زهرا ایرانشاهی اولین باری که با او مصاحبه کردم در نمایشگاه حمل‌ونقل سال گذشته بود. سوالم در مورد مشکلات رانندگان کامیون را شنید و بی هیچ مقدمه و موخره‌ای پاسخ داد. بعدش هم لاستیک با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شد. همین یک برخورد برای من که قبلا با مسئولان متفاوت دولتی گفت‌وگو کرده بودم، یک […]

زهرا ایرانشاهی

اولین باری که با او مصاحبه کردم در نمایشگاه حمل‌ونقل سال گذشته بود. سوالم در مورد مشکلات رانندگان کامیون را شنید و بی هیچ مقدمه و موخره‌ای پاسخ داد. بعدش هم لاستیک با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد شد. همین یک برخورد برای من که قبلا با مسئولان متفاوت دولتی گفت‌وگو کرده بودم، یک برق‌گرفتگی جزئی به حساب می‌آمد و البته همین یک بهانه کافی بود که بخواهم محققانه به برنامه‌هایش نگاه کنم و سپس بنویسم.
پیش از هرچیز نیز از اهالی فن و کارشناسان و اساتید محترم این حوزه میخواهم که هرجای این سخنان را ناقص یافتند با منش استادانه خود اصلاح کنند. چراکه قطعا انتقال تجارب از جانب ایشان به نسل ما ضرورتی است که از بداقبالی ما هم هست و هم نیست.

اما، محمد اسلامی کیست؟
وزیر راه‌وشهرسازی دولت دوازدهم، دانش‌آموخته مهندسی راه‌وساختمان از دانشگاه دیترویت میشیگان آمریکا در مقطع کارشناسی، کارشناس ارشد مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه اوهایو آمریکا و ام‌بی‌ای مدیریت جهانی هوانوردی مشترک دانشگاه رویال رودز کانادا و دانشگاه شریف است. اسلامی از نظر سوابق اجرایی نیز معاون مهندسی و طرح‌های توسعه سازمان صنایع دفاع، مدیرعامل شرکت هواپیماسازی ایران، قائم‌مقام سازمان صنایع هوافضا، رئیس موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع، معاون مهندسی پدافند غیرعامل وزارت دفاع و هم‌زمان دبیر ستاد توسعه سواحل مکران (تا ۱۳۹۳)، عضو شورای برنامه‌ریزی بنیاد مستضعفان، عضو ستاد مرزهای کشور (وزارت کشور)، عضو شورای عالی هواپیمایی کشور، عضو بسیاری از کمیته‌ها و کارگروه‌های حوزه حمل ونقل و شهرسازی، عضو انجمن هوافضا ایران و استاندار استان مازندران بوده است.
با نگاهی به این سوابق، ارتباط تحصیل و حرفه ایشان با تصدی وزارتخانه‌ای که به زعم کارشناسان، عریض‌ترین وزارتخانه کشور است، جور در می‌آید. او بیست و هشتم مهرماه ۹۷ از طرف رییس دولت به سمت وزیر راه‌وشهرسازی منصوب شد .

برنامه‌ها و اقدامات وزیر راه و شهرسازی
اسلامی که معتقد است: همیشه راه حل ها باید متناسب با خود مساله باشند و ارائه راه حل های کلی و عمومی برای حل مساله ای در جغرافیا و شرایط متفاوت ایران نتیجه بخش و قابل قبول نیست، ضمن تاکید بر تکمیل پروژه های عمرانی نیمه کاره و علاوه بر افتتاح و اختتام پروژه‌های حمل ونقلی و تکمیل پروژه های جاده ای شهرها و روستاهای مختلف ایران، بر توسعه حمل‌ونقل ریلی براساس تقدم و ضرورت پروژه‌های ریلی، حفظ ایمنی صنعت هوایی در فشار تحریم‌های بین‌المللی، حل مشکلات رانندگان باری در حمل‌ونقل جاده‌ای، ارتباط مستمر با فعالان بخش خصوصی همه حوزه‌های حمل‌ونقل در اتخاذ تصمیمات (روندی که به زعم فعالان بخش خصوصی در طول دولت اعتدال اتخاذ شده است) تاکید دارد.
این وزیر تکنوکرات مهم‌ترین برنامه‌های خود در آغاز تصدی وزارتخانه راه وشهرسازی را تهیه مسکن برای اقشارکم درآمد، بازآفرینی شهرها و راه‌های روستایی مناطق محروم در جهت رونق اشتغال، عنوان کرد و بر همین اساس نیز در همان روزهای نخست خدمت سه تن از معاونان خود را در بخش‌های مسکن و ساختمان، بازآفرینی شهری و معماری و شهرسازی تغییر داد. محمد اسلامی با درک اهمیت حمل‌ونقل جاده‌ای در بخش حمل داخلی بار و کشتارهای جاده‌ای و حل مسائل کامیون‌داران و… ساده‌سازی و روان‌سازی مقررات حمل‌ونقل جاده‌ای، نوسازی ناوگان جاده‌ای با همراهی وزارت صمت و اقتصاد طی یک برنامه ۵ ساله را از اهم برنامه‌های خود عنوان کرد؛ که در حال حاضر با توجه به مساله تحریم‌ها و کمبود بودجه برای نوسازی ناوگان و پیچیده شدن ارتباطات مالی در سطح بین‌المللی برای خرید قطعات و تجهیزات در انواع شقوق حمل‌ونقل، بسیاری از مشکلات رانندگان کامیون، این قشر زحمت‌کش جامعه مرتفع شده است.
اسلامی با توجه به ضرورت توسعه قطارهای باری و مسافری ریلی و پس از موافقت با تشکیل شرکت قطارهای حومه‌ای به جهت: کاستن از میزان تصادفات جاده‌ای، کمک به حفظ محیط زیست با مصرف کمتر سوخت و قابلیت حمل بار در تناژ بالاتر و حمل مسافر با تعداد بیشتر، توسعه حمل‌ونقل ریلی و قطارهای حومه‌ای را در اولویت بودجه امسال دولت قرار داد و به منظور توسعه حمل ونقل دریایی در بخش باری و ترانزیت بین المللی کالا از طریق آب‌های آزاد کشور و همچنین رونق بخشی به بخش مسافری دریایی نیز با توسعه ظرفیت بنادر کوچک و بزرگ کشور موافقت و برنامه های خود را در این مسیر دنبال می‌کند.

