اشاره قطعا هر دختری دوست دارد که به شیوه متفاوتی از او خواستگاری شود. بارها روش‌های متفاوتی از این خواستگاری‌ها را در بعدهای مختلف حضوری و غیر حضوری حتی در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کرده‌ایم که در نوع خود جالب توجه بوده است از خواستگاری در برنامه های طبیعتگردی و کوهنوردی تا خواستگاری زنده تلویزیونی و […]

اشاره

قطعا هر دختری دوست دارد که به شیوه متفاوتی از او خواستگاری شود. بارها روش‌های متفاوتی از این خواستگاری‌ها را در بعدهای مختلف حضوری و غیر حضوری حتی در شبکه‌های اجتماعی مشاهده کرده‌ایم که در نوع خود جالب توجه بوده است از خواستگاری در برنامه های طبیعتگردی و کوهنوردی تا خواستگاری زنده تلویزیونی و خیابانی. به‌تازگی به این موضوع به شیوه جدیدی نگریسته شده است و خواستگار اجاره‌ای خدمتی نوین در شبکه‌های اجتماعی شده است. و برای آن تبلیغات جدیدی در شبکه های اجتماعی دیده می شود و آن هم اعزام خواستگار صوری برای دختران در قبال دریافت پول است! جالب است بدانیم این ایده خلاق که منجر به درآمدزایی و حتی کلاهبرداری شده است چگونه و به چه بهانه‌ای به ذهن ارائه‌دهندگان آن آمده است.

ازدواج سنتی است که در همه کشورهای دنیا وجود دارد و همیشه در مورد دختران که به سن ازدواج رسیده اند بارها صحبت شده و گفته شده که فلانی چقدر خواستگار دارد و کیست و چیست! همین موضوع باعث ایجاد ایده هایی جدید در دنیای امروزی هم شده است و گروهی با دریافت وجهی که متناسب با خانواده دختر و یا خوش‌تیپی خواستگار است، تنها برای اینکه برخی خانواده‌ها و دخترانی که برایشان داشتن خواستگار زیاد نوعی کلاس به حساب می‌آید به خواستگاری آنان آمده و البته که با پاسخ منفی دختر و یا خانواده دختر هم روبه‌رو می‌شوند!
بهانه «خواستگار اجاره‌ای» که با هزینه‌ای از ۱۰۰ هزار تومان تا دریافت رقم‌های میلیونی انجام می‌شود نیز کسب آبرو و اعتبار بین اقوام و آشنایان بیان شده است. در واقع آقای داماد اجاره‌ای به عنوان یک خواستگار پا پیش می‌گذارد تا خانواده دختر بتوانند به دیگران اعلام کنند که دختر آن‌ها نیز خواستگار دارد و البته به خواستگارش جواب منفی هم می‌دهد!

