حسن روحانی در همایشی به انتقاد از کیفیت آموزشِ زبان های خارجی در مدارس ایران پرداخته و اشاره کرده است که دانش آموزان پس از پایان دوره دبیرستان قادر نیستند حتی دو دقیقه به یک زبان خارجی صحبت کنند. این انتقادی است که از سال های گذشته مطرح بوده است: اینکه فرد در نظام آموزشی […]
حسن روحانی در همایشی به انتقاد از کیفیت آموزشِ زبان های خارجی در مدارس ایران پرداخته و اشاره کرده است که دانش آموزان پس از پایان دوره دبیرستان قادر نیستند حتی دو دقیقه به یک زبان خارجی صحبت کنند.
این انتقادی است که از سال های گذشته مطرح بوده است: اینکه فرد در نظام آموزشی ایران، پیش از دانشگاه، نزدیک به ۷ سال در «کلاس» های زبان حاضر می شود و عملا چیزی که به کارش بیاید فرا نمی گیرد. تکثیر قارچ گونه موسسات زبان خود معلول ناکارامدی نظام آموزشی رسمی ایران در این زمینه است. با این حال چند مسئله در این میان مطرح می شود. یکی اینکه آیا دولت روحانی در این نزدیک به ۶ سال ایده یا برنامه ای برای تحول در این برنامه ناکارآمد داشته است؟ مسئله این است که برای سال ها و شاید دهه ها هیچ نوع بازاندیشی پیش برنده ای درباره اهداف و اولویت های آموزش زبان های خارجی صورت نگرفته است، و سطح آموزش ها نسبتی با واقعیات موجود، توانایی های یادگیری دانش آموزان و نیازهای روز ندارد. اگر چنین تغییری رخ می داد احتمالا رییس جمهور بدان اشاره می کرد. دیگر اینکه می شود این انتقاد روحانی را تسری داد به خود دستاندرکاران امور، به خود روسای جمهور، به وزاری کابینه و حتی برخی مسئولان که در مناسبی مشغول به کارند که نیازمند مبادلات و مرادوات بین المللی است.
این سال ها گوشه هایی از انگلیسی صحبت کردن برخی مسئولان دست مایه طنز کاربران در فضای مجازی قرار گرفته است. واقعیت این است که در سطوح بالا هم بیگانگی با زبان های خارجی دیده می شود و این فقط مختص دانش آموزان دبیرستانی نیست. تا زمانی که در روندهای موجود بازاندیشی جدی صورت نگیرد وضعیت احتمالا تغییر معناداری نخواهد کرد.
نوازندگان ارکستر ملی ویژه ایران روی صحنه رفتند
صلح جهانی
ارکستر ملی ویژه ایران با حضور هنرمندان کمتوان ذهنی و معلول حرکتی در گرگان روی صحنه رفت. این ارکستر متشکل از ۲۰ نوازنده و خواننده دارای اوتیسم، سندروم داون، افراد دارای معلولیتهای جسمی حرکتی و بینایی است.
ارکستر ملی ویژه ایران به سرپرستی مریم گیلاسیان، مدیر مرکز توانبخشی و حرفه آموزی بهکوش و با اجرای هنرمندان کمتوان ذهنی و معلول حرکتی و مبتلا به اوتیسم از سراسر ایران در تالار فخرالدین اسعد گرگانی روی صحنه رفت. این ارکستر ویژه در آذرماه سال ۱۳۹۷ با حضور نمایندگان یونیسف و بهزیستی ایران رونمایی شده بود.
مریم گیلاسیان، متخصص موسیقیدرمانی و سرپرست ارکستر ملی ویژه ایران» که بیش از ۱۸ سال در حوزههای مختلف توانبخشی و موسیقیدرمانی به فعالیت مشغول است چندی پیش با تأسیس مرکزی در شهر گرگان افراد کمتوان ذهنی بالای ۱۴ سال را با محوریت موسیقی تحت پوشش قرار داد و در این حوزه نیز مجموعه کنسرتهایی با عنوان ارکستر ویژه ایران برگزار کرد.
به گفته متخصص موسیقیدرمانی و سرپرست ارکستر ملی ویژه ایران برای راهاندازی چنین ارکستری، تمرینهای زیادی انجام شده تا سرانجام توانستهاند، کنسرتهایی با محوریت صلح جهانی در شهرهای مختلف ایران برگزار کنند.
مریم گیلاسیان معتقد است که موسیقی برای کودکان مانند معجزه است بهویژه برای کودکانی که مشکل ذهنی دارند. او بیش از ۱۸ سال در حوزه موسیقیدرمانی فعالیتهایی را در شهر گرگان انجام داده و موفق شده است در دو سال گذشته ارکستر ملی ویژه را تاسیس کند.
سرپرست ارکستر ملی ویژه ایران با بیان اینکه اعضای این گروه را افرادی که دارای آسیبهایی چون کمتوانی ذهنی، معلولیت جسمی – حرکتی، اوتیسم و نابینایی تشکیل میدهند، گفته است: همین قدر که ارکستر ملی ایران برای کشور مهم است، این ارکستر ویژه هم میتواند دارای اهمیت باشد، البته با شرایط خاص خودشان.