روزانه ۳۴۰ هزار کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس در جاده‌های کشور در حال رفت و آمد هستند. به تعبیر دیگری می‌توان گفت که ۹۰ درصد سهم حمل‌ونقل در ایران به بخش جاده‌ای اختصاص دارد. بنابراین طبق آمار در این بخش به ماهانه ۱۰۰ هزار حلقه لاستیک احتیاج هست که اگر به هر دلیلی تامین نشود، حمل و […]

روزانه ۳۴۰ هزار کامیون، اتوبوس، مینی‌بوس در جاده‌های کشور در حال رفت و آمد هستند. به تعبیر دیگری می‌توان گفت که ۹۰ درصد سهم حمل‌ونقل در ایران به بخش جاده‌ای اختصاص دارد. بنابراین طبق آمار در این بخش به ماهانه ۱۰۰ هزار حلقه لاستیک احتیاج هست که اگر به هر دلیلی تامین نشود، حمل و تامین مایحتاج مردم به مخاطره خواهد افتاد.
تابستان پارسال و با اوج گرفتن مشکل کمبود ۱۰۰ هزار حلقه لاستیک در ناوگان جاده‌ای کشور که بر اثر مشکلات و نوسانات ارزی پیش آمده بود و منجر به اعتصاب رانندگان کامیون شد، رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای نوک پیکان دلیل مشکلات را به سمت وزارت صمت نشانه گرفت. عبدالهاشم حسن‌نیا در آن زمان خبر از تاسیس تعدادی نمایندگی عرضه لاستیک در شرکت‌های حمل و نقلی داده بود که این نمایندگی‌ها تنها کمتر از ۱۰ درصد از لاستیک مورد نیاز دراین بخش را می‌توانستند تامین کنند.
در همان زمان رانندگان حمل‌ونقل جاده‌ای دست به اعتصاب‌های گسترده در سراسر کشور زدند و سپس همزمان با پیگیری‌های سازمان راهداری، وزارت راه و شهرسازی، دولت و مجلس شورای اسلامی برای رفع کمبود لاستیک مود نیاز رانندگان و توزیع محموله لاستیک با نرخ دولتی از تاریخ ششم مهرماه ۹۷، دادستانی کل کشور نیز با ورود به موضوع اعتراضات رانندگان، با اقدامات علیه امنیت رانندگان برخورد کرد و محموله لاستیک به میزان ۱۳۰ کانتینر از پایانه‌های بوشهر و بندرعباس ترخیص شدند که در نتیجه توزیع اولین محموله مشکلات رانندگان در بخش لاستیک تا حد زیادی برطرف شد.
حال با توجه به اینکه تامین لاستیک و سوخت موردنیاز حمل‌ونقل جاده‌ای نیاز هرروزه رانندگان است و با توجه به نوسانات ارزی و مشکلات تحریم، رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای دیروز اعلام کرده است که توزیع سوخت، روغن موتور و لاستیک از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مجدانه در حال پیگیری است تا روغن موتور و لاستیك با نرخ مناسب دولتی در محل پایانه بار توزیع شود و در اختیار رانندگان قرار گیرد.
عبدالهاشم حسن‌نیا که در سفر برای بازدید از محور شهداد-نهبندان به سر می‌برد، ضمن سرکشی به پایانه حمل ونقل کالای مرکز استان كرمان با رؤسای انجمن های صنفی كالا تشكیل جلسه داد و در این جلسه درخواست رانندگان از جمله روند توزیع لاستیك و تخصیص سهمیه لاستیك به كامیون‌هایی كه در داخل شهر و یا فاصله های كوتاه حمل كالا را انجام می دهند، مطرح شد. ‎حسن نیا در این ارتباط گفت: توزیع سوخت، روغن موتور و لاستیك از سوی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای مجدانه در حال پیگیری است تا روغن موتور و لاستیك با نرخ مناسب دولتی در محل پایانه بار توزیع شود و در اختیار رانندگان قرار گیرد.
‎در این نشست مسئولان انجمن صنفی رانندگان کرمان ضمن اعلام رضایت نسبی از نحوه توزیع لاستیک، خواستار توزیع روغن کامیون با نرخ مناسب در پایانه بار کرمان شدند و بر ضرورت ادامه تخصیص ارز دولتی به واردات لاستیک تاکید کردند.
‎همچنین تامین سهمیه سوخت آزاد برای رانندگان از دیگر درخواست‌های رانندگان کرمانی بود که رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای کشور، پیگیری مستمر این سازمان را تا حصول نتیجه و عملی شدن این خواسته رانندگان، نیز اعلام كرد.
