مسئول راه‎اندازی مرکز عمليات ايمنی و اضطراری با اشاره به بازديد و بررسی نهايی پروژه قابل افتتاح فاز نخست مرکز عمليات ايمنی و اضطراری توسط مدير عامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوايی ايران از افتتاح آن توسط وزير راه و شهرسازی خبر داد. امیرحسین رحیمی با اشاره به اینکه (۳۰ تیر) فاز نخست مرکز عملیات […]

مسئول راه‎اندازی مرکز عمليات ايمنی و اضطراری با اشاره به بازديد و بررسی نهايی پروژه قابل افتتاح فاز نخست مرکز عمليات ايمنی و اضطراری توسط مدير عامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوايی ايران از افتتاح آن توسط وزير راه و شهرسازی خبر داد.
امیرحسین رحیمی با اشاره به اینکه (۳۰ تیر) فاز نخست مرکز عملیات ایمنی و اضطراری توسط وزیر راه و شهرسازی شد، گفت: پنجشنبه ۲۷ تیر، رییس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‎ها و ناوبری هوایی ایران به منظور بررسی نهایی روند اجرایی و ارایه توصیه‎های لازم با حضور در مرکز عملیات ایمنی و اضطراری به بازدید از این پروژه پرداخت.
مسئول راه‎اندازی مرکز عملیات ایمنی افزود: امیرمکری در این بازدید ضمن بازبینی اطلاعات آنتن های چهار رادار در نظر گرفته شده برای دریافت اطلاعات زمان بحران، نرم افزار پایش اطلاعات ایمنی ۹ فرودگاه و CCTV در ۲۲ فرودگاه برای ارسال تصاویر موردنیاز در زمان بحران را بررسی کرد.
رحیمی گفت: فاز اول راه‎اندازی مرکز عملیات ایمنی و اضطراری (SOC&EOC) مربوط به عملیات انتقال اطلاعات ایمنی ۹ فرودگاه بزرگ بین‎المللی کشور شامل مهرآباد، مشهد، تبریز، زاهدان، بندرعباس، کرمان، یزد، شیراز و اصفهان در قالب نرم افزار ویژه طراحی شده برای آن است که آزمایش‎های اولیه نیز بر روی آن انجام شده است. در فاز دوم اطلاعات ایمنی ۳۳ فرودگاه مرز هوایی نیز به نرم افزار منتقل می‎شود و امیدواریم در بهمن ۹۸ اطلاعات ایمنی تمام فرودگاه های کشور را وارد این نرم افزار جامع کنیم.

افزايش ضريب ايمنی پروازهای محدوده‌ تهران
گفتنی است که مديركل ارتباطات و ناوبری هوايی شرکت فرودگاه‌ها نیز درباره ایمنی پروازها گفت: با پایان عمليات نصب مجموعه راداری کوشک بزم، پروژه راهبردی رادارهای MSSR و PSR آسمان تهران فردا با حضور وزير راه و شهرسازی به بهره‌برداری می‌رسد.
محمد حبیب اللهی اظهار داشت‌: عملیات نصب رادار کوشک بزم با توان مهندسان انجام شده و با بهره‌برداری از آن شاهد تکمیل پوشش فضای TMA تهران و افزایش ضریب ایمنی در این محدوده خواهیم بود.
وی ارتقای چشمگیر سطوح ایمنی و کیفیت خدمات ناوبری هوایی را یکی از دستاوردهای این پروژه عنوان کرد و افزود: رادارهای مذکور، نمونه‌ای از طیف وسیع سامانه‌های ارتباطی، کمک ناوبری، نظارتی، ایمنی، امنیتی، مکانیکال، الکتریکال و انواعی از دیگر تجهیزات فرودگاهی است که با استفاده از فرصت کوتاه برجام توسط شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران خریداری شد. حبیب اللهی درباره مزایای بهره برداری از رادار TMA کوشک بزم توضیح داد: این رادار موجب تکمیل پوشش فضای TMA تهران می‌شود و افزایش ضریب ایمنی پروازهای محدوده پایتخت را دربردارد.
وی اظهار داشت: با بهره برداری از این رادار که پشتیبانی برای رادارهای فرودگاه های مهرآباد و امام خمینی(ره) است، همه فرودگاه های موجود در محدوده TMA استان تهران در پوشش نظارتی این رادار قرار خواهند گرفت، ضمن اینکه با توجه به قابلیت پیشرفته Mode S این رادار، دقت نظارت برای پروازهای عبوری افزایش خواهد یافت.
مدیرکل ارتباطات و ناوبری هوایی با بیان اینکه نصب رادار TMA کوشک بزم بخشی از پروژه بزرگ پوشش نظارتی فضای کل کشور است، افزود: این سامانه مشتمل بر دو رادار از نوع PSR و MSSR است که به فناوری MODE S که از آخرین دستاوردهای روز دنیا در تجهیزات نظارتی به شمار می رود، تجهیز شده است.
بنابراین گزارش رادار TMA مخفف عبارت Terminal Manover Area است و فضایی به شعاع حدود ۸۰ ناتیکال مایل معاد ۱۲۰ کیلومتر را پوشش می دهد، همچنین فضای پوششی رادار PSR حدود ۸۰ ناتیکال مایل و فضای پوششی رادار MSSR آن ۲۵۰ ناتیکال مایل است.