زهرا ایرانشاهی محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده شرکت‌های ریلی با نرخ صفر، موضوعی بود که از حدود دو سال پیش در مجامع تخصصی ریلی پیرامون آن بحث و بررسی‌های بسیاری صورت گرفت. قاطبه کارشناسان و خبرگان حوزه حمل‌ونقل ریلی بر این باور بودند که مزایای رقابتی این صنعت آنقدر قابل توجه هست که موجب شود این […]

زهرا ایرانشاهی

محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده شرکت‌های ریلی با نرخ صفر، موضوعی بود که از حدود دو سال پیش در مجامع تخصصی ریلی پیرامون آن بحث و بررسی‌های بسیاری صورت گرفت. قاطبه کارشناسان و خبرگان حوزه حمل‌ونقل ریلی بر این باور بودند که مزایای رقابتی این صنعت آنقدر قابل توجه هست که موجب شود این نوع مالیات با نرخ صفر محاسبه شود.
در آن زمان سازمان امور مالیاتی با این فرایند به‌دلیل اینکه در این سازمان حذف نوعی از مالیات ملجا قانونی ندارد، مخالف بودند اما پس از پیگیری‌های شرکت راه‌آهن و شرکت‌های ریلی سرانجام در مهرماه سال گذشته اعلام شد که سازمان امور مالیاتی نیز با این شیوه محاسبه موافقت کرده است. موافقتی که تا به مرحله عمل نرسید و در بر همان پاشنه چرخید تا اکنون که مدیرعامل شرکت راه‌آهن خبر داده است که حکم بند «ب» ماده ۵۲ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده خدمات حمل‌ونقل ریلی با نرخ صفر درصد به راه‌آهن رسید و ابلاغ شد.
درواقع سعید رسولی در نشستی با عادل آذر، رییس دیوان محاسبات کشور و اعضای هیات مدیره، معاونان و مدیران شرکت راه‌آهن، راهکارهای تسهیل ضوابط و مقررات توسعه صنعت حمل‌و‌نقل ریلی کشور را بررسی کردند.

 

