شهر جدید هشتگرد یکی از شهرهای استان البرز است که در مجاورت شهر قدیمی هشتگرد قرار دارد و به همت شرکت عمران شهرهای جدید که زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی است، در سالهای اخیر بنا نهاده شدهاست. این شهر روز شنبه، پنجم مردادماه در مراسمی به عنوان دومین شهر جدید دنیا به عضویت شبکه شهرهای […]
شهر جدید هشتگرد یکی از شهرهای استان البرز است که در مجاورت شهر قدیمی هشتگرد قرار دارد و به همت شرکت عمران شهرهای جدید که زیرمجموعه وزارت راه و شهرسازی است، در سالهای اخیر بنا نهاده شدهاست.
این شهر روز شنبه، پنجم مردادماه در مراسمی به عنوان دومین شهر جدید دنیا به عضویت شبکه شهرهای یادگیرنده یونسکو درآمد و آیین رونمایی پیوستن شهر جدید هشتگرد به شبکه شهرهای یادگیرنده یونسکو با حضور جمعی از مسئولان و رسانهها در محل شرکت عمران شهر جدید هشتگرد برگزار شد.
زهره داوودپور، عضو هیات مدیره شرکت عمران شهرهای جدید در آغاز این نشست بحث شهرهای یادگیرنده را از جمله بحثهای جدید و مورد توجه در دنیا خواند و گفت: امروز دیگر تنها موضوع آموزش رسمی در دنیا مطرح نیست بلکه بحث اصلی آموزش دائم است که کل فضای شهر را در خدمت خود میگیرد.
وی در بخش دیگری از این مراسم گفتوگو را از مفاهیم اساسی در شهرهای یادگیرنده عنوان و اظهار کرد: گفتوگو باید در ساحات مختلف و میان همه اعضای جامعه شکل گیرد.
داوودپور با اشاره به اینکه تاکنون ۲۲۴ شهر در ۵۲ کشور جهان به عضویت شبکه جهانی شهرهای یادگیرنده یونسکو درآمدهاند، گفت: بر اساس اقدامات و تلاشهای صورت گرفته شهر جدید هشتگرد نیز به عنوان دومین شهر جدید در دنیا به عضویت این شبکه بینالمللی درآمد.
سعیدی رضوانی، مجری شبکه شهرهای جدید یونسکو نیز در بخش دیگری از این مراسم، ضمن تشریح ماموریتهای سازمان یونسکو به اقدامات اخیر این سازمان در ایران پرداخت و گفت: شهر جدید هشتگرد، در کنار مشهد و یزد دو شهر بزرگ کشور امسال به عضویت این شبکه جهانی درآمد که اتفاق بسیار خوبی است.
وی ضمن تشریح فرآیند ثبت شهر جدید هشتگرد به عنوان عضو جدید شبکه شهرهای یادگیرنده یونسکو افزود: انسجام اجتماعی، ورزش و سلامت سه محور اساسی این عضویت است و در کنار آن باید توجه ویژهای نیز به یادگیری مادامالعمر به معنای یادگیری برای هر کس و در هر زمان که از مفاهیم پایه شهرهای یادگیرنده صورت گیرد.
نیاز به مسکن در کلانشهر تهران و کرج، ایجادگر هشتگرد بوده است
طرح ایجاد شهرهای جدید به منظور پاسخگویی به نیاز گسترده به مسکن و جلوگیری از شهرهای خودرو در منطقه شهری کلانشهرها مطرح و به عنوان یک سیاست و ضرورت جدی در دستور کار دولت قرار گرفت. درواقع در اواخر سال ۱۳۶۴ هیات دولت واگذاری ۱۶٬۰۰۰ هکتار زمین را جهت ایجاد شهرهای اقماری به وزارت مسکن و شهرسازی تصویب و ابلاغ نمود. مسئولیت اجرای این طرح به عهده وزارت مسکن و شهرسازی و مکان یابی و تملک زمین و تهیه و طرح و اجرا از طریق شرکت عمران شهرهای جدید و شرکتهای تابعه مورد پیگیری مستمر قرار گرفت.
