زهرا ایرانشاهی ایران در شرایط تحریم‌های اخیر، رایزنی‌های بسیاری با کشورهایی نظیر چین و روسیه و هند برای خرید نفت کشور و یا امکان حمل‌ونقل کالا داشته است. رایزنی‌هایی که موارد بسیاری از آنها به دلیل مداخلات خصمانه امریکا مسکوت مانده‌اند و کشور اصطلاحا چراغ‌خاموش راه پر فراز و نشیب خود را طی می‌کند. روسیه […]

زهرا ایرانشاهی
ایران در شرایط تحریم‌های اخیر، رایزنی‌های بسیاری با کشورهایی نظیر چین و روسیه و هند برای خرید نفت کشور و یا امکان حمل‌ونقل کالا داشته است. رایزنی‌هایی که موارد بسیاری از آنها به دلیل مداخلات خصمانه امریکا مسکوت مانده‌اند و کشور اصطلاحا چراغ‌خاموش راه پر فراز و نشیب خود را طی می‌کند. روسیه یکی از مهم‌ترین کشورهایی است که در این بین و در سطح حمل‌ونقل هوایی و دریایی در خرید و فروش ناوگان و تجهیزات وابسته به آن بیشترین همکاری را با ایران داشته است.
برگزاری نشست مربوط به برگزاری کمیسیون همکاری های مشترک ایران و روسیه در هفته گذشته در تهران، موید این ماجرا است.
رییس گروه همکاری‌های بین‌المللی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در همین ارتباط با اشاره به برگزاری کمیسیون همکاری های مشترک ایران و روسیه در اواخر خرداد امسال عنوان کرد: در این نشست که به دعوت معاونت حمل و نقل وزارت راه و شهرسازی برگزار شد، موضوعات مربوط به شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران شامل زمینه های مشترک همکاری، استقبال از طرف های روس جهت سرمایه گذاری در طرح های توسعه فرودگاهی ایران، پیگیری مطالبات شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران از شرکت های هواپیمایی روس، تبادل دانش فنی و راه های گسترش و توسعه سطح همکاری ها مورد بحث قرار گرفت.
وحید شاملو با بیان اینکه در این نشست دو طرف (شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران و وزارت حمل و نقل روسیه) در خصوص توسعه همکاری های حمل و نقل هوایی مذاکره و موافقت کردند همکاری ها را در زمینه افزایش حمل و نقل بار و مسافر در آینده تداوم دهند، افزود: دو طرف اعلام کردند که موافقت نامه تسهیل قوانین ورود، اقامت و خروج اعضای کروی پروازی هواپیماهای شرکت هواپیمایی روسیه و ایران بین دولت جمهوری اسلامی ایران و دولت فدراسیون روسیه اجرا شد.
رییس گروه همکاری های بین المللی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران گفت: طرف ایرانی از سرمایه گذاری و تامین مالی بخش های اقتصادی فدراسیون روسیه در پروژه های توسعه فرودگاهی ایران استقبال و فهرست و مشخصات پروژه های قابل مشارکت و سرمایه گذاری فرودگاه های خود را به طرف روس ارایه کرد. طرف روس نیز موافقت کرد فرصت های سرمایه گذاری و مشارکت را به سرمایه‌گذاران بخش‌های مختلف روسیه ارایه و نتیجه را به طرف ایرانی اعلام کند.
وی افزود: با توجه به وجود منطقه اقتصادی و منطقه آزاد تجاری در محدوده شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، طرف ایرانی از حضور شرکت های بین المللی بار هوایی بزرگ روس فعال در زمنیه های مختلف حمل و نقل استقبال کرد.
شاملو همچنین گفت: با توجه به اعلام آمادگی شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران جهت تبادل دانش روز متخصصان در زمینه عملیات فرودگاهی و مدیریت ترافیک هوایی مقرر شد طرف روس مراتب را به سازمان های ذیربط روسیه منعکس و طرف ایرانی را طی پنج ماه آینده از نتیجه مطلع کند.

پیشنهاد ایران به روسیه برای ساخت فرودگاه
این در حالی است که ایران به روسیه پیشنهاد داده است که در راستای بهره‌مندی حداکثری از فرصت‌های سرمایه گذاری و توسعه همکاری‌های مشترک و به منظور سرمایه‌گذاری بخش‌های خصوصی روسیه در ساخت و توسعه فرودگاه‌های داخلی و بین‌المللی ایران مشارکت کند.
مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها در اینباره گفت: جمهوری اسلامی ایران آماده همکاری نزدیک جهت تسهیل سرمایه گذاری‌های مشترک است. سیاوش امیرمکری درباره سایر دستاوردهای این شرکت ادامه داد: به طور متوسط روزانه بین ۸۰۰ تا ۸۴۰ پرواز است که شرکت فرودگاه ها در سال ۹۷ از پروازهای عبوری حدود هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته است.

