در سه ماه اول امسال، در مجموع حدود ۱۳ هزار کیلومتر از شبکه ارتباطی کشور در اثر وقوع سیل آسیب دید و برآورد ‌شد که حدود سه تا چهار هزار میلیارد تومان میزان خسارت شبکه‌های ارتباطی کشور باشد. میزان کلی خسارات مالی سیل به بخش مسکن در کل کشور نیز ۳۵ هزار میلیارد تومان اعلام […]

در سه ماه اول امسال، در مجموع حدود ۱۳ هزار کیلومتر از شبکه ارتباطی کشور در اثر وقوع سیل آسیب دید و برآورد ‌شد که حدود سه تا چهار هزار میلیارد تومان میزان خسارت شبکه‌های ارتباطی کشور باشد.
میزان کلی خسارات مالی سیل به بخش مسکن در کل کشور نیز ۳۵ هزار میلیارد تومان اعلام شد که در بخش کشاورزی این رقم بیش از ۶۷۰۰ میلیارد تومان، در شبکه حمل و نقل تا ۲هزار میلیارد تومان و در مورد خانه‌های روستایی۸۴۰ میلیارد تومان بود.
حالا و پس از تجربه سیل اخیر، رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی از اصلاح دستورالعمل‌های ساخت و ساز ساختمان‌ها، پل‌ها و جاده‌ها خبر داده است. محمد شکرچی‌زاده اعلام کرد: مجموعه بررسی‌هایی که تاکنون انجام شده، نشان می‌دهد که باید در اصول و ضوابط شهرسازی تجدیدنظرهایی صورت بگیرد و این تجدیدنظرها به ویژه در تهیه طرح‌های جامع و تفصیلی و در موضوع حریم کیفی و کمی رودخانه‌ها باید انجام گیرد.
او درباره آخرین اقدامات آن مرکز، پیرامون سیلاب‌های اخیر در کشور به ارایه توضیح پرداخت و گفت: حضور همکاران کارشناس و متخصص مرکز در نخستین روزهای وقوع سیلاب در استان‌های گلستان، لرستان و شیراز و بررسی آثار سیل بر ساختمان‌ها، ابنیه، راه‌ها و پل‌ها از مهمترین کارهایی بود که انجام شد.

ارایه گزارش تکمیلی سیلاب به وزیر و رئیس‌جمهوری در هفته‌های آتی
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با یادآوری اینکه گزارش مقدماتی سیلاب توسط کارشناسان و متخصصان مرکز با همکاری متخصصان دانشگاه‌ها و سایر مراکز تحقیقاتی، تهیه، تدوین و ارایه شد، افزود: نشست تخصصی سیل در مرکز تحقیقات در اردیبهشت‌ماه برگزار شد که مورد استقبال جامعه علمی و تخصصی قرار گرفت. به دنبال آن، وزیر راه و شهرسازی به مرکز و شخص بنده مسئولیت دادند تا گزارش های مربوط به سیل را آماده کنیم و برای وزارتخانه ارسال کرده تا پس از جمع بندی به ریاست جمهوری ارایه شود.
شکرچی زاده تصریح کرد: گزارش تکمیلی سیلاب در هفته های آتی تهیه و به وزیر راه و شهرسازی ارایه می شود.
استاد دانشگاه تهران در خصوص بررسی‌های سیلاب، توضیح داد: مجموعه بررسی هایی که تاکنون انجام شده، نشان می دهد که باید در اصول و ضوابط شهرسازی تجدیدنظرهایی صورت بگیرد. این تجدیدنظرها به ویژه در تهیه طرح های جامع و تفصیلی و در موضوع حریم کیفی و کمی رودخانه ها باید انجام گیرد.
وی افزود: بسیاری از تخریب های سیلاب های اخیر به دلیل عدم رعایت اصول شهرسازی و همچنین رعایت نشدن قوانین و مقررات در ساخت و ساز ساختمان ها در مسیر رودخانه ها بوده که ضرورت دارد در این مورد در اسرع وقت اصلاحات لازم انجام شود تا در صورت بروز سیلاب احتمالی، شاهد تکرار خسارت‌های جبران ناپذیر نباشیم.
شکرچی زاده با تاکید بر اینکه نباید در حریم رودخانه ها ساخت وسازی صورت بگیرد، خاطرنشان کرد: مبحث ششم مقررات ملی ساختمان در ویرایش های پیشین خود مواردی را متذکر شده بود که متاسفانه در سیلاب اخیر شاهد بودیم بخش عمده‌ای از آنها نادیده گرفته شده‌اند.
وی ادامه داد: علاوه بر نادیده گرفتن مبحث ششم مقررات ملی و کنترل ساختمان در موضوع پل‌ها در مسیر رودخانه‌ها، دستورالعمل‌ها و ضوابطی وجود داشت که بسیاری از آنها در ساخت و ساز مورد بی‌توجهی قرار گرفتند و باعث ایجاد خسارت‌های جبران ناپذیری شدند.
رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد: بر اساس مطالعات انجام شده و مشاهدات میدانی، مقرر شد تا مرکز تحقیقات، پیشنهادهای خود را مطرح کنند و اصلاحاتی که در ضوابط شهرسازی و همچنین دستورالعمل‌های ساخت و ساز، طراحی و مقاوم کردن ساختمان‌ها در برابر سیلاب، ارایه کند. این دستورالعمل همچنانکه برای طراحی ساختمان‌ها در برابر زلزله وجود دارد در خصوص سیلاب نیز تهیه، تدوین و ارایه می‌شود.