خواستگاری مجازی یعنی اشاعه فریب و دروغ
یک روانشناس با بیان اینکه باید از انتشار دغدغه‌های مردم در فضای مجازی و سوءاستفاده برخی افراد سودجو جلوگیری شود، این قبیل فعالیت‌ها را نه به نفع دختر ایرانی و دانست نه به نفع نهاد خانواده و جامعه و افزود: متأسفانه در دنیای آشفته فعالیت‌های اجتماعی و اقتصادی، بعید نیست برخی افراد سودجو از آن سوءاستفاده کنند که منجر به آسیب‌هایی در جامعه می‌شود.
به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه فردوسی مشهد خواستگاری مجازی یعنی اشاعه فریب و دروغ. اولین پیامد این اتفاق آسیب روی خود دختر است زیرا در کشوری که دارای فرهنگ غنی و ایرانی اسلامی است، این شیوه‌های آغشته به تقلب و فریب درست نیست و راهکاری علمی و حرفه‌ای همچون مشاوره برای حل چنین دغدغه‌هایی وجود دارد.
سيد محسن اصغری‌نكاح، به سایت‌های همسریابی اشاره کرد و ادامه داد: سایت‌هایی که اطلاعات کاربر و دختر را ثبت می‌کنند اگر در دست افرادی سودجو قرار بگیرد و همه آن اطلاعات منتشر یا حتی فروخته شود آیا آبروی دختر و خانواده را به خطر نخواهد انداخت؟ آسیب‌ها متعدد هستند و اگر خانواده‌ها اندکی عاقل باشند و دیدگاه منسجمی در فلسفه زندگی داشته باشند از این روش‌ها برای دخترانشان استفاده نمی‌کنند اما خانواده‌های سطحی‌نگر و ظاهربین اگر به صورت ناآگاهانه و از سر استیصال و درماندگی به این مسئله رو بیاورند بدانند که از چاه به چاله‌ای بزرگ افتاده‌اند که کنترل‌ناپذیر است.
امار چه می گویند؟
براساس آمارها شاخص تجرد قطعی در ایران برای مردان ۳.۶ درصد و برای زنان ۲.۸ درصد است و کارشناسان جمعیتی هم سن تجرد قطعی را ۵۰ سالگی در نظر گرفته و تمام کسانی که تا این سن ازدواج نکرده‌اند را جزو آمار تجرد قطعی محاسبه می‌کنند.
همچنین بر اساس آمارها، یزد، خراسان‌های شمالی، جنوبی و رضوی، کمترین میزان تجرد قطعی را دارند و بوشهر، کرمانشاه و خوزستان، بیشترین تجرد قطعی را دارند.
یک مشاور خانواده شرایط بیرونی را متهم اصلی کاهش ازدواج می داند: این جمله که جوانان به ازدواج فکر نمی‌کنند را قبول ندارم چرا که ازدواج یک نیاز فطری برای هر جوانی است که می‌خواهد در چارچوب شرع و قانون به آن برسد. نمی‌توان گفت که ازدواج در گذشته بر اساس تمایل بوده و در حال حاضر تمایلی به این امر نیست و رفتار و الگوی جوانان تغییر کرده است. نمی‌توان گفت که به دلیل اینکه جامعه از شکل سنتی خارج شده بنابراین رفتار افراد هم تغییر کرده است.
از نگاه این مشاور خانواده، به طور کلی دو نگاه سخت افزاری و نرم افزاری به مقوله ازدواج وجود دارد که از اقتصاد و تامین معیشت به عنوان عامل سخت افزاری ازدواج و از تغییر معیارهاو ملاک‌های ازدواج و مباحث فرهنگی، خوی فردگرایی و تجردمحوری به عنوان عامل نرم افزاری می‌توان نام برد. حال اینکه وزن کدام یک در کاهش آمار ازدواج و توسعه‌ی تجردگرایی سنگین‌تر است قابل بحث است.

راهکارهای خروج از پدیده تجردگرایی
تغییر تعامل‌ها، روابط ضعیف و نبود درک متقابل بین اعضای خانواده باعث گرایش جوانان به زندگی مجردی شده است که بنا به گفته کارشناسان با خانواده درمانی و ارایه الگوی مناسب، می‌توان بر کارکرد خانواده به عنوان واحدی متشکل از تک تک اعضای خانواده بهبود بخشید و از کمالگرایی مطلق کاست و بر میل به زندگی مشترک افزود.
با نقطه نظرات کارشناسان امور تربیتی درمی یابیم وقتی جوانان به خصوص دختران در زمینه رشد شخصی و زندگی اجتماعی خود، هدف و برنامه دیگری نداشته باشند، ایده‌هایی همچون خواستگار اجاره‌ای دامان آنان را می‌گیرد و نگاه به افتخار آفرینی با داشتن خواستگار برای دختران مستاصل از فشار اجتماعی خانواده و جامعه، همواره جای توانمندسازی، اعتماد به نفس و هویت یابی را خواهد گرفت. در حالی که رسانه ملی و مطبوعات به دلیل نفوذپذیری بالا در میان خانواده‌ها، می‌توانند با فرهنگ سازی درست و ارایه الگوی مناسب، راهنمای مسیر درست زندگی جوانان باشند.