پیش بینی شده و یا برعکس، تولید متناسب با تقاضا پیش بینی نشود مشخصاً در این بازار عدم تعادل رخ میدهد.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی ادامه داد: واقعیت این است که در طول سالهای گذشته، کشور افتی را در تولید مسکن تجربه کرد. بعد از چندین سال که پروژه مسکن مهر پرشتاب حرکت میکرد قاعدتاً با فرض آنکه شاید تقاضا به اندازه کافی نیست و عرضه باید کاهش یابد، سیاستهای انقباضی حاکم شد و به رکود دامن زد.
حسینی با اعلام اینکه در حوزه مسکن دو نوع بازار وجود دارد، اعلام کرد: بازار مسکن لوکس و بازار مسکن واقعی دو نوع بازاری هستند که در حوزه مسکن با آن مواجهیم. بازار مسکن لوکس در طی سالهای تولید آن کاهش پیدا نکرد و اتفاقاً این بازار روی متقاضیان واقعی تأثیرگذار هم نبوده و نیست. از سوی دیگر گروه هدف که دهکهای متوسط و پایین و به ویژه مسکن اولیها هستند بازا واقعی مسکن را تشکیل میدهند که قاعدتاً نیاز دارند هم حمایت و هم کمک شوند تا صاحب خانه شوند.
حسینی تصریح کرد: هم اکنون با تأکیدات رئیس جمهور و عزمی که در وزارت راه و شهرسازی است، به دنبال رونق تولید مسکن هستیم.
معاون وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: وقتی در اقتصاد تورم شدید ایجاد میشود این تورم در سایر حوزهها از جمله بازار مسکن تأثیر میگذارد.
حسینی گفت: منحنی ۲۷ سال گذشته قیمت مسکن و نرخ تورم عمومی بعلاوه سایر پارامترها حاکی از این مطلب است که معمولاً هر چهار تا پنج سال یک رکود و رشد قیمت داریم و بعد یک باره جهش قیمت رخ داده است. سال گذشته این جهش قیمت رخ داد ولی همزمان با کاهش پول ملی توان خرید نیز کاهش یافت.
حسینی در پاسخ به اینکه سیاست ترمیم نشدن قدرت خرید مردم برای مسکن صحیح است یا خیر؟، گفت: زمانی که تولید به اندازه تقاضا نباشد قاعدتاً نمیتوان تقاضا را تحریک کرد. سیاست وزارت راه و شهرسازی این است که به جای آنکه طرف تقاضا را تحریک کند، در حالی که تولید در سنوات گذشته به اندازه کافی نبوده، سمت تولید را تقویت کند.
وی وام مشارکت ساخت و فروش اقساطی را راهکاری مناسب برای رونق بخش مسکن عنوان کرد و گفت: وام مشارکت ساخت وجود دارد. اگر این وام قدرت فروش اقساطی پیدا کند همانطور که در بانک مسکن از آن رونمایی کردیم، هم طرف عرضه و هم تقاضا را میتوان تحریک کرد که این روش میتواند قدرت خرید را کنترل کند.
حسینی با اعلام اینکه در بسته ای که برای رونق بخش مسکن تهیه شده است حمایت از مصرف کننده مدنظر است، گفت: انواع مکانیزم ها برای افزایش قدرت خرید مصرف کننده وجود دارد که یکی از آنها وام است، سایر مکانیزم ها شاملِ اوراق عرضه و اوراق رهنی بانکی، صندوقهای مشترک زمین و مسکن هستند. همچنین، ابزار زمین هم اکنون در دست وزارتخانه است در سطح وسیع در طرح اقدام ملی به کار گرفته شده است.
وی ادامه داد: مشارکت در ساخت از برنامههای مدنظر است. بدین معنا که سازنده، قیمت زمین را نمیدهد و در ساخت مشارکت میکند. در این روش، هم وزارتخانه و هم سازنده سهم خود را میگیرند و در عین حال، محصول به دست مصرفکنندهای که تاکنون از آن استفاده نکرده بود، میرسد.
