مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها وناوبری هوایی ایران با اشاره به اینکه می‌توان با استفاده از ظرفیت هوانوردی عمومی فرودگاه‌های کشور را اقتصادی کرد، گفت: توسعه این بخش می‌تواند به ایجاد فضای کسب‌وکار برای خلبانان و دانشجویان خلبانی بیانجامد. سیاوش امیرمکری در مراسم امضای یادداشت تفاهم اقدامات اجرایی برای توسعه و تسهیل هوانوردی عمومی، این اقدام را […]

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها وناوبری هوایی ایران با اشاره به اینکه می‌توان با استفاده از ظرفیت هوانوردی عمومی فرودگاه‌های کشور را اقتصادی کرد، گفت: توسعه این بخش می‌تواند به ایجاد فضای کسب‌وکار برای خلبانان و دانشجویان خلبانی بیانجامد.
سیاوش امیرمکری در مراسم امضای یادداشت تفاهم اقدامات اجرایی برای توسعه و تسهیل هوانوردی عمومی، این اقدام را پایه گذاری یک فعالیت مهم در صنعت هوانوردی کشور توصیف کرد و گفت: هوانوردی عمومی یکی از صنایع دانش محور امروزجهان است که بر پایه اقتصاد تجاری و ایمنی برپا شده است. هوانوردی عمومی با ایجاد ترافیک‌های جدید در فضای کشور به توسعه صنعت هوانوردی و بهبود وضعیت اقتصادی این صنعت کمک می‌کند. وی ادامه داد: خوشبختانه این بخش از صنعت هوانوردی که یکی از اجزای چهار بخش مربوط به هوانوردی است، با کمترین هزینه می‌تواند بیشترین بهره‌وری را در صنعت هوانوردی ایجاد کند. امیرمکری با اشاره به ظرفیت‌های زیاد فرودگاه‌های کشور گفت: در طول سال حدود ۵۰ درصد از این ظرفیت‌ها به صورت عملی و اجرایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. با فعال شدن هوانوردی عمومی می‌توان این زیرساخت‌ها را به سمت اقتصادی شدن بیشتر هدایت کنیم. وی با اشاره به ظرفیت‌سازی هوانوردی عمومی برای توسعه کسب‌وکار هوانوردی افزود: برآورد می شود حدود ۳۰۰۰ دانشجوی خلبانی و ۱۷۰۰ فارغ‌التحصیل این رشته در کشور وجود دارد. برای اینکه این جمع بتواند از تحصیلات خود بهره‌برداری و از فضای کسب‌وکار در صنعت هوانوردی استفاده کند، به تعداد بسیار زیادی هواپیما نیاز است. امیرمکری ادامه داد: هوانوردی عمومی با هزینه و سرمایه کم می‌تواند فضای کسب‌وکار بسیار خوبی برای خلبانان و متخصصان کشور فراهم کند. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به برنامه‌ریزی برای کاهش عوارض فرودگاهی برای استفاده هوانوردی عمومی عنوان کرد: در فرودگاه‌های کشور با پیش‌بینی و اجرای سیاست‌های مشوق هوانوردی عمومی و تعدیل هزینه‌ها، از بخش هوانوردی عمومی حمایت می‌کنیم.