گفتنی است که در ادامه این سفر، صدمات وارده به این محور بررسی شد و میزان خسارات جهت ترمیم و باز گشایی محور برآورد شد. حسن‌نیا در اینباره اظهار داشت: محور شهداد -نهبندان كه در مسیر جاده ترانزیتی جنوب شرق به شرق و شمال شرق كشور قرار دارد به عنوان محور اصلی و محل عبور عمدتا» كالا به شمال شرقی كشور شناخته می شود و در بخش مسافر نیز، سالانه تعدادی از اتوبوس های زائران حضرت ثامن الحجج(ع) از استان های سیستان و بلوچستان، هرمز گان و جنوب استان كرمان از همین مسیر تردد می كنند، لذا این مسیر از اهمیت زیادی برخوردار است.
‎رئیس سازمان راهداری و حمل نقل جاده ای گفت: حدود ۳۰ كیلومتر، مسیر شهداد به نهبندان از كیلومتر ۴۶ تا كیلومتر ۷۶ به دلیل بارندگی‌های اواخر فروردین ماه سال جاری و طغیان رودخانه‌ها زیر ساخت‌های این محور، به طور كامل تخریب شد و پس از بازدید و بررسی ها مقرر شد كار بازسازی مسیر پس از تخلیه كامل آب های حاشیه محور و فراهم شدن شرایط فنی عملیات بازسازی آغاز شود.
‎بر اساس این گزارش محور شهداد تا نهبندان بیش از ۱۸۰ کیلومتر است و کل محور در منطقه کویری با آب و هوای خشک و تابستان بسیار گرم و سوزان قراردارد و به دلیل وجود کلوت ها (کوه‌های شنی دیواره‌دار) یکی از محورهای گردشگری محسوب می‌شود و سالانه علاقمندان زیادی از داخل و خارج از استان به این منطقه سفر می كنند.
‎بنابراین گزارش سید علی علیخانی مدیر كل راهداری و حمل ونقل جاده ای استان كرمان نیز اظهار داشت: با برنامه ریزی های انجام شده و همكاری ناوگان حمل بار از ابتدای ماه جاری تا كنون بیش از ٤٠٠٠ دستگاه كامیون از مبدا استان كرمان به بندر امام خمینی(ره) جهت حمل كالاهای اساسی اعزام شدند و رئیس اداره كالای این استان جهت مدیریت حمل ونقل این كالاها در بندر امام خمینی(ره) حضور دارند.
‎شایان ذكر است: در این سفر، معاون برنامه ریزی، معاون راه های روستایی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌‌ای و مدیر كل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان كرمان، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای را همراهی كردند.

اولویت، حل مشکلات رانندگان است
به گزارش جمله، رییس کمیسیون عمران مجلس در اینباره گفت: بررسی مطالبات رانندگان در کمیسیون عمران همواره مهم بوده است و مثلا درمورد بیمه رانندگان تلاش کردیم که ۵۰ درصد بیمه این افراد از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تامین شود.
محمدرضا رضایی کوچی افزود: رانندگی در جاده‌ها جزو مشاغل سخت و پر تنش است و گفت: برای این کار و تلاش بی‌وقفه و تاثیرگذار بر بخش اقتصاد در این بخش از صنعت حمل‌ونقل باید سازوکاری اندیشید تا فعالان صنعت حمل و نقل جاده‌ای با دل‌گرمی بیش‌تری به کار خود ادامه دهند.
وی به لزوم همکاری نزدیک انجمن‌ها و رانندگان به منظور انتقال تجربیات و نیازها به سطوح بالاتر و ضرورت شفافیت در همراهی انجمن‌ها با رانندگان نیز اشاره کرد و ابراز داشت: حمل و نقل چرخ اقتصاد و قلب تپنده آن و از زیربنا‌ها و شاخه‌های اصلی سایر مولفه‌های اصلی توسعه کشور است و رانندگان نیز جزو لاینفک این چرخه اقتصادی هکرد وستند.
‎گفتنی است که سال گذشته و در جهت حل مشکل رانندگان، سازمان راهداری اقدام به توزیع محموله لاستیک بین رانندگان کرد و برای جبران هزینه‌های افزایش قیمت لاستیک و قطعات یدکی، محاسبه نرخ کرایه حمل بار براساس تن- کیلومتر را تصویب کرد که با محاسبه نرخ حمل بار بر اساس تن-کیلومتر تمام پارامترهای دخیل در هزینه‌های تمام شده حمل بار در نظر گرفته شد به طوری که اگر لاستیک با نرخ آزاد خریداری شده باشد هزینه آن در کرایه حمل بار محاسبه شده است. مبنای تن-کیلومتر نیز پوشش هزینه‌های تامین سرمایه و هزینه‌های نگهداری است بنابراین با نوسان قیمت‌ها کرایه هم تغییر می‌کند و از این طریق هزینه‌ها پوشش داده می‌شود. این سازمان همان زمان در بحث بیمه تکمیلی نیز حدود ۸۰۰ الی ۹۰۰ هزار نفر از رانندگان حمل‌ونقل باری کشور را تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار داد.