با آغاز فصل تابستان و با افزایش مصرف سوخت ناوگان با توجه به افزایش دمای هوا و افزایش قیمت روغن و لوازم یدكی در این فصل، بر چالشهای پیش روی رانندگان ناوگان عمومی حملونقل جادهای، علاوهبر مباحث درآمدی (با توجه به نوسانات ارزی و ریالی)، بیمهای و قیمت سوخت افزوده میشود. اتفاقی که حالا و […]
با آغاز فصل تابستان و با افزایش مصرف سوخت ناوگان با توجه به افزایش دمای هوا و افزایش قیمت روغن و لوازم یدكی در این فصل، بر چالشهای پیش روی رانندگان ناوگان عمومی حملونقل جادهای، علاوهبر مباحث درآمدی (با توجه به نوسانات ارزی و ریالی)، بیمهای و قیمت سوخت افزوده میشود.
اتفاقی که حالا و در نشست همانديشی مدیرعامل سازمان راهداری و حملونقل جادهای با كانون انجمنهای صنفی كارفرمايی حملونقل مسافر كشور دیده شده است.
به گزارش جمله، در این نشست مقرر شده است که از سوی كارگروه رسیدگی به مشكلات حملونقل مسافر، تصمیمات راهبردی اتخاذ و برای اجرا، ابلاغ و هماهنگیهای لازم صورت گيرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی در این نشست درباره مشکلات رانندگان اظهار داشت: رسیدگی به مشكلات رانندگان و صنوف حملونقل جادهای، در اولویت كاری این سازمان قرار دارد كه در این راستا با تشكیل نشستهای راهبردی در دو بخش كالا و مسافر در نظر است با نظرخواهی و همفكری با نمایندگان تشكل های صنفی درخصوص رفع مسائل و مشكلات تصمیمات راهبردی اتخاذ شود.
عبدالهاشم حسننیا خاطرنشان كرد: برخی از مسائل و مشكلات خارج از حیطه وظایف سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای بوده و مربوط به سایر سازمانها و دستگاه های اجرایی است كه از سوی كمیته راهبردی این سازمان مكاتبات لازم صورت گرفته و تا دستیابی به حل و فصل مشكلات، پیگیری میشود.
این گزارش حاكی از آن است که در این نشست از سوی نمایندگان كانون انجمنهای صنفی مشكلات مربوط به افزایش مصرف سوخت ناوگان با توجه به افزایش دمای هوا، افزایش قیمت روغن و لوازم یدكی، همچنین مسائل مربوط به ضوابط فعالیت شركتها، مطرح و مورد بررسی قرار گرفت و در پایان مقرر شد از سوی كارگروه رسیدگی به مشكلات حملونقل مسافر، تصمیمات راهبردی اتخاذ و برای اجرا، ابلاغ و هماهنگیهای لازم صورت گيرد.
افزایش ۴ برابری قیمت روغن موتور ناوگان سنگین
این در حالی است که قیمت روغن موتور در یک ماه گذشته ۳ تا ۴ برابر افزایش قیمت داشته است و طبق اخبار لاستیکهای دریافتی نیز پاسخگوی همه نیاز بازارِ ناوگان جادهای نیست. علاوهبر نوسانات ارزی که تاثیر غیرقابل انکاری بر شرایط موجود دارد، فرسوده بودن ناوگان، هزینه بالای تعمیرات از مشکلات دیگر رانندگان است که سازمان راهداری همواره در گی رفع این مشکلات بوده است.
گفتنی است که درجه تغییر در دمای هوا در این فصل هم مزید بر علت شده است؛ چراکه تغییرات دما موجب تغییر فشار باد تایر میشود، یعنی کاهش دما به مقدار ۱۵ درجه سانتیگراد ۱۰ درصد کم بادی را به دنبال خواهد داشت. این در حالی است که باد خود لاستیکها نیز به مرور زمان کم میشوند، اما چون کاهش فشار باد لاستیک در هوای گرم با سرعت بیشتری صورت میگیرد.
