زهرا ایرانشاهی رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در سخنرانی‌ای که حدود یک سال پیش داشت، تعداد انواع ماشين‌آلات راهداري را ۹ هزار دستگاه و نيروي انساني فعال در راهداری‌های سراسر كشور را در بخش حاكميتي و اعتبارات و منابع مالي موجود ۲۱ نفر عنوان کرد. عبدالهاشم حسن‌نیا در اینباره اضافه کرد: با توجه […]

زهرا ایرانشاهی
رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور در سخنرانی‌ای که حدود یک سال پیش داشت، تعداد انواع ماشين‌آلات راهداري را ۹ هزار دستگاه و نيروي انساني فعال در راهداری‌های سراسر كشور را در بخش حاكميتي و اعتبارات و منابع مالي موجود ۲۱ نفر عنوان کرد.
عبدالهاشم حسن‌نیا در اینباره اضافه کرد: با توجه به وضع موجود، شرايط و خدمات بهتري از آنچه هست، ارائه خواهد شد. او همچنين بر برنامه‌هاي ارتقاي ايمني در راه‌هاي كشور و كاهش تصادفات جاده‌اي تأكيد كرد و حالا سازمان راهداری توانسته است در این زمینه نسبت به سال گذشته خود موفق‌تر عمل کند.
درواقع هزينه‌اي بالغ بر ۳۰ هزار ميليارد تومان ناشي از سوانح جاده‌اي به پيكره اقتصادي كشور تحميل شده و این مساله نقش مهمي در كاهش توان اقتصادي – اجتماعي کشور دارد.
بنابراین سازمان راهداری در سلسله اقداماتی در طول یک سال گذشته، به رفع نقاط حادثه خیز و کمک به ارتقای ایمنی در راه‌های کشور اهتمام ورزید. این اقدامات بیشتر به‌ویژه در حوزه زیرساخت‌ها و ساماندهی خودروهای امداد رسان در راههای کشور در دستور کار قرار گرفت.
پیش از این عبدالهاشم حسن‌نیا در اینباره با اشاره به ضرورت رفع نقاط حادثه خیز اظهار داشت: در مجموع سه هزار و ۴۰۰ نقطه حادثه خیز در کشور شناسایی شده است که تاکنون هزار و ۵۰۰ نقطه آن رفع شده است. رفع این نقاط هنوز هم در حال انجام است.
گفتنی است که طرح پاکسازی حریم راه‌ها در سراسر کشور نیز در تاریخ بیست و یکم اسفند به صورت نمادین با حضور معاون وزیر راه و شهرسازی برگزار شد که این روند نیز ادامه دارد.
رییس سازمان راهداری در اینباره گفت: ۸۸ هزار کیلومتر انواع راه‌های اصلی و فرعی در کشور با احتساب حریم آن‌ها به حدود ۱۶۰ هزار کیلومتر می‌رسد که برای پاکسازی آن‌ها نیاز به اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیارد تومان در سال است.
معاون وزیر راه و شهرسازی اضافه کرد: روزانه ۸ میلیون تردد از فاصله ۵ تا ۲۵۰ کیلومتری در کشور انجام می‌شود که در صورت مشارکت مردم در این طرح و خودداری از پرتاب زباله به حریم راه‌ها صرفه‌جویی قابل توجهی حاصل خواهد شد.
رئیس سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای گفت: در قبال این مقدار صرفه‌جویی مالی می‌توان اعتبار مذکور را صرف ارتقای ایمنی و کیفیت راه‌های کشور کرد.
حسن‌نیا با بیان این‌که راه و منظر آن بخشی از سفر محسوب می‌شود، تصریح کرد: به‌طور مسلم وجود زباله و کثیف بودن راه و منظر آن تاثیر نامطلوبی بر کیفیت سفر مردم به ویژه در سفر‌های نوروزی خواهد داشت.
وی در ادامه ابراز امیدواری کرد تا طرح پاکسازی حریم راه با مشارکت استانداری‌ها، فرمانداری‌ها و دهیاری‌ها، هرسال بیست و یکم اسفندماه در سراسر کشور انجام شود.

