توسعه شهرنشینی و اسکان جمعیت زیاد در شهرها که غالبا مهاجران هستند، تاثیرات قابل توجهی بر بافتهای قدیمی و فرسوده برجای میگذارد و باعث تخریب و فرسودگی بافتهای مذکور و درنتیجه مشکلات و محدودیتهای بسیاری شده است. بنابراین بازآفرینی شهری فرآیندی است که به خلق فضای شهری جدید با حفظ ویژگیهای اصلی فضایی (کالبدی و […]
توسعه شهرنشینی و اسکان جمعیت زیاد در شهرها که غالبا مهاجران هستند، تاثیرات قابل توجهی بر بافتهای قدیمی و فرسوده برجای میگذارد و باعث تخریب و فرسودگی بافتهای مذکور و درنتیجه مشکلات و محدودیتهای بسیاری شده است.
بنابراین بازآفرینی شهری فرآیندی است که به خلق فضای شهری جدید با حفظ ویژگیهای اصلی فضایی (کالبدی و فعالیتی) منجر میشود. در این اقدام، فضای شهری جدیدی حادث میشود که ضمن شباهتهای اساسی با فضای شهری قدیم، تفاوت های ماهوی و معنایی را با فضای قدیم به نمایش میگذارند.
معاون وزیر و راه و شهرسازی در همین زمینه با بیان اینکه هدف ما در ساختوسازها ایجاد سازوکارهای دولتی که به افزایش تصدیگری دولت بینجامد نیست، گفت: بدون ارتقای توانمندی ساکنان بافتهای فرسوده، بازآفرینی محقق نمیشود.
محمد پژمان اظهار کرد: هماهنگیهایی بهمنظور ایجاد پیوند بین پروژهها و بافتها انجامشده است، بهنحویکه از بافتهای همجوار برای نوسازی و تولید واحدهای مسکونی استفاده شود و عرصههای آنها مجدداً در اختیار قرار گیرد.
وی با اشاره بهضرورت همکاری مردم در نوسازی بافتهای فرسوده، بیان کرد: سیاست اصلی دولت در نوسازی بافتها کاهش نارساییها و مشکلات و ارتقا کیفیت زندگی مردم است و دولت در این زمینه نگاه منفعتطلبی و سودجویی وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، گفت: وقتی سیاست ما بهبود زندگی مردم است باید این اطمینان را به مردم بدهیم تا مطمئن شوند اقدامات ما از بعد سرمایهگذاری و بهمنظور سودجویی نیست. گرچه کسانی که در این زمینه ما را همراهی میکنند و در راستای اجرای پروژهها وقت، انرژی و سرمایه میگذارند، باید سود معقولی را ببرند.
وی با تأکید بر اینکه دولت و دستگاههای مدیریت شهری تمام ظرفیت و فرصتهای خود را بهمنظور بازآفرینی بافتهای فرسوده بسیج کردهاند، افزود: قطعاً سازندگان باتجربه و افراد منصف نیز در کنار ما قرار میگیرند تا کار باکیفیت و با قیمت مناسب تهیه کنیم و در کاهش هزینههای ساخت واحدهای مسکونی موفق شویم.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهار کرد: قطعاً در اقدامات خود به ویژه در بخش احداث بنا تحت هیچ شرایطی از ایمنی و رعایت مقررات ملی ساختمان حتی یک میلیمتر هم فاصله نمیگیریم و برای اقشار ضعیف نیز با بهترین کیفیت و ایمنی کامل بهطوریکه در هنگام وقوع حادثه هیچ مخاطرهای آنها را تهدید نکند، فعالیت خواهیم کرد. در خصوص آیتمهای دیگر ساختمانی که بیشتر نازککاری ساختمان را در بر میگیرد نسبت به توان خود و متناسب با وسع مردم منطقه عمل خواهیم کرد
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه اساس کار ما ایجاد رفاه و ثروت بیشتر برای مردم است، تأکید کرد: همهکسانی که با ما همکاری میکنند باید بدانند هم رفاه و هم ثروتشان افزایش پیدا میکند..
پژمان گفت: بهطور طبیعی با تأمین سرانههای خدماتی و بهبود شرایط زیرساختی، شرایط مناسبی را ایجاد خواهیم کرد تا مردم در تراز میانگین شهر باشند و احساس تبعیض و تفاوت به آنها دست ندهد.
وی افزود: نباید از این موضوع غافل شد که یکی از نارساییهای مناطق فرسوده عدم توانمندی خانوادههاست و حتی اگر مساکن و محلههای نو ایجاد شود تا خانوادهها در ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی توانمند نشوند ما به هدف مطلوب خود که بازآفرینی است، نرسیدهایم.
وی با اشاره به اینکه درزمینه ساختوسازها، بنای ما بر ایجاد سازوکارهای دولتی که به افزایش تصدیگری دولت بینجامد نیست، تصریح کرد: هماکنون مکانیسمهایی ایجادشده که جمعی از اهل فن و تجربه، مدیران و صاحبان امکانات و منابع به میدان آمدهاند و دولت نیز امکاناتی را در اختیارشان قرار داده تا با تشریکمساعی نوسازی بافتهای فرسوده با سهولت امکانپذیر شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: امیدواریم با تسهیلات ارزانقیمتی که در زمینه تصرفات مردم که عمدتاً با کسب اجازه و دریافت رسمی مجوز نبوده، ارائه میدهیم، امکان دریافت سند برای کسانی که با ما همراهی میکنند، فراهم شود.
مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت: نوسازی بافتها با گونههای مختلف نیازمند عزم ملی است و ضرورت دارد همه نهادها و ارکان نظام به این موضوع کمک کنند و همه دستگاهها بسیج شوند تا این کار با موفقیت انجام شود.
پژمان در پایان خاطرنشان کرد: دولت و دستگاهها باید با همه ظرفیت و توان خود بیایند و به فکر کسب سود نباشند تا شاهد از بین رفتن نارساییهای مختصری که در برخی بافتها وجود دارد، باشیم.
احداث ۱۳۰ کیلومتر پروژه ریلی
در دستور کار شهرهای جدید است
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید نیز در زمینه نوسازی و بهسازیها برای توسعه شهرهای جدیدی که بتوانند برای زوجهای جوان و همچنین ساکنان بافتهای فرسوده که میخواهند به محلات و مسکنهای نوتری کوچ کنند، اعلام کرده است: در حال حاضر شرکت عمران شهرهای جدید در مجموع حدود ۱۳۰ کیلومتر پروژه ریلی بین شهرهای جدید و شهرهای مادر در دستور کار قرار دارد که هرکدام در مراحل پیشرفت فیزیکی متفاوتی گزارش شدهاند.
حبیباله طاهرخانی با تاکید بر اینکه ایجاد حملونقل ریلی بین شهرهای جدید و شهر مادر از اولویتهای اساسی شرکت در این دوره به شمار میرود گفت: در این راستا تلاش داریم هرچه زودتر ریلی کرج – هشتگرد را تکمیل و به بهرهبرداری برسانیم چراکه بدون شک در توفیق شهر جدید هشتگرد برای جذب جمعیت بیشتر و خدماترسانی به مناطق پسکرانه آن مانند نظرآباد و آبیک تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت.
طاهرخانی در این خصوص اضافه کرد: بهرهبرداری از این قطار همچنین میتواند ضمن بالا بردن جذابیت سکونتی در شهر جدید هشتگرد، تأثیر چشمگیری در ایجاد تحولات بازار مسکن در کلانشهر تهران نیز داشته باشد که نکته بسیار مهمی به شمار میرود.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره پروژه متروی شهر جدید پرند نیز بیان کرد: باوجودآنکه شرکت عمران شهرهای جدید دستگاه اجرایی موظف برای ساخت این پروژه ریلی نیست ولی به دلیل ایجاد هرچه سریعتر رفاه حال شهروندان متعهد به پرداخت کمک ۳۰ میلیارد تومانی به شهرداری شده است تا این قطار هرچه سریعتر از ایستگاه فرودگاه امام خمینی(ره) تا شهر جدید پرند نیز تکمیل و به بهرهبرداری برسد.
این مقام مسئول با تأکید بر اینکه تلاش داریم تا یک سال آینده خط متروی تهران-پرند را به افتتاح برسانیم، گفت: پرند با توجه به جمعیتپذیری بالایی که داشته و ظرفیت اسکانی که در آن ایجاد کردیم میتواند به بازار مسکن کلانشهر تهران بهخصوص در حوزه اقشار متوسط و کمدرآمد کمک کند.
به گفته وی متأسفانه این ظرفیت هنوز به دلیل فقدان سیستم حملونقلی مناسب بین شهر جدید پرند و تهران بهطور کامل فعال نشده است که قطعاً با راهاندازی این قطار میتواند ظرفیت مناسبتری نسبت به قبل فراهم نماید.
مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در خصوص طرح احداث متروی پردیس نیز بیان کرد: اجرای این پروژه در دستور کار سال جاری شهرهای جدید وجود داشته و تلاش است تا عملیات اجرایی آن هرچه سریعتر آغاز شود. در حال حاضر توافقات لازم با شهرداری برای اتصال مترو از شهر جدید پردیس به پایانه شرق تهران انجامشده و پروژه در مرحله تهیه اسناد و انتخاب سرمایهگذار قرار دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی بابیان این نکته که تصمیم داریم شهر جدید اندیشه را با همکاری شرکت راهآهن جمهوری اسلامی ایران به سیستم قطارهای حومهای متصل کنیم گفت: در این راستا تفاهمنامهای سهجانبه بین شرکت مادر، شرکت راهآهن و شهرداری به امضا رساندیم تا این پروژه را نیز بهعنوان یکی دیگر از اولویتهای شهرهای جدید در سال جاری به نتیجه برسانیم.
طاهرخانی در ادامه سخنان خود از اختصاص ۹۵ درصدی اعتبار ابلاغی قطارهای شهری شهرهای جدید در سهماهه نخست سال جاری خبر داد و گفت: خوشبختانه با مساعدت سازمان برنامهوبودجه از ۵۷ میلیارد تومان اعتبار ابلاغی قطارهای شهری شهرهای جدید نزدیک به ۵۵ میلیارد تومان آن اختصاص داده شد که نکته قابلتوجهی به شمار میرود.
معاون وزیر راه و شهرسازی در این خصوص تأکید کرد: در حال حاضر شرکت عمران شهرهای جدید در مجموع حدود ۱۳۰ کیلومتر پروژه قطار بین شهرهای جدید و شهرهای مادر در دستور کار دارد که هرکدام در مراحل پیشرفت فیزیکی متفاوتی گزارش شدهاند.