مدیرعامل شرکت راهآهن گفت: ریل میتواند برای منافع اقتصادی-اجتماعی کلان در سپهر اقتصادی و توسعه کشور نقش ایفا کند که فقط از منظر بنگاهی نیست. سعید رسولی با اشاره به نقش غیرمستقیم حملونقل ریلی بر اقتصاد ملی اظهار داشت: اگر در اقتصاد حملونقل ریلی نگاهها صرفا بنگاهی (درآمد-هزینه) باشد، نرخ بلیت قطار مسافری حتی به […]
مدیرعامل شرکت راهآهن گفت: ریل میتواند برای منافع اقتصادی-اجتماعی کلان در سپهر اقتصادی و توسعه کشور نقش ایفا کند که فقط از منظر بنگاهی نیست.
سعید رسولی با اشاره به نقش غیرمستقیم حملونقل ریلی بر اقتصاد ملی اظهار داشت: اگر در اقتصاد حملونقل ریلی نگاهها صرفا بنگاهی (درآمد-هزینه) باشد، نرخ بلیت قطار مسافری حتی به قیمت «کاهش چشمگیر مسافر» و «تامین ناوگان متناسب با میزان مسافر» افزایش مییابد که به منزله لغو سیر بسیاری از قطارهای دور برد در خطوط مختلف است.
او افزود: این مساله در حوزه بار نیز صدق میکند. اگر هدفگذاری انتقال بار از جاده بر روی ریل کنار گذاشته شود، راهآهن تعرفههای خود را تعیین میکند و در صورتی که صاحبان کالا علاقهای نداشته باشند میتوانند از طریق جاده بار خود را حمل کنند.
رسولی تصریح کرد: برخورد بنگاهی صرفا اقتصادی است و طبق آن شرایط شاید راهآهن سرپا بماند یا شاید هم ورشکست شود. ابتدا باید دید آیا حملونقل ریلی مسافر با این نرخها اقتصادی میشود؟ یا اینکه آستانه تحمل مردم در پرداخت نرخهای سنگین در چه نقطهای است؟ از همین رو ممکن است مسافر پذیرش این نرخ ها را نداشته باشد و از مد دیگر استفاده کند.