صدور مجوز اجرای دولت در پروژه راه‌آهن
شلمچه – بصره

خط‌آهن شلمچه ـ بصره پس از تفاهمات دولت و بنیاد مستضعفان با پیمانکاری و سرمایه‌گذاری ۶۰ درصدی بنیاد و ۴۰ درصدی دولت ساخته خواهد شد.
‌اتصال راه‌آهن خرمشهر به شلمچه‌ به طول ‌۱۷ کیلومتر در سال ۹۰ انجام شد و ادامه این خط ریلی از شلمچه تا شهر بصره عراق به طول حدود ۳۲ کیلومتر در خاک عراق باقی ماند‌. در حال حاضر، خط ریلی از بصره تا کربلا فعال است، اما به دلیل عدم اتصال شلمچه تا بصره،‌ در اربعین سال‌های قبل، زائران ایرانی خود را با قطار به مرز شلمچه می‌رساندند و پس از پیمودن این مسیر ۳۲ کیلومتری تا راه‌­آهن بصره با اتوبوس، مجدداً با قطار عراقی به سمت کربلا راهی می‌شدند.‌ با تکمیل خط‌‌آهن ‌بین شلمچه تا بصره و ساخت یک پل بازشونده بر روی اروندرود (پل ریلی بازشو به طول ۸۰۰ متر) اتصال ریلی کشور ایران از طریق خرمشهر به عراق و کشورهای شرق مدیترانه بدون انقطاع برقرار می‌شود و تحولی بزرگ در زمینه ترانزیت و تبادل کالا و مسافر رخ خواهد داد. گفتنی است که هیات وزیران در جلسه ۱ خرداد ۱۳۹۸ به پیشنهاد وزارت راه و شهرسازی تصویب کرد که شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل و نقل کشور به نمایندگی از وزارت راه و شهرسازی مجاز است به منظور تأمین مالی پروژه راه‌آهن شلمچه- بصره به طول تقریبی (۳۵) کیلومتر و پل بزرگ در مسیر آن با برآورد تقریبی ۶ هزار میلیارد ریال تا مرحله بهره‌برداری نسبت به انعقاد قرارداد به صورت (BLT) شامل طراحی و احداث پل و مسیر راه‌آهن (شامل زیرسازی و روسازی) و راه‌اندازی تا تحویل آن با شرکت پروژه احداث راه‌آهن و پل شلمچه – بصره به سهامداری بنیاد مستضعفان با رعایت قوانین و مقررات مربوط اقدام نماید. طبق اعلام پایگاه اطلاع رسانی دفتر هیات دولت، براساس این تصویب نامه، تأمین۶۰ درصد منابع مالی مورد نیاز برای ایجاد پروژه و تأسیسات جانبی مربوط تا تحویل دایم، راه‌اندازی و تسویه حساب کامل هزینه‌ها برعهده شرکت طرف قرارداد و تأمین ۴۰ درصد دیگر منابع مالی موردنیاز از محل ردیف اعتباری برعهده شرکت (شرکت ساخت) است که به تناسب پیشرفت پروژه و براساس قرارداد به شرکت طرف قرارداد پرداخت می‌شود. همچنین طرف عراقی متعهد به تأمین و آزادسازی اراضی مورد نیاز شامل اراضی مسیر و حریم ایستگاه‌ها و کارگاه‌ها و تأمین آب و برق کارگاه‌ها و همچنین تأمین ریل، تراورس و دوراهه (سوزن) مورد نیاز برای روسازی و تجهیزات علایم و ارتباطات این خط ریلی شده است. دوره واگذاری معادل ۱۲۰ ماه مشتمل بر ۲۴ ماه دوره احداث و تکمیل تا مرحله تحویل برای بهره‌برداری و ۹۶ ماه دوره واگذاری منافع بهره‌برداری – دوره پرداخت اقساط اجاره (شامل اصل سرمایه و سود مصوب) به ‌شرکت طرف قرارداد‌ خواهد بود. معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان‌ در اینباره گفت: آنچه بین بنیاد مستضعفان و وزارت راه و شهرسازی توافق شده است، احداث یک پل در خط‌آهن شلمچه-بصره و ساخت مسیر ریلی جمعاً به طول تقریبی ۳۵ کیلومتر است؛ این خط‌آهن‌ ایران را به کشور عراق متصل می‌کند و پل هم‌ بر روی اروند‌رود نصب می‌شود. وی گفت: در آنچه پیش از این بین وزارت راه و شهرسازی و بنیاد مستضعفان توافق شده بود از محل سرجمع درآمدهای شرکت راه آهن، در قالب اقساط‌، سرمایه‌گذاری که توسط بنیاد مستضعفان در این پروژه انجام شده است، برگردانده می‌شود. معاون توسعه ساختمان بنیاد مستضعفان‌ اضافه کرد: پس از چند سال با نرخ مصوب که قاعدتاً ۳ درصد بالاتر از نرخ سود بانکی است، از محل حساب خزانه مربوط به درآمدهای شرکت راه‌آهن، استهلاک سرمایه بنیاد برگردانده می‌شود‌ و این مورد تضمین هیات دولت را دارد. خواجه دلویی اظهار داشت:‌ سهم دولت در این پروژه ریلی ۴۰ درصد در هزینه ساخت و سهم بنیاد مستضعفان ۶۰ درصد است.
وی تاکید کرد: بنیاد مستضعفان پیمانکاری کل پروژه را برعهده دارد، ضمن آنکه همان‌طور که گفته شد ۶۰ درصد هزینه اجرای پروژه هم توسط بنیاد مستضعفان تأمین می‌شود.