مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: علی رغم هشدار خلاف واقع سازمان هواپیمایی آمریکا به ایرلاین های این کشور مبنی بر ناامنی آسمان ایران، پروازهای عبوری ما کاهش نیافته است. سیاوش امیرمکری درباره پروازهای عبوری از آسمان ایران و نوتام (Notic to Air Man) اخیر سازمانهای هواپیمایی برخی کشورها از جمله آمریکا […]
مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: علی رغم هشدار خلاف واقع سازمان هواپیمایی آمریکا به ایرلاین های این کشور مبنی بر ناامنی آسمان ایران، پروازهای عبوری ما کاهش نیافته است.
سیاوش امیرمکری درباره پروازهای عبوری از آسمان ایران و نوتام (Notic to Air Man) اخیر سازمانهای هواپیمایی برخی کشورها از جمله آمریکا مبنی بر عدم عبور از بخشهایی از آسمان جنوب کشورمان بر فراز خلیج فارس و دریای عمان، اظهار داشت: تعیین مسیرهای پروازی بر اساس یک سیستم نرم افزاری از سوی ایرلاینها در دنیا صورت میگیرد که این نرم افزار براساس مولفههایی مانند مسافتی که قرار است طی شود و امنیت مسیر، نسبت به تعیین مسیر اقدام میکند و طبیعتاً، میزان مسافت در انتخاب مسیر نقش به سزایی دارد.
رییس هیات مدیره شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: اگرچه چنین نوتامی را آمریکاییها خطاب به شرکتهای هواپیمایی خود صادر کردهاند، اما طی ۲۴ ساعت گذشته و پس از نوتام (اطلاعیه هوانوردی) مذکور، هیچ آماری از کاهش پروازهای عبوری از آسمان ایران نداشتهایم و طبیعی است این نوتام منجر به کاهش پروازهای عبوری هواپیماهای دیگر شرکتهای هواپیمایی و سایر کشورها نخواهد شد.
مدیرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران یادآور شد: ایرلاینها برای انتخاب مسیرهای پروازی خود، «کوتاهی مسیر، مدت زمان انجام پرواز و راحتی و تسهیل سفر برای مسافران» و همچنین میزان مصرف سوخت را نیز در نظر میگیرند چرا که این موارد، منجر به اقتصادی شدن پروازها میشود.
امیرمکری تصریح کرد: به همین دلیل مسیرهای کوتاه برای آنها اولویت دارد چرا که میزان مصرف سوخت که هزینه بالایی به ایرلاینها تحمیل میکند. با توجه به اینکه همه این مؤلفهها در آسمان و فضای ایران وجود دارد، کریدور ایران به عنوان مسیر پروازی برای ایرلاینهای دیگر کشورها دارای اهمیت است.
وی تاکید کرد: آسمان ایران اقتصادیترین کریدور منطقه و غیرقابل چشمپوشی است.
پيام تبريک اميرمکری به مناسبت سالروز تاسيس شرکت فرودگاهها و ناوبری هوايی ايران
گفتنی است که رئيس هيات مديره و مديرعامل شرکت فرودگاهها و ناوبری هوايی ايران در پيامی سالروز تاسيس این شرکت را تبريک گفت و تاکيد کرد: تاسيس شرکت فرودگاهها و ناوبری هوايی ايران، نقطه عطف صنعت حمل و نقل هوايی ايران است.
سیاوش امیرمکری در این پیام آورده است: «صنعت حمل و نقل هوایی به عنوان یکی از مهمترین ارکان توسعه اقتصادی و فرهنگی در طول عمر پر ثمر خود در ایران از فراز و نشیبهای زیادی عبور کرده است و در مقاطع حساس و مهم با ارائه خدماتی منحصر به فرد برای کمک به هموطنان خود نقشآفرینی کرده است.
اوج شکوفایی این صنعت را میتوان در سالهای پس از پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی دانست. دوره ای که عطش عمومی برای توسعه عادلانه مناطق مختلف کشور به اوج رسیده و تقاضای زیادی برای توسعه و افزایش فرودگاهها و خدمات حمل و نقل هوایی به وجود آمده بود.
موج عظیم درخواست به حق مردم و نیاز به افزایش ظرفیتها برای پاسخگویی به آن، میطلبید که با تغییر ساختاری، فضا برای ارائه هرچه بهتر و تخصصیتر خدمات فرودگاهی و خدمات هوانوردی بازتر شود و همین احساس نیاز در اواخر دهه ۶۰، منجر به فراهم شدن زمینههای لازم برای تاسیس یک شرکت دولتی و زمینههای کامل انتقال وظایف فرودگاهی و ناوبری هوایی از سازمان هواپیمایی کشوری به آن، در سالهای بعد و تحت عنوان شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران شد. به واقع تاسیس شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران، نقطه عطف صنعت حمل و نقل هوایی ایران است؛ چراکه ظرفیتهای لازم برای افزایش تجهیزات و جذب نیروهای انسانی متخصص و کارآمد بیش از پیش فراهم شد و در عمر ۲۸ ساله خود در مقاطع حساسی همچون تحریم نقشآفرینی کرده و برگهای زرینی را بر تارک افتخارات خود به ثبت رساند. اما این حضور تاریخساز هرگز و هرگز شکل نمیگرفت مگر به پشتوانه دانش و تجربه پیشینیان و حضور مردان و زنانی متخصص، توانمند، دلسوز و مسئولیتپذیر. اینجانب بیست و هشتمین سالروز تاسیس شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران را ارج مینهم و از پروردگار توانا میخواهم برای یکایکمان توفیق و لذت خدمت به مردم بزرگوار ایران را تداوم بخشد.»
هفته پر کار وارسی پروازی در فرودگاههای کشور
در هفته گذشته فرودگاههای مهرآباد، زنجان، اروميه، خوی و ماکو شاهد اجرای عمليات وارسی پروازی (Flight Check) بودند.
در این عملیاتها که توسط کارشناسان مرکز وارسی پرواز با همکاری متخصصان ارتباطات و ناوبری هوایی، مراقبت پرواز و تجهیزات و سامانههای فرودگاهی این فرودگاههای اجرا شده است، سهشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸، سامانههای چراغهای اپروچ (Approach lighting system) فرودگاه مهرآباد و همچنین سامانه VOR/DME فرودگاه زنجان با موفقیت انجام شد.
چهارشنبه ۲۹ خرداد، نیز عملیات وارسی پروازی سامانه VOR/DME فرودگاه ارومیه، مسیر پروازی UL۲۲۳ از فرودگاه ارومیه برای بررسیNOISE در فرکانس ۱۱۹.۳MHZ و همچنین میزان ارتفاع مناسب مسیر پروازی UL۸۵۲ میان نقطه ورودی TESVA و فرودگاه ارومیه به طور موفق مورد وارسی پروازی قرار گرفتند.
در ادامه این روند پنجشنبه ۳۰ خرداد، عملیات وارسی پروازی سامانه DVOR/DME فرودگاه ماکو با تایید صحت عملکرد آن و همچنین وارسی مسیر پروازی جدید حد فاصل نقطه ورودی AGINA به سمت TBZ انجام شد و در ادامه آن سامانه VOR/DME فرودگاه خوی نیز با موفقیت وارسی پروازی شد.