سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش در جلسه اعضای شورای معاونان مهم‌ترین دستور جلسه شورای معاونان را زیر نظام‌های سند تحول بنیادین و روند اجرایی شدن آن دانست و اظهار کرد: معاونان در هر جلسه گزارشی از پیشرفت اجرای سند تحول ارائه دهند لذا باید سیستم کنترل اجرایی شدن سند تحول بنیادین را فعال کنیم تا پیشرفت‌ها و […]

سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش در جلسه اعضای شورای معاونان مهم‌ترین دستور جلسه شورای معاونان را زیر نظام‌های سند تحول بنیادین و روند اجرایی شدن آن دانست و اظهار کرد: معاونان در هر جلسه گزارشی از پیشرفت اجرای سند تحول ارائه دهند لذا باید سیستم کنترل اجرایی شدن سند تحول بنیادین را فعال کنیم تا پیشرفت‌ها و خلأها مشخص شود. سید جواد حسینی اظهار کرد: از زحمات و تلاش تمامی وزرای آموزش‌وپرورش در چهار دهه انقلاب اسلامی و به‌ویژه سه وزیر پیشین دولت تدبیر و امید قدردانی می‌کنم و امیدوارم مسیر آنان را باکیفیت و جدیت ادامه دهیم. وی افزود: تابستان فصل پرکار و حساس وزارت آموزش‌وپرورش است و در قبال لحظه‌لحظه خدمت در آموزش‌وپرورش مسئول هستیم و به همین دلیل به تنها چیزی که می‌اندیشم انجام وظایف و مسئولیت است. حسینی خاطرنشان کرد: تمام تلاش ما باید استفاده از فرصت‌ها باشد تا خللی در آموزش‌وپرورش به وجود نیاید و تا لحظه‌ای که در مسئولیت هستیم فقط در جهت انجام وظایف در نظام تعلیم و تربیت تلاش کنیم.

آموزش‌وپرورش برای ارتباط بهتر به مدیریت تک لایه نیاز دارد
سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش بابیان اینکه وزارت آموزش‌وپرورش بزرگ‌ترین دستگاه اداری و اجرایی کشور است، گفت: در حال حاضر مدیریت‌های چندلایه در آموزش‌وپرورش داریم درحالی‌که برای ارتباط بهتر، مدیریت تک لایه‌ای مناسب‌تر است لذا آموزش‌وپرورش به این نوع مدیریت نیاز دارد. وی با اشاره به اینکه سازمانی در جهت اهداف موفق است که یک‌صدا از مدیران آن شنیده شود، گفت: تا زمانی که فرهنگ و انسجام سازمانی محقق نشود توفیق در فعالیت‌ها و اقدامات حاصل نمی‌شود. فرهنگ‌سازمانی دو وجه دارد یکی وجه ستادی آن است که باید در ستاد در جهت فرهنگ‌سازمانی و یکپارچگی نهایت تلاش را انجام دهیم.

به مدارس نزدیک شوید
حسینی در ادامه اضافه کرد: وجه دوم فاصله بین ستاد و صف است. در حوزه‌های کاری خود فاصله بین صف و ستاد را کم کنید و به مدارس نزدیک شوید چراکه مدرسه محل اصلی تبلور تعلیم و تربیت است لذابا این دو وجه می‌توانیم ادعا کنیم دارای فرهنگ‌سازمانی هستیم. سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش تصریح کرد: مهم‌ترین دستور جلسه شورای معاونان باید زیر نظام‌های سند تحول بنیادین و روند اجرایی شدن آن باشد و معاونان در هر جلسه گزارشی از پیشرفت امور ارائه دهند لذا باید سیستم کنترل اجرایی شدن سند تحول بنیادین را فعال کنیم تا پیشرفت‌ها و خلأها مشخص شود. حسینی در ادامه بیان کرد: خوشبختانه سند تحول بنیادین تا مناطق آموزشی رفته است لذا به رویکرد تلفیقی جهت اجرا در مدارس نیاز دارد. وی اظهار کرد: جهت‌گیری در قالب سند تحول مهم است و سه محور توسعه مهارت‌های فنی و حرفه‌ای در هنرجویان و مهارت‌ها در دانش آموزان، ترویج و جامعه‌پذیری و تربیت اخلاقی، دینی و فکری دانش آموزان و مدیریت بر منابع باید مدنظر قرار داده شود. سرپرست وزارت آموزش‌وپرورش بیان کرد: توسعه ارزش‌های دینی، آزادسازی منابع عظیم درون آموزش‌وپرورش، توسعه مشارکت‌ها، ارتقای مدام منزلت، معیشت و صلاحیت معلمان، کنترل و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، ارتقای مدیریت آموزشگاهی با تأکید بر مدرسه محوری از اقدامات مهمی است که باید در دستور کار داشته باشیم.

تغییر گفتمان در آموزش‌وپرورش را باید مدنظر قرار دهیم
وی با اشاره به اینکه تغییر گفتمان در آموزش‌وپرورش را باید مدنظر قرار دهیم، اذعان کرد: یکی از کارهای انجام‌شده، تشکیل میزهای گفت‌وگو با شرکای آموزش‌وپرورش است لذا نشست با تشکل‌ها، صاحب‌نظران علوم تربیتی، اساتید دانشکده‌های معماری ازجمله اقداماتی است که در این راستا انجام داده‌ایم و گفتمان را در برنامه‌ها باید به‌قدری داشته باشیم تا خواسته جامعه از دولت ارتقای نظام آموزشی باشد.