آخرین اقدام عملیاتی اسلامی درباره حقوق مسافران
قطعا برای ما پیش آمده که در تردد با وسایط نقلیه عمومی کشور بر سر نرخ‌های شفاهی بلیت و ایجاد بازارسیاه یا برای خرید بلیت‌ در ایام پیک سفر با متصدیان بلیت فروشی حتی درگیری لفظی هم پیدا کرده باشیم. اگرچه تعرفه قیمت بلیت در انواع حمل‌ونقل به استثنای حمل ونقل هوایی و به غیر از ایام پیک با انجام ملاحظاتی، دستوری است اما مساله مهمتر نحوه ارتباط متصدیان و مسئولان مختلف ترمینال با مسافران است.
بنابراین اگرچه همانطور که اسلامی در آغاز کار تاکید کرده ضرورت احیای بافت‌های فرسوده شهری و روستایی با روش‌های کارآمد و لزوم برنامه‌ریزی جامع برای بهبود وضعیت مسکن روستایی با اولویت مناطق آسیب‌پذیر از مهم‌ترین برنامه‌های ایشان است که حالا جنبه عملیاتی پیدا کرده‌اند، اما آخرین اقدام او است که سروصدای زیادی هم به پا کرده است و آن، دستور عزل سه مدیر در بخش هوایی به خاطر کوتاهی در خدمت‌رسانی به مسافران در آخرین روزهای هفته گذشته است.
خبر به این شکل مخابره شد که وزیر راه‌وشهرسازی به‌محض اطلاع از نارضایتی مسافران پرواز تهران- آبادان به شماره ۸۶۰ شرکت هواپیمایی آسمان، در تاریخ ۱۶ اردیبهشت ماه جاری، به دلیل رفتار غیرمسئولانه دستور عزل رئیس فرودگاه آبادان و رئیس ایستگاه شرکت‌های هما و آسمان در فرودگاه آبادان را صادر کرده است. او همچنین فعاليت شركت هندلينگ فضا انديشان اروند را محدود و اخطار كتبي به آنها داده شود. همچنین با توجه به عدم همکاری ایستگاه آبادان شرکت هما در ارائه خدمات هندلینگ، از شرکت هواپیمایی هما خواسته شد تا به تمام ایستگاه‌های خود ابلاغ کند تا در هنگام نیاز و اعلام درخواست، با سایر شرکت‌های هندلینگ‌کننده در فرودگاه‌ها همکاری کنند تا خدمات‌رسانی به مسافران و پروازها بدون وقفه انجام شود.
همچنین به شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ابلاغ شد تا نظارت دقیقی بر نحوه فعالیت و چگونگی ارائه سرویس هندلینگ در فرودگاه‌ها به عمل آورد. گفتنی است که پرواز ۸۶۰ تاریخ ۱۶ اردیبهشت ۹۸ تهران به آبادان در فرودگاه آبادان به علت عدم دریافت به موقع خدمات هندلینگ با وقفه ایجاد شده موجب نارضایتی مسافران شد که به دستور وزیر راه و شهرسازی موضوع رسیدگی و با عوامل خاطی برخورد صورت گرفت.
با این اتفاق و با مرور برنامه‌های وزیر راه در سترهای بالا، بار دیگر به خطوط نخست بحث‌مان بازمی‌گردم. اگرچه بسیاری از مسئولان بخش حمل‌ونقل از سال‌های قبل تاکنون در کنار داشتن نقاط ضعف در انجام برنامه‌های خود مصمم بوده‌اند، اما اینکه یک مقام مسئول بدون هیچ مقدمه و موخره‌ای به پرسش‌های یک خبرنگار پاسخی به اختصار اما عملیاتی بدهد، نشان از این دارد که با حل پیوسته، آرام آرام و کارشناسانه مسائل و مشکلات بخش مسکن و حمل‌ونقل می‌توان به آینده این بخش زیربنایی و مهم از نظر اقتصادی امیدوار بود.