حمایت و توانمندسازی دهکهای یک تا هفت برای خانهدار شدن
حسینی در ادامه با اعلام اینکه طرح جامع مسکن وجود دارد و بازنگری شده است، گفت: طرح اقدام ملی که احداث ۴۰۰ هزار واحد مسکونی است کاملاً بر اساس تقاضا و موقعیت جغرافیایی تقاضا تهیه شده است. تمرکز در این طرح جامعه هدف است. بدین معنا که اگر قرار است سوبسیدی بدهیم و کمکی کنیم در جایی باشد که مصرف کننده واقعی وجود دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: خوشبختانه در این طرح، تحلیل آماری برای دهکهای دهگانه از کلیه شهرهای کشور انجام شد. در این تحلیل، دهکهای یک تا هفت در شهر تهران و دهکهای یک تا پنج و شش در بسیاری از شهرها نیاز دارند که برای خانه دار شدن تحت حمایت قرار بگیرند. برای دهکهای یک تا سه، حمایت گستردهتر است و برای دهکهای سه تا هفت این حمایت از طریق توانمندسازی و سایر روشها انجام میگیرد. خوشبختانه طرح وزارتخانه کاملاً بر مبنای طرح جامع و بر مبنای نیازی است که شناسایی شده است و کاملاً غیرمتمرکز است.
وی یادآور شد: ما به تفکیک افراد بر اساس درآمدشان معتقد نیستیم. معتقدیم باید جامعه همگن و یکنواختی داشته باشیم. اینکه افراد را در ساخت مسکن تفکیک کنیم به آن اعتقادی نداریم.
راهاندازی بازار اعتباری مصالح
حسینی با اشاره به واگذاری استیجاری بخشی از واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی مسکن به متقاضیان کمدرآمد و ضعیف از راهاندازی بازار اعتباری مصالح با مشارکت بانک مسکن و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خبر داد.
معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی شامگاه پنجشنبه، دوازدهم اردیبهشتماه با حضور در گفتوگوی خبری بخش ۲۲ شبکه دوم سیما با بیان اینکه در طرح اقدام ملی به تفکیک افراد بر اساس درآمد معتقد نیستیم، گفت: ما باید یک جامعه همگن و یکنواخت داشته باشیم و بنابراین تفکیک متقاضیان را کار درستی نمیدانیم؛ اما در طرح اقدام ملی برآنیم که بخشی از واحدهای مسکونی را به صورت استیجاری در اختیار افراد ضعیف و کمدرآمدی قرار دهیم که در حالت عادی امکان صاحبخانه شدن را ندارند.
وی در ادامه به تشریح طرح اقدام ملی مسکن پرداخت و گفت: بر اساس این طرح تا پایان دولت دوازدهم بیش از ۴۰۰ هزار واحد مسکونی را ساخته و در اختیار متقاضیان قرار خواهیم داد.
وی افزود: یکی دیگر از برنامههای وزارت راه و شهرسازی، ساخت و تکمیل ۵۰۰ هزار واحد مسکونی باقیمانده از طرح مسکن مهر است و این تعداد از آن دست از واحدهای باقیمانده این طرح است که مشکلاتی داشتهاند.
حسینی اظهار کرد: امیدواریم خاصیت اهرمی ناشی از ساخت و تکمیل این ۹۰۰ هزار واحد و سرمایهگذاری بخش خصوصی به تعادلبخشی بازار منجر شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: هماکنون زمین حدود ۱۰۰ هزار واحد مسکونی شامل ۸۰ هزار واحد در شهرهای جدید و ۲۰ هزار واحد در شهرهای کمتر از ۵۰ هزار نفر توسط سازمان ملی زمین و مسکن تأمین و وارد مرحله اجرا شده است که البته بخشی از این واحدها اجرا شده است.