زهرا ایرانشاهی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اخیرا در اظهارنظری گفته است که تمام زیرساخت‌های فرودگاهی کشور برای پاسخگویی به نیازهای شرکت‌های هواپیمایی در افزایش پروازها فراهم است اما با توجه به تحریم‌های بین‌المللی شرکت‌های هواپیمایی در تامین قطعات و خرید هواپیما با مشکل روبه‌رو هستند. به گزارش «جمله»، […]

زهرا ایرانشاهی
رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اخیرا در اظهارنظری گفته است که تمام زیرساخت‌های فرودگاهی کشور برای پاسخگویی به نیازهای شرکت‌های هواپیمایی در افزایش پروازها فراهم است اما با توجه به تحریم‌های بین‌المللی شرکت‌های هواپیمایی در تامین قطعات و خرید هواپیما با مشکل روبه‌رو هستند.
به گزارش «جمله»، سیاوش امیرمکری در عین حال اظهار امیدواری کرد که با بهره‌برداری از امکانات موجود می‌توان به نیاز کشور در حیطه حمل‌ونقل هوایی در بخش مسافر پاسخ داد. اما تامین نیاز کشور به هواپیما مساله‌ای است که در آینده نه چندان دور باید به آن اندیشید. اما امیرمکری در این خصوص اولویت برنامه‌های شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در سال ۹۸ در راستای سند چشم‌انداز دانست و افزود: برای اینکه در ارائه خدمات ایمن، امن و تاثیرگذار در توسعه پایدار در منطقه پیشرو باشیم برنامه‌های مهمی را در چندین فصل پیش‌بینی کرده‌ایم. او برنامه نخست را ارتقای سطح ارائه خدمات ایمن و تکمیل تجهیزات هوانوردی عنوان کرد و همچنین اضافه کرد: ما به دنبال ارتقای خدمت‌رسانی به مسافران و بهسازی و توسعه فرودگاه‌ها هستیم.
امیرمکری تصریح کرد: شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران پیگیر استقرار سیستم مدیریت ایمنی و نیز اجرای طرح ایمنی محیط کار و تأمین شرایط استاندارد عملیاتی و کاری است. با اینهمه قدر مسلم دیر یا زود مساله تامین هواپیما در کشور مطرح خواهد شد چراکه هر هواپیما هم می‌تواند عمر مفیدی داشته باشد.
گفتنی است که با این شرایط، اگرچه کشور روسیه از گذشته به‌عنوان یک ابرقدرت در زمینه ساخت هواپیمای جنگنده شناخته می‎شود‌ اما در تحریم صنعت حمل‌ونقل هوایی کشور از سوی کشورهای غربی و عدم امکان خرید هواپیما از کمپانی‌هایی نظیر بوئینگ و ایرباس و با توجه به ارتباط مناسب سیاسی ایران و روسیه، می‌توان برای نوسازی ناوگان مسافری سراغ هواپیماهای روسی هم رفت. چراکه روسیه به لحاظ توان فنی امکان ساخت هواپیما را دارد.
یک کارشناس اقتصادی در اینباره معتقد است: حدود ۲۰ سال پیش، روسیه با هدف تبدیل شدن به یک بازیگر مهم در عرصه هواپیماهای تجاری، عملیات طراحی و ساخت یک جت منطقه‏‎ای با ظرفیت تقریبی ۹۰ نفر را با مدیریت شرکت هواپیمایی سوخو آغاز کرد.
کسرا آصفی افزود: این هواپیما که سوخو سوپرجت ۱۰۰ نامگذاری شد‌، در سال ۲۰۰۸ میلادی اولین پرواز مسافربری خود را انجام داد و در فرآیند تولید انبوه آن، شرکت سوخو توانست تا سال ۲۰۱۸، سفارش ساخت ۳۰۱ فروند از این جت مسافری را بگیرد.