افزایش ۲۰درصدی کرایه رانندگان کامیون در سال گذشته
قیمت روغن موتور ناوگان سنگین در حالی از اوایل ماه جاری ۴ برابر افزایش یافته است که کرایه رانندگان کامیون در سال گذشته نیز ۲۰درصد افزایش یافت. معاون حملونقل سازمان راهداری در آن زمان در اینباره گفت که با شرکتهایی که بیشتر از نرخ مصوب حق کمیسیون دریافت کنند، برخورد قانونی میشود.
داریوش امانی ضمن بیان این نکته که افزایش قیمت میانگین ۱۵ درصدی کرایه کامیون متوسط افزایش قیمت ۱۵ درصد است که در برخی از شهرها و نقاط و پایانهها ۱۰ درصد و در برخی از مناطق ۲۰ درصد است، اضافه کرد: تنها یکی از مشکلات کامیوندارها تعیین قیمتهای جدید است و بازنشستگی با حداقل دستمزد، حذف یارانه حق بیمه و حق کمیسیونها هم از دیگر مشکلات رانندگان کامیون است.
شارژ کارت سوخت کامیونها بر اساس پیمایش استاندارد
رئیس کانون انجمنهای صنفی کارگری رانندگان ناوگان جادهای حمل کالای سراسر کشور هفته گذشته و در واکنش به اعتراض برخی رانندگان در عدم شارژ سوخت ماهیانه کامیون آنها، گفته است که شارژ کارت سوخت کامیونها براساس پیمایش استاندارد ماهیانه صورت میگیرد.
ناجی سلامی ادامه داد: براساس مصوبات، سهمیه سوخت ناوگان حملونقل عمومی برونشهری براساس اسناد حمل از جمله صورت وضعیت مسافربری، بارنامه و بارنامه بینالمللی یا همان CMR در نظر گرفته و در کارتهای سوخت شارژ میشوند.
وی تاکید کرد: رانندگان باید اطلاعات مندرج در بارنامه، صورت وضعیت و بارنامه بینالمللی خود را به دقت کنترل کنند، همچنین اطلاعات کارت خودرو خود یا همان VIN را در سامانه کارت هوشمند ناوگان بروز رسانی کنند تا در زمینه تخصیص سهمیه سوخت با مشکلی مواجه نشوند. چراکه در سهمیهبندی گازوئیل درست مصرف کردن مدنظر قرار دارد.
به گفته این مقام مسئول، سهمیه پایه در پایان هر ماه باطل می شود اما سهمیه عملکردی به ماه بعد منتقل خواهد شد. علاوه بر آنکه فاصله ۱۵ روزه واریز سهمیههای پایه در هر ماه بعد از ۲ تا۳ ماه که طرح اجرا شد به مرور کاهش خواهد یافت و روزانه میشود.
رانندگان کامیون و خانواده آنها تحت پوشش بیمه تکمیلی هستند
سازمان راهداری و حملونقل جادهای (سایت سازمان راهداری و حملونقل جاده ای) در یک سال گذشته تلاش کرده تا به صورت رایگان موضوع «بیمه تکمیلی» رانندگان را با توجه به شرایط و وضعیت رانندهها به دقت دنبال کند.
در این حوزه، کانون انجمن های صنفی شرکت های حملونقل بار کشور فرایند کار را در روزهای پایانی سال گذشته دنبال کرده است و با یکی از شرکتهای بیمه (آتیهسازان حافظ) قرارداد منعقد شد. این قرارداد در مرحله اول شامل راننده و همسر و فرزندان او شد که بر این اساس ۷۰۷ هزار نفر از رانندهها و همسران آنها مشمول بیمه تکمیلی شدند. مرحله دوم خدمات بیمه تکمیلی نیز قرار است تا دو ماه آینده اجرا شود. در این مرحله، فرزندان این رانندگان نیز تحت پوشش بیمه تکمیلی قرار میگیرند.
گفتنی است که در ماههای ابتدایی اجرایی قرارداد بیمه تکمیلی رانندگان، ایرادات زیادی وجود داشت. بهعنوان مثال مراکز درمانی طرف قرارداد بیمه مذکور اعلام نشده بود، نحوه ارائه مدارک در مراکزی که خارج از طرف قرارداد بود، مشخص نبود، بنابراین در جلسات مستمری که برگزاری شد بسیاری مشکلات مطرح و رفع شد.