
مراسم امضای تفاهمنامه همکاریهای مشترک معاونت حملونقل وزارت راهوشهرسازی و مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاستجمهوری با حضور شهرام آدمنژاد و سیدعلی اکرمیفر در وزارت راهوشهرسازی امضا شد. در این مراسم، معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: در این تفاهمنامه نکات کلیدی و اقدامات عملی در کنار مسائل کلان دیده شده است. شهرام آدمنژاد […]
مراسم امضای تفاهمنامه همکاریهای مشترک معاونت حملونقل وزارت راهوشهرسازی و مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاستجمهوری با حضور شهرام آدمنژاد و سیدعلی اکرمیفر در وزارت راهوشهرسازی امضا شد.
در این مراسم، معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: در این تفاهمنامه نکات کلیدی و اقدامات عملی در کنار مسائل کلان دیده شده است.
شهرام آدمنژاد افزود: درباره ستاد ایمنی حملونقل کشور مباحث زیادی مطرح شده است و در دستور کار کمیسیون ایمنی معاونت حملونقل قرار گرفته است.
وی ادامه داد: ستاد ایمنی حملونقل کشور ذیل وزارت راه شروع به کار میکند و آییننامه آن پس از کمیسیون ایمنی راهها برای تصویب به هیأت وزیران میرود و همکاریها در زمینه انتقال فناوری و رفع نیازهای فناورانه حملونقل با نگاه به سامانه حملونقل هوشمند از دیگر بندهای این تفاهمنامه است.
آدمنژاد افزود: در حوزه جادهای باید به تدریج به راه هوشمند فکر کنیم و مسیرهای هوشمند به تجاریسازی هم منجر میشود.
او ادامه داد: در حوزه ریلی اقدامات زیادی انجام شده است و بابت هوشمندسازی در حوزههای بندری و فرودگاهی هم فعالیتهایی انجام میدهد.
معاون حملونقل وزیر راهوشهرسازی ادامه داد: از نکاتی که میتواند ظرفیت ترانزیتی ایران را افزایش دهد، لجستیک پایدار و قوی است بنابراین در زنجیره تأمین باید به ویژگی لجستیک توجه خاص شود.
آدمنژاد با بیان اینکه فاز اول طرح جامع حملونقل تمام شد، افزود: در فاز دوم روی مدلهای تقاضا کار میشود و امسال قطعاً در این حوزه به نتایجی دست مییابیم.
وی اظهار داشت: در حوزه ۵۰۰ تن باری که در بخش جاده و ریل جابهجا میشود ۳۰ مکان به عنوان مکان لجستیکی دیده شده است.
معاون حملونقل وزیر راهوشهرسازی با بیان اینکه همکاری در پیشبرد اهداف حوزه حملونقل از دیگر بندهای این تفاهمنامه است، گفت: در رابطه با هوشمندسازی دیتاهای جریان کالا و مسافر در داخل و خارج باید قابل دسترس و قابل انتشار باشد، ما در حوزه رصد، مانیتورینگ، مدیریت و بهبود اهدافی در این حوزه دنبال میکنیم و زیرساختهای دادههای کالا و مسافر در سطح کشور باید تجمیع و منتشر کنیم.
آدمنژاد ادامه داد: حملونقل باید رقابتپذیر باشد تا توسعه یابد و راه هوشمند و تجاریسازی حملونقل دو حوزه مهم است و در هر دو حوزه مشکلات بزرگی داریم.
وی تأکید کرد: هزاران هزار میلیارد تومان در سال به خاطر نبود لجستیک بار در کشور زیان میبینیم.
معاون حملونقل وزیر راه و شهرسازی گفت: باید در جریان جابهجایی کالا ارزش افزوده ایجاد کنیم.
آدمنژاد ادامه داد: در هوشمندسازی کشور زیرساختهای خوبی داریم اما در حوزه نظام لجستیک که قرار است، در کشور اجرا شود مباحثی وجود دارد که متولی چه بخشی باشد در حالی که یک دستگاه نباید متولی بخش لجستیک باشد و همه کسانی که با زنجیره تأمین از تولید تا مصرف کار میکند، باید در لجستیک نقش داشته باشد.
حملونقل از پیشرانهای اساسی کشور است
در این مراسم همچنین سیدعلی اکرمیفر، رئیس مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری گفت: حوزه حملونقل از پیشرانهای اساسی کشور برای خروج از شرایط بحرانی، تحریم و بنبستها است.
اکرمیفر ادامه داد: ایران موقعیت جغرافیایی خاصی دارد و حملونقل از پیشرانهای اقتصاد مقاومتی است.
رئیس مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری با بیان اینکه این مرکز دبیرخانه فعالیت IP در کشور است گفت: در رابطه با اینترنت اشیاء و پدیدهها رویکرد جدیدی در حال وقوع در کشور است و هوشمندسازی از اجزای آن است. کارگروه دبیرخانه در حوزه حملونقل و هوش مصنوعی در این مرکز فعال است.
اکرمیفر ادامه داد: با توجه به ظرفیتها در حوزه هوشمندسازی، فناوری و اینترنت اشیاء ما تلاش میکنیم، همه ظرفیتهای خود را در خدمت این تفاهمنامه قرار دهیم.
وی بیان کرد: در حوزه قطارهای برقی مسأله مهم تأمین مالی و سرمایهگذاری در این موضوع است.
رئیس مرکز همکاریهای تحول و پیشرفت ریاست جمهوری گفت: در ارتباط با این مرکز و همکاری با وزارت راه باید گفت: ما پیش از این سالها در حوزه حملونقل هوایی با سازمان هواپیمای کشوری و شرکتهای هواپیمایی همکاری داشتهایم و نیازهای حوزه هوایی از کشورهای مختلف تأمین شده است و در این حوزه کارگروهی فعال از گذشته داریم.