بسیاری از آژانس‌هایی که در حوزه طبیعتگردی فعال هستند، حدود ۸۰ درصد تورهای خود را در فضای دیجیتالی معرفی و به فروش می‌رساند. حتا آنهایی که آژانس‌دار هستند، فروش و ارائه بسته‌های سفرهایشان، عملا در بستر وب انجام می‌شود. بنابراین چه بخواهیم و چه نخواهیم، حوزه گردشگری ما نیز به سوی تحولات دیجیتال در حرکت […]

بسیاری از آژانس‌هایی که در حوزه طبیعتگردی فعال هستند، حدود ۸۰ درصد تورهای خود را در فضای دیجیتالی معرفی و به فروش می‌رساند. حتا آنهایی که آژانس‌دار هستند، فروش و ارائه بسته‌های سفرهایشان، عملا در بستر وب انجام می‌شود. بنابراین چه بخواهیم و چه نخواهیم، حوزه گردشگری ما نیز به سوی تحولات دیجیتال در حرکت است. معاون گردشگری ضمن بیان این مطلب تاکید کرد: کشورهای مختلف، فعالیت‌های خود را روی تحقق آن اهداف متمرکز می کنند.
ولی تیموری گفت: البته اکشن پلنی برای این قضیه وجود ندارد. در بیشتر مواقع این شعارها بر اساس نیاز روز انتخاب می‌شوند و چالش‌های موجود را به عنوان موضوعات سال انتخاب می‌کند تا توجه کشورها به توسعه آن موضوع جلب شود.
به گفته وی، ایران نیز یکی از کشورهایی است که در این حوزه فعالیت‌هایی داشت. چه درون سازمان میراث و گردشگری و چه فعالیت‌هایی که پرداختن به آن اجتناب‌ناپذیر است. در کل می‌توان گفت، امروزه فرآیند طراحی، ارائه و فروش بسته‌های سفر در قالب حوزه دیجیتیال محقق می‌شود. همه امور به صورت رزرواسیون آنلاین انجام می‌شود.
گردشگری به عنوان یکی از بخش‌های اقتصادی مهم و پردرآمد جهان، شاهد تغییرات بسیاری در بخش فناوری‌های دیجیتالی بوده است. فناوری دیجیتالی ابزار ضروری و بسیار قدرتمندی برای مدیریت، توزیع محصولات و بازاریابی در صنعت گردشگری است. تغییراتی که در انتظارات و سلایق مشتریان به وجود آمده بخش گردشگری را وادار می‌سازد تا در جستجوی افزایش رضایت مشتری، استراتژی‌های جدیدی را اتخاذ کرده و خود را با نیاز روز جامعه جهانی منطبق سازد.
همه ما می‌دانیم که بخش گردشگری پیشرفته دیجیتال می‌تواند به بهبود و گسترش کارآفرینی، توانمندسازی جوامع بومی و مدیریت کارآمد منابع موجود منجر شود و روز جهانی گردشگری کمک می‌کند تا فرصت‌های تازه‌ای برای صنعت گردشگری از طریق هوش مصنوعی، داده‌های وسیع و سکوهای دیجیتالی به وجود بیاید.
معاون گردشگری درخصوص اقداماتی که در ایران در حوزه تحولات دیجیتالی حوزه گردشگری انجام شده است، گفت: امروزه بخش عمده‌ای از فعالیت‌های گردشگری کشور در قالب اینترنت انجام می‌شود. بسیاری از آژانس‌هایی که در حوزه طبیعتگردی فعال هستند، حدود ۸۰ درصد تورهای خود را در فضای دیجیتالی معرفی و به فروش می‌رسانند. حتا آنهایی که آژانس‌دار هستند، فروش و ارائه بسته‌های سفرهایشان، عملا در بستر وب انجام می‌شود. بنابراین چه بخواهیم و چه نخواهیم، حوزه گردشگری ما نیز به سوی تحولات دیجیتال در حرکت است.
او ادامه داد: اگر بخواهیم در فضای وب و دیجیتال به فعالیت ادامه دهیم و اعتماد ارائه کننده و استفاده کننده از خدمات گردشگری را نیز جلب کنیم، ناگزیر هستیم که چارچوب‌های مقرراتی و نظارتی را در فضای وب ایجاد کنیم. در این چارچوب، چالشی در سطح قانون گذاری وجود دارد؛ چراکه مرکزی تحت عنوان مرکز توسعه تجارت الکترونیک وجود دارد که نظارت بر فضای وب و تعیین قوانین و چارچوب‌های فعالیت در این فضا را تعیین می‌کند و معتقد است که گروه‌های دیگر نباید ورود کنند.

تاثیر تحولات دیجیتالی بر اقتصاد گردشگری
ایجاد اشتغال گردشگری در حوزه دیجیتال، ۶۰درصد کمتر از ایجاد شغل در سایر حوزه‌هاست، چراکه ایجاد اشتغال در فضای وب، کاهش ۲۰ درصدی هزینه‌ها را دربردارد
معاون گردشگری درخصوص تغییراتی که تحولات دیجیتال در حوزه اقتصاد گردشگری پدید می‌آورد، گفت: این یک انتخاب نیست و ناگزیر هستیم به این حوزه ورود کنیم. تحولات دیجیتال به اندازه‌ای با سرعت پیش می‌رود که نمی‌توان از آن غافل شد. در سال ۲۰۱۰ سازمان جهانی گردشگری اعلام کرده بود که اگر کشورها نتوانند خود را با تغییرات دیجیتال و ICT تطبیق دهند، خواسته و ناخواسته از گردانه رقابت حذف می‌شوند. این موضوع اکنون نیز صدق می‌کند. باید تمام فعالان حوزه گردشگری اعم از خصوصی و دولتی در کوتاه مدت باید مجهز به فن آوری اطلاعات شوند.
تیموری با اعتقاد بر آنکه، قطعا هزینه‌های تمام شده برای ارائه کنندگان خدمات به نحو موثری کاهش می‌یابد و گستره فعالیت‌‌های آنها افزایش می‌یابد، گفت: هزینه‌های ایجاد اشتغال در حوزه گردشگری کاهش می‌یابد چراکه هزینه زیرساخت‌های ICT بسیار کمتر از حوزه‌های حقیقی است. به طور مثال بر اساس اعلام سازمان جهانی گردشگری و سازمان بین‌المللی کار، هزینه اشتغال در حوزه گردشگری، ۴۰ درصد کمتر از هزینه اشتغال در سایر حوزه‌هاست. به طور مثال؛ اگر برای ایجاد یک شغل در سایر حوزه‌ها به ۱۰۰ تومان نیاز داشته باشید، ایجاد شغل در حوزه گردشگری با ۶۰ تومان امکان‌پذیراست. اگر این مهم به سوی استفاده از فضای وب برود، این آمار به ۶۰ درصد یعنی ۴۰ تومان می‌رسد. بنابراین می‌توان گفت ایجاد اشتغال گردشگری در حوزه دیجیتال، ۶۰درصد کمتر از ایجاد شغل در سایر حوزه‌هاست، چراکه ایجاد اشتغال در فضای وب، کاهش ۲۰ درصدی هزینه‌ها را دربردارد.