فرهاد دژپسند گفت: منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد؛ نقش مهمی در جهت اهداف اقتصادی کشور برای رونق تجارت و صادرات غیر نفتی دارد. وزیر اقتصاد و دارایی در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد با بیان اینکه یکی از اهداف اقتصادی کشور، عدم وابستگی بودجه به صادرات نفت خام است، افزود: بنادر کشور به‌خصوص بندرامیرآباد با […]

فرهاد دژپسند گفت: منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد؛ نقش مهمی در جهت اهداف اقتصادی کشور برای رونق تجارت و صادرات غیر نفتی دارد.
وزیر اقتصاد و دارایی در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بندرامیرآباد با بیان اینکه یکی از اهداف اقتصادی کشور، عدم وابستگی بودجه به صادرات نفت خام است، افزود: بنادر کشور به‌خصوص بندرامیرآباد با قابلیت‌های منحصر به فرد بندری، دریایی و لجستیکی به عنوان بندری استراتژیک در شمال کشور جهت رسیدن به درآمدهای غیرنفتی کمک شایانی می‌کند.
وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه بندرامیرآباد در واگذاری امور به بخش خصوصی، الگوی مناسبی برای بنادر کشور است، اظهار داشت: قرارگیری بندرامیرآباد در کریدور شمال – جنوب و حلقه ارتباط کشورهای آسیای میانه و شمال دریای خزر با جنوب ایران موجب افزایش ترانزیت کالا در این بندر می شود.
وی بندر امیرآباد را نقطه امید بخش و قابل اعتنای اقتصاد کشور برشمرد و افزود: افزایش میزان تخلیه و بارگیری و صادرات کالا از بندر امیرآباد می تواند نوید بخش رونق تولید در منطقه باشد.
دژپسند با تأکید بر اینکه بندرامیرآباد با دارابودن قابلیت های الکترونیکی، باید از بندری اقتصادی به بندری اقتصادی الکترونیکی تبدیل شود، گفت: بندرامیرآباد به عنوان بزرگترین بنگاه اقتصادی شمال کشور در جنگ اقتصادی بی سابقه ای که بر کشور تحمیل شد، توانست بازوی توانمند اقتصاد کشور عمل کند.