رسولی ضمن بیان این نکته که بر اساس این حکم آنچه توسط شرکت‌های ریلی پرداخت شده است نیز مسترد می‌گردد، اضافه کرد: راه‌آهن به دلیل مزایای مهم و منحصر به فرد به عنوان یکی از پایه‌ها و موضوعات اساسی توسعه در همه کشورها مورد توجه قرار دارد.
معاون وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به مزیت‌های صرفه جویی مصرف سوخت به نسبت یک هفتم حمل‌ونقل جاده‌ای در هر تن کیلومتر، تاثیر بر کاهش پایدار تلفات رانندگی و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی در حومه کلان‌شهرها گفت: طبق آمار پلیس راهنمایی و رانندگی در سال ۹۷ حدود ۶۴۰ هزار خودرو از حومه به تهران و بالعکس تردد دارند که توسعه حمل‌ونقل ریلی در حومه کلان‌شهر‌ها، می‌تواند نقش موثری در کاهش تلفات رانندگی و آلودگی‌های زیست محیطی ایفا کند.
این مقام مسئول در شرکت راه‌آهن با بیان اینکه شرکت راه‌آهن در مسیر گرمسار و کرج چهار خط ایجاد کرده است افزود: همینک در راه آهن گرمسار سه خط در دست بهره‌برداری قرار دارد و خط چهارم نیز آماده بهره‌برداری است. همچنین در محور ریلی کرج دو خط در دست بهره‌برداری قرار دارد و خطوط سوم و چهارم در صورت صرف هزینه‌ اندکی آماده بهره‌برداری می‌شود.
مدیرعامل راه‌‌آهن ضمن قدردانی از تلاش‌های نمایندگان مجلس شورای به خاطر حمایت از توسعه حمل‌ونقل ریلی در قالب تصویب قوانین مرتبط با این شق حمل‌ونقل با اشاره به نقش راه‌آهن در اقتصاد ملی تصریح کرد: انتظار می‌رود در راستای کمک به اقتصاد کشور تلاش شود در سیاست‌گذاری، توزیع امکانات و اولویت بندی‌ها، همانطور که مقام معظم رهبری تاکید ویژه بر توسعه حمل‌ونقل ریلی دارند و در سیاست‌های کلان برنامه ششم توسعه نیز موردتوجه قرار گرفته است، توسعه راه آهن در اولویت برنامه‌ها قرار گیرد.
به گفته رسولی، حکم بند «ب» ماده ۵۲ قانون برنامه ششم توسعه مبنی بر محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده خدمات حمل‌ونقل ریلی با نرخ صفر درصد به راه‌آهن رسید و امروز ابلاغ می‌شود و بر اساس این حکم آنچه توسط شرکت‌های ریلی پرداخت شده است مسترد می‌شود.
وی با بیان اینکه «در برنامه سال ۱۳۹۸ راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران، ارتقا بهره‌وری و استفاده بهینه از امکانات موجود در دستور کار قرار گرفته است» تاکید کرد: باید این سیاست همواره در اولویت قرار داشته باشد به خصوص در شرایط کنونی و تحریم های ظالمانه علیه جمهوری اسلامی ایران باید از امکانات موجود بیشترین استفاده برده شود. لذا ارتقا بهره‌وری شبکه و ناوگان توجه به ارتقا نیروی کار و منابع انسانی در اولویت راه‌آهن قرار دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی یکی از سیاست‌های اصلی راه‌‌آهن را حمایت از تولید داخل و پیروی از نامگذاری سال رونق تولید از سوی مقام معظم رهبری عنوان کرد و گفت: در نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی، خدمات، تجهیزات و صنایع وابسته، جهت‌گیری و عظم رآه‌هن برای کاهش وابستگی به خارج مشهود بود، اما نیازمند حمایت است و در صورتی که هماهنگی با دستگاه‌های مختلف بیشتر شود امسال حتما سال فرصت‌ها خواهد بود.
در پی ثبت رکورد جدید با افزایش حجم جابه‌جایی بار و مسافر هستیم
مدیرعامل شرکت راه‌آهن در ادامه بیان داشت: در راستای اهداف برنامه ششم توسعه مبنی بر دستیابی به سهم ۳۰ درصدی در حمل‌ونقل بار و ۲۰ درصدی در حمل‌ونقل مسافر از طریق راه‌آهن در حال تلاش برای بهره‌مندی از ظرفیت‌های قانونی و ثبت رکورد جدید با افزایش حجم جابه‌جایی بار و مسافر هستیم.
رسولی یادآور شد: برای دست‌یابی به اعداد بزرگ ۳۰ و ۲۰ درصد در جابه‌جایی بار و مسافر به کمک ‌های نرم افزاری، سخت افزاری و بودجه نیاز است که البته مقدم بر بودجه، حمایت‌های قانونی و سیاست‌گذاری لازم قرار دارد.
معاون وزیر راه‌وشهرسازی اتصال مراکز بار به شبکه ریلی را یکی دیگر از دستور کار‌های شرکت راه‌آهن عنوان کرد و گفت: این طور به نظر می‌رسد که با توجه به ویژگی‌های حمل‌ونقل‌ ریلی و تاثیر آن بر کاهش مصرف سوخت، آلودگی‌های زیست محیطی و کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی، لزوم اتصال مراکز و کارخانه‌های تولید کننده بارهای ریل پسند به شبکه ریلی از طریق خطوط آنتنی در پیوست‌های قانونی طرح‌های عمرانی و صنعتی دیده نشده است که در صورت الزام آن علاوه بر تحقق موارد مذکور، شاهد رونق حمل‌ونقل ریلی خواهیم بود.
وی افزود: در نظر گرفتن مشوق‌ها و معافیت‌ها برای کامیون‌های حامل کالاهای ترانزیتی از جمله سوخت در صورت انتقال کالا به ایستگاه راه‌آهن و حمل تا بنادر جنوبی کشور از طریق حمل‌ونقل ریلی نیز می‌تواند به رونق ریل کمک کند. از شاهد کاهش تصادفات منجر به انفجار در شبکه جاده ای کشور خواهیم بود.
مدیرعامل شرکت راه‌آهن در ادامه بیان داشت: با توجه به سرمایه عظیمی که صرف ساخت و توسعه شبکه ریلی کشور شده است، این طور به نظر می‌رسد که جهت گیری باید طوری باشد که تمامی بارها از طریق ریل حمل شود مگر اینکه شرکت راه‌آهن اعلام کند که در مسیری ظرفیت جابجایی از طریق حمل‌ونقل ریلی وجود ندارد.
رسولی با بیان اینکه راه‌آهن در سیاست‌‌های چند سال اخیر خود نگاه بنگاهی نداشته است، تصریح کرد: به رغم تمام زیان‌هایی که بخش حمل‌ونقل ریلی مسافر متحمل می‌شود ما راه‌آهن را متعلق به مردم می‌دانیم و سعی کرده ایم به ویژه در شرایط کنونی که در جنگ اقتصادی به سر می‌بریم با کمترین هزینه به مردم خدمات ارائه کنیم و همچون دوران دفاع مقدس بیشترین نفع را به مردم برسانیم.

اعتبار مالیاتی هر دو بخش باری ومسافری ریلی، قابل استرداد است
دبیر انجمن صنفی شرکت‌های ریلی نیز ضمن تبراز امیدواری برای عملیاتی شدن این قانون گفت: با شروع برنامه ششم توسعه در سال ۹۶ درباره نحوه محاسبه مالیات بر ارزش‌افزوده با نرخ صفر و یا معافیت بخش ریلی، بین راه‌آهن، شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی و سازمان امور مالیاتی همواره اختلاف‌نظر وجود داشت که خوشبختانه با پیگیری مستمر بخش ریلی، شرکت راه‌آهن و انجمن صنفی شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی از مراجع مختلف و نهایتا تشکیل جلسه مشترک بین شرکت راه‌آهن، انجمن صنفی شرکت‌های ریلی و سازمان امور مالیاتی در معاونت حقوقی ریاست جمهوری در مورخ ۹۷/۰۵/۲۱، رای مثبت به نفع بخش ریلی صادر شد.
مهرداد تقی‌زاده ادامه داد: این رای و اجرای آن برای هر دو حوزه ریلی یعنی حوزه‌های باری و مسافری صادر شده و به این ترتیب، اعتبار مالیاتی هر دو بخش توسط سازمان امور مالیاتی قابل استرداد تشخیص داده شد.
گفتنی است که در متن ابلاغیه این بخش‌نامه آمده است که «با توجه به حکم بند (ب) ماده (۵۲) قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه مبنی بر اینکه مالیات بر ارزش افزوده خدمات حمل و نقل ریلی علاوه بر معافیت مذکور در بند (۱۲) ماده (۱۲) قانون مالیات بر ارزش افزوده با نرخ صفر محاسبه خواهد شد».