تجدیدنظر در برخی از مفروضات مهندسی
شکرچی‌زاده ادامه داد: در مورد زیرساخت‌ها، پل‌ها و مسیر رودخانه‌ها نیز مقرر شد تا دستورالعمل‌ها و آیین‌نامه‌هایی که وجود دارند، دسته‌بندی شود و اگر لازم است در مفروضات مهندسی از جمله دوره بازگشت، ارتفاع پل‌ها و سایر موارد، تجدید‌نظرهایی انجام شود، و اصلاح آن موارد نیز در دستورالعمل‌ها لحاظ شوند.
وی تاکید کرد: مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی در حال آماده سازی و تهیه و تدوین دستورالعمل های جدید با سفارش معاونت های مرتبط وزارتخانه راه و شهرسازی است.

تا تدوین دستورالعمل‌های جدید، دستورالعمل‌های کنونی ملاک عمل هستند
شکرچی‌زاده گفت: هم‌اکنون در حال آماده کردن پیشنهادهایی هستیم تا بتوانیم دستورالعمل‌های جدید را با سفارش معاونت‌های مرتبط وزارتخانه تدوین کنیم. آنچه مسلم است این است که مجبور هستیم برخی از ساخت و سازها را چه در بخش ساختمان و چه در بخش پل‌ها و جاده‌ها انجام دهیم، قاعدتا باید دستورالعمل های موجود اگرچه ممکن است که نقایصی داشته باشند، ملاک عمل قرار بگیرند و شرکت ساخت و سازمان راهداری حتما دستورالعمل های موجود را ملاک عمل قرار دهند. زیرا چنانچه این دستورالعمل ها ملاک عمل قرار نگیرند و نقایصی که پیش تر در طراحی ها وجود داشت، داشته باشیم بسیار آسیب پذیر خواهد بود.
رییس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اعلام کرد: سیلاب می‌تواند دوره بازگشت های کوتاهی داشته باشد و مطابق اظهارنظر کارشناسان به دلیل تغییر شرایط اقلیمی می تواند خطر سیلاب به صورت قابل توجهی افزایش پیدا کند. به همین دلیل به دستور وزیر راه و شهرسازی باید مفروضات مهندسی، مورد بازنگری قرار بگیرند.
وی یکی دیگر از ماموریت‌ها خود را که با ابلاغ وزیر راه و شهرسازی همراه بوده، همکاری با گروه ویژه رییس جمهور در تدوین گزارش تکمیلی سیلاب عنوان کرد و گفت: گروه ویژه‌ای با دستور رییس جمهوری با مسئولیت آقای نیلی رییس دانشگاه تهران تشکیل شده است که بنده به عنوان رابط وزارتخانه در کیمته ارزیابی سیلاب حضور دارم. این گروه مکلف شده تا ظرف شش ماه گزارش ها را آماده و ارایه کند.
شکرچی‌زاده یادآور شد: به جهت آنکه چندین سال بود با خشکسالی روبه‌رو بودیم آنطور که باید و شاید موضوع سیل را در ساخت و سازها واحدهای شهری، شهرها و ابنیه فنی موردتوجه قرار ندادیم. سیلاب امسال نشان داد که توجه به مساله فوق ضرورت دارد.
وی گفت: گزارشی که پیش‌تر با همکاری سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای آماده کرده بودیم نشان می داد که از سال ۹۰ تا ۹۵ حدود ۹۰۰ میلیاردتومان خسارت سیل را در ابنیه فنی داشتیم که عمده آنها به دلیل سیل بود. امسال خسارت های سیل، به بیش از ۱۰ هزار میلیاردتومان افزایش پیدا کرد.

تحویل سازه با بیمه کیفیت به خریدار
در فرایند اجرایی ساختمان از موارد اصلی است که باید انجام شود و هر سازنده‌ای موظف است که سازه را با بیمه کیفیت به خریدار تحویل دهد. به‌طوری‌که یک ساختمان باید حداقل ۱۰ سال بیمه داشته باشد. درواقع هر پروژه‌ای باید توسط مجری صاحب صلاحیت ساخته شود، تا شرکت‌های بیمه با خیالی آسوده آن را بیمه کنند. به این ترتیب شرکت بیمه با آگاهی از اینکه ساختمان توسط چه شخصی ساخته شده، موظف است که بیمه تضمین کیفیت را انجام دهد. در سایر کشورها ثبت نام تمام عوامل اجرایی ساختمان الزامی است و بر هیمن اساس اکنون در سازمان نظام مهندسی در حال انجام اصلاحاتی در خصوص شیوه‌نامه این طرح (مجری صاحب صلاحیت) است.