زهرا ایرانشاهی آزادراه تهران-شمال که مطالعات طرح اولیه آن به پیش از انقلاب بازمیگردد، دارای ۱۸۰ رشته تونل در باند رفت و برگشت- به طول تقریبی ۱۰۰ کیلومتر- با تعداد ۹۵ پل بزرگ در باند رفت و برگشت است که با افتتاح کامل آن که هنوز زمانش مشخص نیست، ۳۵ درصد به کاهش مصرف بنزین […]
زهرا ایرانشاهی
آزادراه تهران-شمال که مطالعات طرح اولیه آن به پیش از انقلاب بازمیگردد، دارای ۱۸۰ رشته تونل در باند رفت و برگشت- به طول تقریبی ۱۰۰ کیلومتر- با تعداد ۹۵ پل بزرگ در باند رفت و برگشت است که با افتتاح کامل آن که هنوز زمانش مشخص نیست، ۳۵ درصد به کاهش مصرف بنزین نسبت به مسیر فعلی کمک خواهد شد.
به گزارش جمله، این آزادراه ۴ قطعه دارد که حالا به زعم مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای کشور، عملیات عمرانی منطقه یک آزادراه تهران-شمال پایان یافته است وقطعه ۴ آن نیز در سال ۹۱ به بهرهبرداری رسیده است. بنابراین برای اینکه بتوانیم مختصات عملیات عمرانی این آزادراه را بدانیم خصوصیات هرکدام از قطعات را شرح دادهایم اما پیش از ورود به بحث لازم است که سخنان مدیرعامل شرکت ساخت درباره قطعه یک این آزادراه را از نظر بگذرانیم.
دیروز مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور از پایان یافتن بخش عمده عملیات عمرانی منطقه یک آزادراه تهران-شمال خبر داد و گفت: با تکمیل فرایند نصب تاسیسات و تجهیزات ایمنی ظرف چند ماه آینده شاهد بهرهبرداری از این منطقه از آزادراه تهران-شمال خواهیم بود.
خیرالله خادمی با اشاره به آخرین وضعیت پروژه احداث منطقه یک آزادراه تهران-شمال اظهار داشت: در بازدید اخیر از این آزادراه مشاهده شد که تقريبا كليه فعالیتهای عمرانی منطقه یک به پایان رسیده است و هم اکنون تجهیزات و تاسیسات به صورت شبانه روزی در حال نصب هستند. وی افزود: با این روند ظرف چند ماه آینده منطقه یک آزادراه تهران-شمال آماده بهرهبرداری میشود.
مدیرعامل شرکت ساخت در خصوص ویژگیهای مهندسی آزادراه تهران-شمال نیز گفت: طرح معماری و منظر راه که قرار بود برای اولین بار در منطقه یک آزادراه تهران-شمال انجام شود، هماکنون در مراحل نهایی قرار دارد و طراحیهای چشم نوازی در حاشیه این منطقه آزادراه و ورودی تونلها انجام شده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به میزان پیشرفت روسازی بتنی در منطقه یک آزادراه تهران-شمال نیز گفت: فقط ۱۰۰۰ متر از تکمیل روسازی بتنی در کل پروژه آن هم به خاطر عبور تاسیسات باقیمانده است و در سراسر ۳۲ کیلومتر منطقه یک آزادراه تهران-شمال تمام سازهها و ابنیه فنی شامل پل، تونل و دیوارهای حائل به علاوه روسازی بتنی تکمیل شده است.
خادمی افزود: همزمان با نصب تاسیسات، اقدامات ایمنی همچون نصب گاردریلها، نیوجرسی، علائم، روشنایی و هوشمندسازی و … برای فراهم شدن شرایط عبور ایمن هموطنان از آزادراه آغاز شده است و بخش هايي از آن نيز انجام شده است.
گفتنی است که مدیرعامل شرکت ساخت خاطرنشان کرد: در بخش آزادراهی اقدامات بسیار بزرگ انجام شده و تاکنون یک هزار و ۱۶۷ کیلومتر بزرگراه در حال اجرا داریم که پیشرفت فیزیکی آنان بالای ۵۰ درصد است همچنین شرایط برای اقدامات بزرگراهی در سال آینده وجود دارد. خادمی با بیان اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم ۳۵۰۰ میلیارد تومان به عنوان سهم دولت به این پروژه ها اختصاص یافته گفت: ۶۰۰ کیلومتر آزاد راه در سال ۹۸ در دست اقدام داریم که امیدواریم به بهرهبرداری برسد.
همه چیز درباره ویژگیهای ۴ قطعه آزادراه تهران-شمال
قطعه یک آن از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت شروع و با عبور از مناطق و محلات دهکده المپیک، کن، سولقان، امامزاده عقیل، تونل تالون و دره لانیز به سهراهی شهرستانک میرسد، افتتاح این قسمت به طول تقریبی ۳۲ کیلومتر موجب میشود قسمتی از راه فعلی که از طریق کرج میگذرد حذف شده و مسیر فعلی حدود ۶۰ کیلومتر کوتاهتر شود و صرفهجویی قابلتوجهی در مصرف سوخت، استهلاک و زمان مسافران را به دنبال خواهد داشت.
مهمترین قسمت این قطعه احداث تونل تالون به طول ۴۸۵۰ متر است که حفاری آن توسط چینیها (شرکت STA) صورت گرفت که بعدا به دلیل تاخیرهای مکرر در اجرای پروژه و اختلافات مالی، شرکت چینی از ادامه فعالیت منع و تنها قطعات مهم در دست این شرکت باقی ماند (احداث کامل تونل ۱۱، ادامه حفاری تونلهای ۱۳، ۱۴، ۱۵ تکمیل عملیات لاینینگ تونل تالون و احداث پل شماره شش، ۳۲۰ متری) و ادامه عملیات به هفت شرکت ایرانی (پورنام، ارسا ساختمان، شرکت دی، ناودیس راه، شرکت آباد راهان پارس، اویول و ملی ساختمان) واگذار شد. احداث این قطعه از سال ۱۳۷۵ آغاز شدهاست و اخیرا محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی وعده بهرهبرداری از این قطعه را تا تابستان ۱۳۹۸ دادهاست و حالا مدیرعامل شرکت ساخت حبر داده است که عملیات عمرانی منطقه یک آزادراه تهران-شمال پایان یافته است.
قطعه دو آزادراه تهران-شمال نیز حدفاصل دو آب شهرستانک – پل زنگوله به طول تقریبی ۲۲ کیلومتر است؛ تونلهای بلند البرز هر یک به طول ۶۴۰۰ متر در این منطقه قرار دارد، با اجرای این قسمت، طول مسیر جاده فعلی کرج – چالوس حدود پنج کیلومتر کوتاه میشود، که در حال اجرا است. قطعه سه آزادراه تهران-شمال نیز حدفاصل پل زنگوله – سهراهی دشت نظیر و مرزن آباد به طول تقریبی ۴۷ کیلومتر است. مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمتهای فراز، یک خط کندرو به مسیر اضافه میگردد. در این منطقه هنوز اقدامی در مورد عملیات اجرایی انجام نگرفتهاست.
قطعه چهار این آزادراه نیز شامل حدفاصل سهراهی دشت نظیر مرزنآباد – چالوس به طول حدود ۲۰ کیلومتر میشود. مسیر دارای دو خط رفت و دو خط برگشت است و در قسمتهای فراز، یک خط کندرو به مسیر اضافه میگردد. اجرای این قطعه از سال ۱۳۷۵ آغاز شد و در سال ۱۳۹۱ به بهرهبرداری رسید.