وزیر راه و شهرسازی در حاشیه افتتاح هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل‌ونقل ریلی و صنایع وابسته، از هماهنگی با دولت عراق برای استقرار پیمانکار پروژه شلمچه-بصره خبر داد و گفت: ساخت و توسعه راه‌آهن چابهار-زاهدان در اولویت بعدی قرار دارد و در راستای توسعه ظرفیت‌های موجود و ایجاد خطوط دوم همانند راه‌آهن بافق-اصفهان، مذاکراتی با […]

وزیر راه و شهرسازی در حاشیه افتتاح هفتمین نمایشگاه بین المللی حمل‌ونقل ریلی و صنایع وابسته، از هماهنگی با دولت عراق برای استقرار پیمانکار پروژه شلمچه-بصره خبر داد و گفت: ساخت و توسعه راه‌آهن چابهار-زاهدان در اولویت بعدی قرار دارد و در راستای توسعه ظرفیت‌های موجود و ایجاد خطوط دوم همانند راه‌آهن بافق-اصفهان، مذاکراتی با سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی صورت گرفته است. محمد اسلامی اظهار داشت: یکی از نکات مهم در سال جاری که بدان اهتمام ویژه وجود دارد، بحث فعال کردن صنایع در هر دو بخش حمل‌ونقل و ساختمان است، که می‌تواند پشتیبان طرح‌های سال‌های ۹۸ و ۹۹ باشد و بر اساس آن‌ها برنامه‌ها جلو برده شوند. وی افزود: خوشبختانه در حوزه ریلی سنگ بنای خوبی در تاریخ ۲۷ اسفند ۹۷ با امضای تفاهم‌نامه تولید نزدیک به هزار دستگاه انواع واگن و لوکوموتیو با استفاده از ظرفیت تبصره ۱۸ قانون بودجه، تاکید بر استفاده از بازار سرمایه و ظرفیت‌های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید به وجود آمد. اسلامی ادامه داد: امروز شاهد تولید ریلی و ثبت سفارش از سوی شرکت‌های دولتی هستیم، تا شرکت‌های تولدی کننده ریل ملی بتوانند با رعایت الزامات و استانداردها، محصولات خود را به موقع تحویل داده و این انگیزه برای استفاده از ظرفیت‌های داخلی نزد بهره‌برداران به وجود آید. وزیر راه و شهرسازی با اشاره به برنامه‌های این وزارتخانه برای توسعه خطوط ترانزیتی گفت: یا هماهنگی کش.ر عراق به دنبال آغاز عملیات اجرایی راه آهن شلمچه-بصره هستیم که هماهنگی‌های مقدماتی با طرف عراقی انجام شده و قرار است پیمانکار پروژه مستقر شود. اسلامی اولویت دوم را توسعه راه آهن چابهار-زاهدان عنوان کرد و گفت: اتصال خطوط ریلی به مراکز بار، استفاده از ظرفیت موجود و ایجاد خط دوم مانند پروژه راه آهن بافق-اصفهان که مذاکراتی با سرمایه‌گزاران داخلی و خارجی انجام شده است، در اولویت‌های بعدی قرار دارند. وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه حجم فعالیت‌های حوزه حمل و نقل ریلی رو به افزایش است، تصریح کرد: باید تحریم‌ها به فرصت تبدیل شوند و شاهد شکوفایی اقتصادی در تراز جهانی باشیم.

 

مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا؛
سفارش ساخت ۶۶ واگن نو به شرکت داخلی
مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا با بیان اینکه با توجه به افزایش هزینه‌ها در حال حاضر هزینه بازسازی هر واگن مسافری چیزی حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تمام می شود،‌ گفت:‌ شرکت رجا از منابع بسته مالی دولت برای بازسازی ۲۸۰ واگن مسافری خود استفاده خواهد کرد. محمد رجبی درباره نوسازی و بازسازی ناوگان شرکت رجا اظهار داشت: از سال‌های گذشته پیگیر نوسازی و بازسازی ناوگان شرکت حمل و نقل ریلی رجا که بزرگ‌ترین ناوگان مسافری کشور را در اختیار دارد، بوده‌ایم. هر چند که فرایند نوسازی ناوگان ریلی کُند است اما برای بازسازی ناوگان مسافری به ویژه واگن‌های بالای ۳۰ سال اقداماتی انجام شده است. وی با اشاره به تامین بسته مالی از سوی دولت برای کاهش عمر ناوگان ریلی گفت:‌ بسته‌ای در قالب استفاده از تبصره ۱۸ قانون بودجه سال ۹۷ تعریف شده است که امکان بهره‌مندی از منابع ۲ هزار میلیارد تومانی برای بازسازی ناوگان بالای ۳۰ سال را به شرکت‌های مسافری می‌دهد. مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا افزود: شرکت رجا از این منابع را برای بازسازی ۲۸۰ واگن مسافری خود استفاده خواهد کرد و قرارداد بازسازی واگن‌ها هم با شرکت واگن پارس منعقد شده است. رجبی با بیان اینکه در تفاهمنامه‌ای که بین وزیر راه وشهرسازی و رییس سازمان برنامه و بودجه منعقد شده نام شرکت رجا برای استفاده از این منابع در جهت بازسازی واگن‌های مسافری ذکر شده است، گفت: در همین راستا قرارداد ساخت ۶۶ دستگاه واگن نو را با شرکت واگن پارس به امضا رسانده‌ایم که برای این قرارداد هم از این بسته مالی استفاده خواهیم کرد. وی افزود: تشریفات این قراردادها انجام شده است و امیدواریم تا مرداد ماه منابع مالی این پروژه تخصیص داده شود. رجبی با اشاره به هزینه‌های بازسازی هر واگن مسافری اظهار داشت: با توجه به افزایش هزینه‌ها در حال حاضر هزینه بازسازی هر واگن مسافری چیزی حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تا یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان تمام می‌شود. مدیرعامل شرکت حمل و نقل ریلی رجا تاکید کرد: تلاش می‌کنیم امسال حدود ۸۵ دستگاه واگن مسافری رجا بازسازی شود. رجبی همچنین درباره واردات و خرید تجهیزات و قطعات واگن‌های مسافری از شرکت‌های خارجی گفت: هفتمین نمایشگاه ریلی فرصت مناسبی است که با شرکت‌های خارجی برای تامین قطعات و تجهیزات واگن مذاکرات انجام شود تا بتوانیم از حضور این شرکت‌ها برای تامین تجهیزات مورد نیاز استفاده کنیم.