افزایش ۲۲ درصدی نرخ بلیت در قطارهای حومه‌ای، بین‌شهری و پرسرعت

ممدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا اعلام کرد که با آغاز پیش فروش بلیت قطارهای مسافری از ۱۹ خرداد ماه سال جاری شاهد افزایش ۲۲ درصدی قطعی قیمت بلیت قطارهای بین شهری تهران – مشهد، افزایش متوسط ۲۲ درصدی سایر قطارها در مسیرهای به جز تهران – مشهد و افزایش ۲۲ درصدی قطعی بلیت قطارهای پر سرعت (ترن ست) خواهیم بود و بلیت قطارهای حومه‌ای فعلا مشمول افزایش قیمت نخواهند بود و در جلسه بعدی شورای عالی راه و ترابری در مورد آنها تصمیم‌گیری می‌شود.
محمد رجبی در مورد جزئیات افزایش قیمت بلیت قطارهای مسافری همزمان با پیش فروش بلیت این قطارها از ۱۹ خرداد ماه سال جاری، اظهار کرد: قرار بر این است که تمام قطارهای بین شهری در مسیر تهران مشهد با افزایش قطعی ۲۲ درصدی قیمت بلیت همراه باشند و سایر قطارهای بین شهری که در مسیری غیر از تهران – مشهد تردد می‌کنند با افزایش میانگین ۲۲ درصدی قیمت بلیت فعالیت خواهند کرد که این موضوع بر اساس میزان عرضه و تقاضا ساعت و تاریخ حرکت قطارها تعیین می‌شود.
وی ادامه داد: در مورد بلیت قطارهای حومه‌ای نیز تصمیم بر این شده است که فعلاً بلیت این قطارها مشمول افزایش قیمت نباشد و تعرفه‌ها همانند گذشته اعمال شود؛ هرچند که در جلسه بعدی شورای عالی راه و ترابری در خصوص آنها تصمیم گیری نهایی می‌شود و بلیت قطارهای پر سرعت (ترن ست) نیز با افزایش مقطوع ۲۲ درصدی همراه هستند.
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با اشاره به اینکه سفرهای تابستانی تقریباً از ۱۴ خرداد ماه سال جاری رسماً آغاز شده و شاهد موج تقاضای سفر از نیمه خرداد ماه هستیم گفت: پیش فروش تابستانه بلیت قطارهای مسافری با هدف پاسخگویی به نیاز مردم برنامه ریزی شده و تمام تلاش ما این است که بتوانیم تعداد بیشتری واگن را فراهم کرده و پاسخگوی تقاضای مسافران باشیم؛ هر چند که به نظر می‌رسد نمی‌توان همه نیازها را جوابگو بود.
از چندی پیش پیشنهاد افزایش متوسط ۲۵ درصدی قیمت بلیت قطارهای پرسرعت (ترن‌ست)، حومه‌ای و بین‌شهری (واگن‌های خواب و اتوبوسی) از سوی شرکت حمل و نقل ریلی رجا به وزارت راه و شهرسازی ارائه شده بود که بر اساس تصمیم شورای عالی ترابری افزایش نهایی قیمت‌ها اعلام و ابلاغ شد. این درحالی است که از ابتدای تیرماه سال گذشته قیمت بلیت قطارهای تندرو و بین‌شهری ۱۰ درصد افزایش داشت و قیمت بلیت قطارهای حومه‌ای طی پنج‌سال اخیر رشدی نداشته است.

 

عضو اتاق بازرگانی ایران عنوان کرد:
بنادر کشور تحریم ها را بی اثر کردند

یک عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: بنادر کشور به‌گونه‌ای عمل کردند که تحریم‌ها هیچ اثری بر روند تخلیه و بارگیری کالا نگذارد.
سید بهادر احرامیان درباره حضور بخش خصوصی در بنادر کشور، گفت: کارنامه کاری بنادر کشور در چند سال اخیر نشان می‌دهد که کمترین آسیب را از تحریم‌ها دیدند و تجار با چالش تخلیه و بارگیری کالا مواجه نشدند.
وی تصریح کرد: بنادر کشور به گونه ای عمل کردند که تحریم ها هیچ اثری بر روند تخلیه و بارگیری کالا نگذارد و روال طبیعی در این بخش دنبال شود.
احرامیان اظهار داشت: برای اینکه بنادر کشور پویاتر شوند و بتوان از ظرفیت های بالقوه آن استفاده کرد، توصیه می کنم سرمایه‌گذاران به سمت پسکرانه بنادر بروند.

بخش خصوصی آماده سرمایه‌گذاری در بنادر کشور است
وی با بیان اینکه پسکرانه بنادر فرصت خوبی برای توسعه فعالیت بخش خصوصی فراهم می کند، اذعان داشت: با سرمایه‌گذاری در حوزه یاد شده امکان صادرات کالا با شرایط بهتری فراهم می شود و از سوی کارخانجاتی که با مشکل کمبود آب مواجه هستند در پسکرانه بنادر می‌توانند فعالیت‌های خود را رونق دهند.
عضو اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: بخش خصوصی همواره آماده سرمایه‌گذاری در بنادر کشور و سایر بخش‌های سودده بوده است. در این میان حمایت سازمان بنادر و دریانوردی می‌تواند به توسعه سرمایه‌گذاری و استقبال سرمایه‌گذاران منجر شود.‌
احرامیان با بیان اینکه توسعه بنادر کوچک توسط بخش خصوصی امکانپذیر است، تصریح کرد: بنادر کوچک برای سرمایه‌گذاری‌های تخصصی بسیار مناسب است و می‌توان این امر را بر اساس تجربیاتی که در سایر کشورها وجود دارد پیاده‌سازی کرد.