معاون حملونقل وزیر راهوشهرسازی با تاکید بر برنامهریزی وزارت راهوشهرسازی برای کاهش هزینههای فرودگاهی و ناوبری برای هوانوردی عمومی گفت: امیدوارم تا پایان سال شاهد راهاندازی دست کم دو ایرتاکسی در کشور باشیم. شهرام آدمنژاد در مراسم امضای یادداشت تفاهم اقدامات اجرایی برای توسعه و تسهیل هوانوردی عمومی با بیان اینکه ایران با سابقهترین و […]
معاون حملونقل وزیر راهوشهرسازی با تاکید بر برنامهریزی وزارت راهوشهرسازی برای کاهش هزینههای فرودگاهی و ناوبری برای هوانوردی عمومی گفت: امیدوارم تا پایان سال شاهد راهاندازی دست کم دو ایرتاکسی در کشور باشیم.
شهرام آدمنژاد در مراسم امضای یادداشت تفاهم اقدامات اجرایی برای توسعه و تسهیل هوانوردی عمومی با بیان اینکه ایران با سابقهترین و قدیمیترین صنعت هوانوردی را در منطقه دارد، گفت: اکنون در حوزه هوانوردی تجاری مشغول فعالیت هستیم، تحریمهای غیر انسانی را تحمل می کنیم وامیدواریم که از این مرحله عبور کنیم.
وی ادامه داد: اما متاسفانه در حوزه هوانوردی عمومی فعالیت چندانی صورت نگرفته است. هوانوردی عمومی بخشی از زنجیره توسعه هوانوردی تجاری است و چه در رابطه با طراحی و چه در توسعه و آموزش هوانوردی نقش اساسی دارد. آدمنژاد با اشاره به اینکه مهم ترین خروجی این توافق تاسیس ایرتاکسی است، افزود: باید زودتر به این مجموعه پرداخته میشد، اما به علت فراهم نبودن زیرساخت اقتصادی این اتفاق نیفتاد. با این حال امکان توسعه وجود دارد و میتوان با کاهش هزینهها، به این بخش از صنعت که ویژگیهای گستردهای دارد، توجه کرد. معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه به بیان مفاد یادداشت تفاهم اقدامات اجرایی برای توسعه و تسهیل هوانوردی عمومی پرداخت و گفت: ایجاد ساختار مقرراتی ویژه هوانوردی عمومی در سازمان هواپیمایی کشوری وشرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، واگذاری اقدامات اجرایی به بخش خصوصی، ایجاد سازوکار مقرراتی و عملیاتی جهت راهاندازی شبکه ایرتاکسی، کاهش هزینههای ناوبری و فرودگاهی هوانوردی عمومی، استفاده از ظرفیتهای مرکز آموزش فنون و خدمات هوایی کشور، افزایش شبکه توزیع سوخت هواپیماهای این رده و ارتقای سطح فناوریها و بومی سازی آن با استفاده از توان متخصصان داخلی از نکات کلیدی این توافقنامه است.
وی افزود: اکنون در رابطه با فرودگاه های کوچک بسیار مشکل داریم. فرودگاهها توسعه بسیار زیادی پیدا کردهاند بدون اینکه بتوانیم کاربری مفید و اقتصادی برای این فرودگاهها پیدا کنیم. این فرودگاهها را میتوان با استفاده از هوانوردی عمومی سودده کرد.آدمنژاد با اشاره با اشاره به اینکه تاسیس ایرتاکسی یکی از مفاد این تفاهمنامه است، گفت: بسیاری از شهرهای نزدیک به کلانشهرها ظرفیت استفاده از ایرتاکسی را دارند، اما وقتی همه عوارض و هزینهها میان هوانوردی تجاری و عمومی مشترک است، امکان حضور پایدار این بخش در صنعت هوانوردی کشور وجود ندارد.
وی با بسان اینکه این تفاهم نامه در جهت رفع موانع تلاش کرده است، افزود: اکنون فرودگاههای بزرگ هزینه زیادی از هواپیماها برای ارائه خدمات فرودگاهی مطالبه میکنند. وزارت راه با همکاری شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران مصمم است که برای کاهش هزینههای فرودگاهی در جهت اجرایی شدن پرواز ایرتاکسی تلاش کند.
آدمنژاد در انتها گفت: امیدوارم خروجی این کار را زودتر ببینیم. برنامهریزی کردهایم تا پایان امسال حداقل در دو مسیر ایرتاکسی راهاندازی شود.
معاون ساخت وتوسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها:
تخصیص اعتبار به منظور تملک اراضی راهآهن رشت- انزلی
معاون ساخت و توسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها گفت: با تخصیص اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه به منظور تملک اراضی راهآهن رشت- انزلی و کاسپین در اردیبهشت ماه سالجاری عملیات اجرایی در این دو مسیر با سرعت بالایی در حال پیگیری و انجام است.
عباس خطیبی با اشاره به بهرهبرداری از راهآهن قزوین- رشت در اسفند ماه سال گذشته گفت: با افتتاح این مسیر ریلی بخش بسیار مهمی از کریدور شمال- جنوب تکمیل شد و عملیات اجرایی در محدوده رشت- انزلی در دستور کار قرار گرفت.
وی تاکید کرد: این مسیر ریلی میتواند علاوه بر تکمیل کریدور شمال- جنوب و ارتباط با کشورهای همسایه موجب اتصال استان گیلان به دو بندر بسیار مهم انزلی و کاسپین در شمال کشور شود.
خطیبی با اشاره به بالا بودن هزینههای تملک اراضی در مسیر راهآهن رشت- انزلی اعلام کرد: با توجه به اقلیم خاص منطقه و زمینهای کشاورزی در این محدوده هزینههای تملک اراضی در طول این ۳۷ کیلومتر بالغ بر ۴۰ میلیارد تومان برآورد شده است که این موضع روند اجرای کار را با مشکل مواجه کرد.
معاون ساخت وتوسعه راهآهن، بنادر و فرودگاهها خبر داد: با توجه به اهمیت خطآهن رشت- انزلی در اواسط اردیبهشت ماه سالجاری با حمایت سازمان برنامه و بودجه منابع لازم به منظور تملک اراضی در محدوده رشت به انزلی در اختیار شرکت ساخت وتوسعه قرار گرفت.
خطیبی زمان اتمام تملک اراضی را پایان تابستان اعلام کرد و افزود: به محض تخصیص اعتبار، گروههای ارزیاب به منطقه اعزام شدند و کار آغاز شد. برنامهریزی شده است تا پایان تابستان تملک اراضی تکمیل و زیرسازی مسیر با همکاری پیمانکاران و مشاور پروژه آغاز شود.
وی تاکید کرد: در حال حاضر زیرسازی مسیر با پیشرفت فیزیکی ۲۰ درصدی در حال انجام است و طبق برنامهریزیهای صورت گرفته و با در نظر گرفتن احجام کاری باقیمانده حداکثر تا پایان سال ۱۳۹۹ زیرسازی تکمیل خواهد شد.