مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: علی رغم هشدار خلاف واقع سازمان هواپیمایی آمریکا به ایرلاین های این کشور مبنی بر ناامنی آسمان ایران، پروازهای عبوری ما کاهش نیافته است. سیاوش امیرمکری درباره پروازهای عبوری از آسمان ایران و نوتام (Notic to Air Man) اخیر سازمان‌های هواپیمایی برخی کشورها از جمله آمریکا […]

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: علی رغم هشدار خلاف واقع سازمان هواپیمایی آمریکا به ایرلاین های این کشور مبنی بر ناامنی آسمان ایران، پروازهای عبوری ما کاهش نیافته است.
سیاوش امیرمکری درباره پروازهای عبوری از آسمان ایران و نوتام (Notic to Air Man) اخیر سازمان‌های هواپیمایی برخی کشورها از جمله آمریکا مبنی بر عدم عبور از بخش‌هایی از آسمان جنوب کشورمان بر فراز خلیج فارس و دریای عمان، اظهار داشت: تعیین مسیرهای پروازی بر اساس یک سیستم نرم افزاری از سوی ایرلاین‌ها در دنیا صورت می‌گیرد که این نرم افزار براساس مولفه‌هایی مانند مسافتی که قرار است طی شود و امنیت مسیر، نسبت به تعیین مسیر اقدام می‌کند و طبیعتاً، میزان مسافت در انتخاب مسیر نقش به سزایی دارد.
رییس هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران ادامه داد: اگرچه چنین نوتامی را آمریکایی‌ها خطاب به شرکت‌های هواپیمایی خود صادر کرده‌اند، اما طی ۲۴ ساعت گذشته و پس از نوتام (اطلاعیه هوانوردی) مذکور، هیچ آماری از کاهش پروازهای عبوری از آسمان ایران نداشته‌ایم و طبیعی است این نوتام منجر به کاهش پروازهای عبوری هواپیماهای دیگر شرکت‌های هواپیمایی و سایر کشورها نخواهد شد.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران یادآور شد: ایرلاین‌ها برای انتخاب مسیرهای پروازی خود، «کوتاهی مسیر، مدت زمان انجام پرواز و راحتی و تسهیل سفر برای مسافران» و همچنین میزان مصرف سوخت را نیز در نظر می‌گیرند چرا که این موارد، منجر به اقتصادی شدن پروازها می‌شود.
امیرمکری تصریح کرد: به همین دلیل مسیرهای کوتاه برای آنها اولویت دارد چرا که میزان مصرف سوخت که هزینه بالایی به ایرلاین‌ها تحمیل می‌کند. با توجه به اینکه همه این مؤلفه‌ها در آسمان و فضای ایران وجود دارد، کریدور ایران به عنوان مسیر پروازی برای ایرلاین‌های دیگر کشورها دارای اهمیت است.
وی تاکید کرد: آسمان ایران اقتصادی‌ترین کریدور منطقه و غیرقابل چشم‌پوشی است.

پيام تبريک اميرمکری به مناسبت سالروز تاسيس شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوايی ايران
گفتنی است که رئيس هيات مديره و مديرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوايی ايران در پيامی سالروز تاسيس این شرکت را تبريک گفت و تاکيد کرد: تاسيس شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوايی ايران، نقطه عطف صنعت حمل و نقل هوايی ايران است.
سیاوش امیرمکری در این پیام آورده است: «صنعت حمل و نقل هوایی به عنوان یکی از مهمترین ارکان توسعه اقتصادی و فرهنگی در طول عمر پر ثمر خود در ایران از فراز و نشیب‎های زیادی عبور کرده است و در مقاطع حساس و مهم با ارائه خدماتی منحصر به فرد برای کمک به هموطنان خود نقش‎آفرینی کرده است.
اوج شکوفایی این صنعت را می‎توان در سال‎های پس از پیروزی انقلاب و جنگ تحمیلی دانست. دوره ای که عطش عمومی برای توسعه عادلانه مناطق مختلف کشور به اوج رسیده و تقاضای زیادی برای توسعه و افزایش فرودگاه‎ها و خدمات حمل و نقل هوایی به وجود آمده بود.
موج عظیم درخواست به حق مردم و نیاز به افزایش ظرفیت‎ها برای پاسخگویی به آن، می‎طلبید که با تغییر ساختاری، فضا برای ارائه هرچه بهتر و تخصصی‎تر خدمات فرودگاهی و خدمات هوانوردی بازتر شود و همین احساس نیاز در اواخر دهه ۶۰، منجر به فراهم شدن زمینه‎های لازم برای تاسیس یک شرکت دولتی و زمینه‎های کامل انتقال وظایف فرودگاهی و ناوبری هوایی از سازمان هواپیمایی کشوری به آن، در سال‎های بعد و تحت عنوان شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران شد. به واقع تاسیس شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران، نقطه عطف صنعت حمل و نقل هوایی ایران است؛ چراکه ظرفیت‎های لازم برای افزایش تجهیزات و جذب نیروهای انسانی متخصص و کارآمد بیش از پیش فراهم شد و در عمر ۲۸ ساله خود در مقاطع حساسی همچون تحریم نقش‎آفرینی کرده و برگ‎های زرینی را بر تارک افتخارات خود به ثبت رساند. اما این حضور تاریخ‎ساز هرگز و هرگز شکل نمی‎گرفت مگر به پشتوانه دانش و تجربه پیشینیان و حضور مردان و زنانی متخصص، توانمند، دلسوز و مسئولیت‎پذیر. اینجانب بیست و هشتمین سالروز تاسیس شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران را ارج می‎نهم و از پروردگار توانا می‎خواهم برای یکایک‎مان توفیق و لذت خدمت به مردم بزرگوار ایران را تداوم بخشد.»

 

هفته پر کار وارسی پروازی در فرودگاه‎های کشور

در هفته گذشته فرودگاه‌های مهرآباد، زنجان، اروميه، خوی و ماکو شاهد اجرای عمليات وارسی پروازی (Flight Check) بودند.
در این عملیات‎ها که توسط کارشناسان مرکز وارسی پرواز با همکاری متخصصان ارتباطات و ناوبری هوایی، مراقبت پرواز و تجهیزات و سامانه‎های فرودگاهی این فرودگاه‎های اجرا شده است، سه‎شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸، سامانه‎های چراغ‎های اپروچ (Approach lighting system) فرودگاه مهرآباد و همچنین سامانه VOR/DME فرودگاه زنجان با موفقیت انجام شد.
چهارشنبه ۲۹ خرداد، نیز عملیات وارسی پروازی سامانه VOR/DME فرودگاه ارومیه، مسیر پروازی UL۲۲۳ از فرودگاه ارومیه برای بررسیNOISE در فرکانس ۱۱۹.۳MHZ و همچنین میزان ارتفاع مناسب مسیر پروازی UL۸۵۲ میان نقطه ورودی TESVA و فرودگاه ارومیه به طور موفق مورد وارسی پروازی قرار گرفتند.
در ادامه این روند پنجشنبه ۳۰ خرداد، عملیات وارسی پروازی سامانه DVOR/DME فرودگاه ماکو با تایید صحت عملکرد آن و همچنین وارسی مسیر پروازی جدید حد فاصل نقطه ورودی AGINA به سمت TBZ انجام شد و در ادامه آن سامانه VOR/DME فرودگاه خوی نیز با موفقیت وارسی پروازی شد.