پس از کش و قوسهای فراوان و تبادل نظرات روسای جمهور ایران و عراق درباره آغاز عملیات لایروبی اروندرود، این رود بالاخره پس از ۴۲ سال با توافق دو رییس جمهور لایروبی خواهد شد. گفتنی است که لایروبی ۸۵ کیلومتری آبراه اروندرود براساس قرارداد ۱۹۷۵ برعهده دو کشور ایران و عراق است و حاکمیت بر […]
پس از کش و قوسهای فراوان و تبادل نظرات روسای جمهور ایران و عراق درباره آغاز عملیات لایروبی اروندرود، این رود بالاخره پس از ۴۲ سال با توافق دو رییس جمهور لایروبی خواهد شد.
گفتنی است که لایروبی ۸۵ کیلومتری آبراه اروندرود براساس قرارداد ۱۹۷۵ برعهده دو کشور ایران و عراق است و حاکمیت بر این آبراه به صورت مشترک صورت میگیرد. حالا براساس این قرارداد بین المللی خط القعر نیز در آبراه اروندرود به عنوان خط مرزی دو کشور تعیین شد.
در ذکر گذشته نیز باید گفت که در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ صدام به بهانه حاکمیت مطلق بر آبراه راهبردی اروندرود و بازگشت سه جزیره ایرانی تنب کوچک و بزرگ و ابوموسی به حاکمیت اعراب، قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر را در برابر چشم جهانیان پاره کرد و از زمین و هوا و دریا به جمهوری اسلامی ایران حمله کرد و ده ها فروند شناور تجاری و باری در حال تردد درآبراه اروند با آتش نظامیان بعثی عراق غرق شدند. تحمیل جنگ هشت ساله به ایران، هیچ دستاوردی برای رژیم بعثی عراق نداشت و در مرداد ماه ۱۳۶۹ صدام رسما قرارداد ۱۹۷۵ را پذیرفت.
با سرنگونی رژیم بعثی عراق و ساقط شدن صدام معدوم در فروردین ماه ۱۳۸۲، به نظر می رسید زمینه برای اجرای مفاد قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر فراهم شده ولی عراق درگیر تهاجم نظامی خارجی و تهاجم همه جانبه داعش به این کشور شد. سپس چیره شدن ارتش و نیروهای مردمی عراق بر داعش و استقرار حکومت مقتدر مرکزی، شرایط جدیدی برای تعمیق روابط دو کشور بوجود آمد. به نحوی که در ۱۶ سال اخیر جمهوری اسلامی ایران همواره خواستار شروع عملیات لایروبی اروندرود برای رونق کشتیرانی در این آبراه و توسعه بنادر خرمشهر و آبادان و بنادر جنوبی عراق شده بود ولی با بی تفاوتی مقامات عراقی روبه رو می شد.
بالاخره در اسفند ماه سال گذشته توافق نامه عملیات لایروبی اروندرود بین روسای جمهور دو کشور به امضا رسید و مسئولان خوزستان به خصوص مقامات منطقه آزاد اروند، آبادان و خرمشهر برای شروع عملیات لایروبی لحظه شماری می کنند.
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند در اینباره گفت: یکی از اتفاقات خوب سفر رئیس جمهور به عراق، مجاب شدن طرف عراقی برای مشارکت در لایروبی اروندرود بر اساس قرارداد ۱۹۷۵ الجزایر در قالب تفاهم نامه بود.
اسماعیل زمانی افزود: با لایروبی اروند که هزینه های زیادی برای دو کشور دارد امکان تردد کشتی هایی با ظرفیت ۸۰ هزار تن فراهم می شود و لایروبی اروند به معنای بازگشت جایگاه قبلی بنادر آبادان و خرمشهر که درمحدوده منطقه آزاد اروند قرار دارند است.
بر اساس برآورد فنی ممکن است لایروبی اروندرود دست کم دو سال طول بکشد و در این ارتباط حضور شرکت های خارجی که از فناوری بالایی برای لایروبی برخوردار هستند ضروری به نظر می رسد.
۶ پروژه مهم حوزه تجهيزات و سامانههای فرودگاهی در سال ۹۷ انجام شد
مديرکل تجهيزات و سامانههای فرودگاهی با اشاره به اتمام شش پروژه مهم در شش فرودگاه کشور در سال گذشته به ارزش ۱۹۶.۸ ميليارد ریال، تاکيد کرد: در اجرای اين پروژه ها تا حد امکان به بهرهگيری از توانمندی داخلی توجه ويژه شده است.
عباس وفایی، عملیات نصب و راهاندازی چراغهای روشنایی باند جیرفت را یکی از پروژه های اجرا شده در سالهای ۹۶ و ۹۷ عنوان کرد و گفت: فرودگاه جیرفت یکی از قدیمیترین فرودگاههای کشور است که تا پیش از این، فاقد سیستم روشنایی پروازی بود و به دلیل دید کم این فرودگاه سالها از انجام پروازهای شبانه محروم بود که با پیگیریهای اداره کل تجهیزات و سامانههای فرودگاهی، با صرف اعتباری بالغ بر ۱۳.۲ میلیارد ریال مجهز به سیستم کمک ناوبری بصری Non-precision شد که پس از انجام موفق عملیات وارسی پروازی (فلایت چک) اکنون آماده بهرهبرداری است.
عملیات بهسازی و نوسازی تجهیزات کمک ناوبری بصری باند ۳۱ چپ فرودگاه بوشهر پروژه دیگری است که طی سالهای ۹۶ و ۹۷ اجرا شده است.
او در رابطه با این طرح گفت: قدمت سیستم روشنایی باند فرودگاه بوشهر تا پیش از این، حدود ۴۵ سال بود که با صرف اعتباری بالغ بر ۵۶ میلیارد ریال، عملیات نوسازی کامل و بهسازی پست برق، رگولاتورها، چراغها و غیره این باند به طور کامل انجام شد و تجهیزات جدید آن منطبق بر آخرین تکنولوژی روز دنیا تهیه شده است و بهسازی و تجهیز باند ۳۱ راست آن فرودگاه نیز در دست اقدام است.
وفایی در مورد عملیات نصب و راهاندازی تجهیزات کمک ناوبری بصری باند ۳۵ راست فرودگاه زاهدان نیز توضیح داد: پس از ساخت و بهرهبرداری باند ۳۵ راست (باند دوم) فرودگاه زاهدان، که یکی از استانداردترین باندهای فرودگاههای کشور است و قابلیت پذیرش پروازهای پهن پیکر را دارد،عملیات نصب و راهاندازی سیستم روشنایی کمک ناوبری بصری سطوح پروازی و signing آن، با اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد ریال طی سالهای ۹۶ و ۹۷ انجام شد.