نقشه راه ایمنی راه‌های کشور در یک قدمی تصویب و ارائه به دولت
حالا اما در نشست یکصد و چهارمین کمیسیون ایمنی راه‌ها، درباره نقشه راه ایمنی جاده‌های کشور به صورتی جدی تر و سازمان یافته تر صحبت‌های زیادی شد و مقرر شد که جلسه جمع بندی نهایی برای ارائه به دولت دوشنبه هفته آینده در وزارت راه و شهرسازی برگزار شود.
معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی اظهار داشت: یکی از راهبرد‌های کلان اعتلای حمل‌ونقل کشور برنامه‌ریزی ریل‌پایه است که اعتباری خوبی از سوی دولت برای اتصال ۵ مرکز استان به شبکه ریلی در نظر گرفته شد که به سرانجام رسید. در راستای ارتقا ایمنی راه‌ها و کاهش تلفات ناشی از حوادث رانندگی هم به یک برنامه کاربردی با بودجه و اعتبارات کافی نیاز بود که «نقشه راه ایمنی راه‌های کشور» از سوی وزارت راه و شهرسازی در دست تهیه و تدوین قرار گرفت.
دبیر کمیسیون ایمنی راه‌های کشور ضمن تشکر و قدردانی از زحمات دست اندرکاران و تهیه کنندگان «نقشه راه ایمنی راه‌های کشور» در ادامه تاکید کرد: بی شک قرار داشتن دولت در تنگنای مالی بر هیچ کس پوشیده نیست. بر همین اساس باید با اتحاد و همفکری در راستای ارتقای ایمنی راه‌های کشور چند تصمیم مشترک از جمله اختصاص بخشی از اعتبارات برخی طرح‌ها در دستگاه‌های تاثیرگذار به حوزه ایمنی، اتخاذ شود تا از بروز مشکلات و اتفاقات ناگوار طی سال‌های آینده جلوگیری شود.
شهرام آدم نژاد خاطرنشان کرد: این تصمیمات علاوه بر اجزای بخش حمل‌ونقل شامل اقدامات پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا، اورژانس، هلال احمر و آموزش و پرورش، سازمان استاندارد، خودرو و … نیز می‌شود.
آدم نژاد نقشه راه ایمنی راه‌های کشور را یک اقدام اثر بخش در راستای کاهش تلفات و جراحت‌های ناشی از حوادث رانندگی خواند و بر بررسی تامین منابع مالی آن تاکید کرد.
دبیر کمیسیون ایمنی راه‌های کشور با بیان اینکه حساس سازی نسبت به ایمنی باید افزایش یابد گفت: بعد از رونمایی فاز اول طرح جامع حمل‌ونقل کشور، به منظور استفاده از تمام ظرفیت‌های رسانه‌ای کشور از نشریات، مطبوعات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی با هدف دست‌یابی به «همپیمانی حساس‌سازی ایمنی راه‌ها» دعوت به عمل خواهد آمد.
بر اساس این گزارش، پیش‌نویس تصویب‌نامه نقشه راه ایمنی جاده‌های کشور در نشست یکصد و چهارم کمیسیون ایمنی راه‌های کشور مورد بحث و بررسی قرار گرفت که طبق دستور دبیر کمیسیون ایمنی راه‌های کشور مقرر شد جلسه جمع بندی نهایی برای ارائه به دولت دوشنبه هفته آینده در وزارت راه و شهرسازی برگزار شود.

تعداد تصادفات و تلفات رانندگی در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل
همچنین در جریان برگزاری این نشست گزارشی از تعداد تلفات ناشی از حوادث رانندگی در سه ماهه اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته بر اساس آمار پلیس راه اعلام شد که بر اساس آن، ۱۵ هزار و ۲۸۸ فقره تصادف فوتی و جرحی در سه ماهه اول سال ۹۷ با رشد ۱۱.۶ درصدی به ۱۷ هزار و ۴۶ تصادف در سه ماهه اول سال ۹۸ افزایش یافته است که شامل افزایش ۶.۳ درصدی تصادفات فوتی، ۸ درصدی فوتی های سر صحنه و ۱۲ درصدی مجروحین است.
طبق گزارش ارائه شده از سوی دبیرخانه کمیسیون ایمنی راه‌های کشور، «نقشه راه ایمنی راه‌های کشور» برای یک دوره پنج ساله (شامل یک دوره سه ساله میان مدت و یک دوره پنج ساله بلند مدت) از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۲ با چشم انداز تامین حمل‌ونقل روان و ایمن برای تمامی کاربران و هدف کمی کاهش کشته ها از ۱۷ هزار نفر به ۱۲ هزار نفر با اعتبار مورد نیاز ۲۴ هزار میلیارد تومان است تدوین شده است.
جزئیات برنامه‌های کاری نقشه راه ایمنی راه‌های کشور بر اساس «پنج ستون ایمنی راه‌ها- توصیه سازمان بهداشت جهانی» و «بانک جهانی» تدوین شده به شرح زیر است:
مدیریت ایمنی: در این حوزه برنامه‌هایی مبنی بر تقویت جایگاه کمیسیون ایمنی راه‌‌ها به عنوان نهاد راهبر، توسعه سامانه ثبت آمار و سوانح، ارتقا و توسعه سامانه‌های اطلاع رسانی، اصلاح فرایندهای ثبت تخلف ( وصول مبلغ جریمه و اصلاح ماده ۲۳ قانون رسیدگی تخلفات و نحوه بر خورد با متخلف) در نظر گرفته شده است.
کاربر ایمن: در این زمینه برنامه‌های تبلیغاتی و پویش‌های آگاه‌سازی، اعمال موثر‌تر مقررات راهنمایی و رانندگی با تاکید بر مدیریت سرعت و رفتارهای پرخطر رانندگان، توسعه بهبود بهره‌وری سیستم‌های هوشمند نظارت بر راه‌ها به ویژه دوربین‌های کنترل سرعت، سیستم‌های کنترل کننده ناوگان حمل‌ونقل عمومی، ارتقا نظام صدور گواهینامه،آموزش امداد و فوریت‌های پزشکی و کمک‌های اولیه به دانش آموزان در مقاطع مختلف به عنوان بر نامه‌های بلند مدت پیش‌بینی شده است.
همچنین برنامه‌های کوتاه مدت شامل اجرای برنامه‌های ویژه درک خطر تصادفات توسط دانش آموزان برای گروه‌های سنی مختلف، ارتقا ایمنی کاربران آسیب پذیر مانند عابران و موتور سواران و دوچرخه سواران به علاوه ایمن سازی و اجرای طرح درجه بندی ایمنی مدارس در نظر گرفته شده است.