تن بر کیلومتر جاده ای قانونی برای محاسبه منصفانه تر حمل بار است که از خرداد ماه سال گذشته تصویب شده است و هم‌اکنون نیز مبنای محاسبات در سیستم حمل ونقل جاده ای است. پیش از اینکه این قانون تصویب شود، قیمت گذاری برای حمل بار در حمل ونقل جاده ای حاصل معاهده ای نانوشته […]

تن بر کیلومتر جاده ای قانونی برای محاسبه منصفانه تر حمل بار است که از خرداد ماه سال گذشته تصویب شده است و هم‌اکنون نیز مبنای محاسبات در سیستم حمل ونقل جاده ای است. پیش از اینکه این قانون تصویب شود، قیمت گذاری برای حمل بار در حمل ونقل جاده ای حاصل معاهده ای نانوشته و عرف گونه بین راننده و صاحب بار بود که به دلیل نامشخص بودن پارامترهای دخیل در حمل بار مانند محاسبه سود و… ملجا قانونی نداشت و ناچار به تاسی از قوانین حمل ونقلی سایر کشورها برداشته شد.
این قانون در بدو تدوین همانند سایر قوانین مخالفان و موافقانی داشت اما رفته رفته و با محک آن در عمل از سوی صاحبان بار و کامیون داران پذیرفته شد. اما مفهوم تن بر کیلومتر جاده ای چیست و چه اثری در قاعده مند شدن حمل بار جاده ای دارد؟
رییس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور در اینباره گفت: تن کیلومتر کرایه حمل یک تن محموله به ازای یک کیلومتر جابه جایی را با احتساب متغیرهایی نظیر ارزش کالا، خطر حمل محموله با عرض و طول یا وزن بیش از حد استاندارد، برآورد سود، شرایط بیمه، شرایط لاستیک و سوخت، هزینه استهلاک و تعمیر و نگهداری کامیون محاسبه می کند.
عبدالهاشم حسن نیا اضافه کرد: در واقع این سیستم که حدود سه میلیون مسیر را پوشش می دهد، همه حقوق مالک کامیون، راننده و صاحب بار را در نظر می گیرد و با تصویب این قانون هیچ صاحب کالایی نمی تواند از حقوق راننده در جهت منافع خود سواستفاده کند.
حسن نیا در پاسخ به این پرسش که نرخ کرایه حمل در برخی از مسیرها بالاتر بوده است، گفت: البته با اجرای هر قانونی ممکن است عده ای ضرر کنند و عده ای سود ببرند اما حذف دلالان یکی از نتایج مثبت اجرای این قانون است که اغلب نتایج مثبتی از اجرای آن بیرون آمده است. ضمن اینکه هر قانونی هم ممکن است معایب و مزایایی داشته باشد که در طول اجرای آن، عیوب برطرف خواهد شد.
گفتنی است که نابرابری در عرضه و تقاضا و افزایش کامیون نسبت به میزان بار یا امکان محاسبه دقیق حجم کالا با وزن کم در این قانون و همچنین امکان یا عدم امکان محاسبه دقیق کفی بودن یا صعب العبور بودن جاده در فصول مختلف سال از موارد غیرقابل محاسبه در این قانون عنوان شده است که در طول ماه های گذشته متولیان حمل ونقل جاده ای در سازمان راهداری و همچنین فعالان بخش خصوصی در غالب برگزاری سلسله جلساتی برای حل موانع عملیاتی اجرای قانون تن بر کیلومتر جاده ای در پی حل آنها و دخیل کردن این پارامترها در تعیین نرخ حمل بار جاده ای بوده اند.