برآورد اعتبار ۳۵ میلیون دلاری برای خرید تجهیزات
امیرکری در ادامه درباره اینکه چه تجهیزاتی در دستور کار شرکت فرودگاه‌ها برای خرید قرار دارد، عنوان کرد: ما در حال حاضر برای خرید تجهیزات مربوط به فضای کنترل کشور و برج فرودگاه مهرآباد در حال برنامه‌ریزی هستیم که با خرید این تجهیزات تا ۱۵ سال آینده از به‌روزرسانی این سیستم‌ها بی‌نیاز خواهیم شد. مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در خصوص برآورد هزینه خرید این تجهیزات نیز، گفت: حدود ۳۰ تا ۳۵ میلیون دلار برآورد اعتبار شده که البته زمانی که وارد مذاکره با فروشندگان شویم، رقم واقعی هزینه مشخص خواهد شد.
امیرمکری در توضیح اینکه برای خرید این تجهیزات با کدام کشور مذاکره داشته اید، عنوان کرد: اگر به آن اشاره نکنیم بهتر است چرا که در نهایت سد راه خودمان خواهیم شد.

پروازهای عبوری به حالت قبل بازگشت
او همچنین درباره اینکه پس از ساقط شدن هواپیمای آمریکایی چند کشور اعلام کرده‌اند که از آسمان ایران عبور نخواهند کرد و به تبع آن به چه میزان پروازها کاهش یافته است، گفت: پروازهای عبوری چند روز پس از این اتفاق، حدود ۴۰ تا ۵۰ پرواز در روز کاهش پیدا کرد ولی طی چند روز گذشته مجدداً به حالت قبلی بازگشت.
امیرمکری گفت: بعدا از اینکه التهاب برطرف شد و شرکت‌های هواپیمایی متوجه شدند که فضای ایران امن است و از سوی دیگر به نفعشان است که فضای اسمان ایران استفاده کنند.
وی با بیان اینکه ما مراتب اعتراض خود را به دفتر منطقه‌ای ایکائو اعلام کردیم و پیگیر بحث‌های حقوقی و اعتراضمان هستیم، اظهار داشت: ما هیچ اقدامی در خصوص تشدید و یا ترغیب ایرلاین‌ها خارجی برای عبور از فضای کشورمان نکردیم چراکه خودشان می‌دانند که عبور از آسمان ایران از لحاظ اقتصادی و کوتاهی مسیر به نفعشان خواهد بود.

عبور ۸۰۰ پرواز روزانه از فضای آسمان کشور در سال ۹۷
رییس هیات مدیره شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران میزان پروازهای عبوری را به طور متوسط ۸۰۰ تا ۸۴۰ پرواز در روز در شرایط عادی اعلام کرد.
طبق گفته امیرمکری درآمد شرکت فرودگاه‌ها در سال ۹۷ از پروازهای عبوری حدود هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بود.
وی میزان طلب شرکت فرودگاه‌ها را از ایرلاین‌های داخلی را حدود ۷۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: تمام تلاش ما این است که این رقم بیشتر از این انباشت نشود از همین رو طی برنامه‌ای با گرفتن چک، تعهد و از این قبیل کارها قصد داریم بدهی خود را با شرکت‌های هواپیمایی تسویه کنیم.
امیرمکری درباره کاهش تعرفه‌های فرودگاهی برای ایرلاین‌ها بیان کرد: با توجه به شرایطی که شرکت‌های هواپیمایی داخلی در شرایط کنونی دارند قرار است که ما طبق آیین‌نامه اجرایی ماده ۶۳ قانون وصول که تعرفه‌های خدمات فرودگاهی است را تعدیل کنیم.

برنامه‌ای برای جداسازی حوزه ناوبری از فرودگاهی نداریم
وی به این نکته هم اشاره کرد که شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران محل درآمد خوبی دارد اما ما باید تجهیزات فرودگاهی را در جهت ایمنی پروازها بروز نگه‌داریم به همین جهت هزینه‌های ما بالا است.
او درمورد اینکه سهم بزرگی از درآمد این شرکت از بخش ناوبری است آیا برنامه‌ای برای جداسازی بخش فرودگاهی و ناوبری خواهید داشت، توضیح داد: خیر ما برنامه‌ای برای جداسازی این دو بخش نخواهیم داشت؛ توجه داشته باشید که درآمدهای فرودگاهی در حال حاضر پاسخگوی راهبری هزینه‌ها و به‌روزرسانی فرودگاه‌ها را نمی‌دهد بنابراین دو بخش به هم کمک می‌کند.