آصفی تاکید کرد: حال با توجه به نیاز کشورمان به نوسازی و تجهیز ناوگان هوایی، برقراری یک رابطه راهبردی با شرکت‎های هواپیمایی روسیه با توجه به توان مهندسی و وجود روابط مناسب سیاسی میان دو کشور ایران و روسیه، می‎تواند موجب بهبود صنعت هواپیمایی کشور شود.
‌‌او ادامه داد: سوخو در سوپرجت ۱۰۰ (SSJ100)‌ با استفاده از پیش طرح خود و مشاوره مقطعی از شرکت آمریکایی بوئینگ، کار طراحی را آغاز و پس از ساخت نمونه‌ها و آزمایش موفقیت‎آمیز آن‌ها، تولید انبوه را آغاز کرد و اولین پرواز این هواپیما در ۱۹ می ۲۰۰۸ را با موفقیت انجام داد. شرکت سوخو در طراحی و ساخت سوپرجت ۱۰۰ از همکاری و مشارکت شرکت‎های غربی و آمریکایی استفاده کرد، به طوری که می‌‏توان این هواپیما را یک محصول مشترک شرقی و غربی به حساب آورد. آصفی خاطرنشان ساخت: دو شرکت ساتورن و سنیکما در زمینه ساخت موتور هواپیمای سوخو، شرکت لیبهر آلمان در زمینه سیستم کنترل پرواز، شرکت تالس فرانسه در زمینه تجهیزات اویونیک، شرکت سفران فرانسه در زمینه ارابه‌های فرود و شرکت پارکر آمریکا در زمینه سیستم‎های هیدرولیک هواپیما مشارکت داشته‎اند.
این کارشناس صنهت هوایی افزود: روسیه در سال‎های اخیر توجه ویژه‎ای برای نقش‎آفرینی در عرصه ساخت هواپیماهای مسافربری داشته و در حال حاضر شرکت هواپیمایی متحده (UAC) روسیه در حال طراحی، ساخت و بهره‎برداری از ۵ هواپیمای مسافری با مدیریت شرکت‎های سوخو، میگ، ایلیوشین، ایرکوت و یک همکاری مشترک با شرکت هواپیمایی تجاری چین (СОМАС) است. ‌ آصفی تاکید کرد: شرکت هواپیمایی متحده روسیه در سال ۲۰۰۶ میلادی و با دستور ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه و از ادغام شرکت‌های ایلیوشین، سوخو، میگ، یاکوولف، ایرکوت، توپلف، تاپو و برییف ایجاد شد. این فعالیت‎ها نشانگر اهتمام روسیه برای حضور قدرتمند و جدی در عرصه هواپیماهای مسافری است که می‎تواند نوید دهنده موفقیت‏‎های روسیه در ساخت هواپیماهای تجاری با استفاده از تجارب ساخت جنگنده‎های نظامی باشد.
گفتنی است که همانطور که عنوان شد، روسیه از گذشته به‌عنوان یک ابر قدرت در زمینه ساخت هواپیمای جنگنده شناخته می‎شد‌ و همواره در یک رقابت فناورانه با جنگنده‎های آمریکایی بوده ‎است. جنگنده‎های نام آشنای روسی سوخو و میگ در ایران و بسیاری از دیگر کشورها شناخته شده و در نیروهای هوایی کشورهای چین، هند، مصر، عراق، مالزی، اوکراین، چک، آذربایجان، ایران و دیگر کشورها استفاده شده و می‎شوند.
حال با توجه به ظرفیت‏‎های کشور روسیه در زمینه صنعت هواپیمایی ‌‌و از طرفی نیاز کشور‌ به نوسازی و تجهیز ناوگان هوایی و همچنین وجود روابط مناسب سیاسی میان دو کشور ایران و روسیه و نقش ویژه روسیه در دوران تحریم، ایجاد یک رابطه راهبردی با شرکت‎های هواپیمایی روسیه، می‎تواند موجب ارتقای صنعت هواپیمایی هم از لحاظ تامین هواپیما و هم از لحاظ تولید مشترک قطعات هواپیمایی برای کشورمان شود.