در سال ۱۳۶۷ نیز قرارداد تهیه طرحهای مطالعاتی و طرح جامع چند شهر جدید در منطقه شهری تهران با مهندسین مشاور مختلف ایرانی منعقد گردید. در سال ۱۳۶۸ ایجاد این شهرها و مکان آنها به تصویب شورای عالی شهرسازی رسید، که شهر جدید هشتگرد با ۵۰۰ هزار نفر در محور غرب از جمله این شهرها است. تا اینکه سال ۱۳۷۰ شورای عالی معماری و شهرسازی اجرای این طرح را به شرکت عمران شهر جدید هشتگرد سپرد.
در دوره دوم شورای شهر، نام مِهستان برای شهر جدید هشتگرد مصوب شد که همچنان در حال سپری کردن سیر اداری تغییر نام است.
اما مطالعات مکانیابی برای شهر جدید هشتگرد در سال ۱۳۶۶ به مهندسین مشاور واگذار گردید که محور تهران − قزوین به عنوان اولین اولویت و مستعدترین محور توسعه تشخیص داده شد.
در سال ۱۳۶۷ مطالعات شهر جدید هشتگرد در سه زمینه پیش نیاز، راهبردی و طرح جامع به مهندسین مشاور شهرساز (به عنوان مهندس مشاور مادر و هماهنگکننده) واگذار گردید. همزمان مطالعات حمل و نقل (درون شهری و برونشهری) و تأسیسات شهر با مهندسین مشاور دیگر آغاز گردید و با استناد به آمار و اطلاعات مختلف، تهیه مدلهای گوناگون پیشبینی جمعیت و اشتغال سرانجام الگوهای پیشنهادی توسعه شهر تهیه و ارائه گردید. الگوی پیشنهادی شهرسازی با الگوها و گزینههای پیشنهادی مشاورین حمل و نقل و تأسیسات شهری مطابقت داده و با تغییراتی الگوی نهایی توسعه شهر تعیین گردید. الگوی توسعه شهر با وضعیت جغرافیایی و کالبدی اراضی شهر جدید و اطراف آن تلفیق گردید و بر اساس اهداف و معیارهای کلی طراحی، طرح مقدماتی و طرح جامع شهر جدید هشتگرد تهیه شد.
براساس طرح جامع هشتگرد، ظرفیت جمعیتپذیری این شهر بالغ بر ۵۰۰ هزار نفر است که توسعه شهر تا ۱ میلیون نفر را امکانپذیر میکند. ضمن این که مساحت این شهر از ۴ هزار و ۸۰۰ هکتار فعلی به ۸ هزار هکتار در پایان برنامه چهارم توسعه رسید.
دلایل گزینش منطقه
عمدهترین عواملی که در انتخاب شهر جدید هشتگرد مد نظر بود عبارتند از: فاصله بهینه شهر جدید با تهران (۶۵ کیلومتری اتوبان تهران – قزوین). نه چندان دور که جاذبه منطقه تهران در شهر وجود نداشته باشد و نه چندان نزدیک، که به صورت توسعه پیوسته به تهران متصل شود؛ وجود زمینهای مناسب غیر کشاورزی با مالکیت عمومی و قابل تملک؛ شیب قابل قبول جهت شهرسازی و خاک مناسب جهت استقرار سازههای بلند؛ دسترسی مناسب به منابع آب: آبهای زیرزمینی، آب سدهای نزدیک و بیشتر؛ وضعیت جغرافیایی و طبیعی مناسب، آب و هوای معتدل کوهستانی؛ فاصله مناسب با شهرهای بزرگ در اطراف و بودن در جوار رشته کوههای البرز.
دسترسی به شهر جدید هشتگرد از طریق آزادراه کرج ـ قزوین تامین میگردد که این بزرگراه در آینده بوسیله سه تقاطع غیر همسطح به شهر مرتبط خواهد شد. علاوه بر این وجود راه شوسه تهران قزوین و راه آهن سراسری در جنوب شهر قدیم هشتگرد و همچنین ادامه راهآهن برقی سریعالسیر تهران هشتگرد (خط ۵ متروی تهران) بهزودی به مرحله بهرهبرداری خواهد رسید.
آخرین خبرها درخصوص سرعت پرروژههای عمرانی هشتگرد
گفتنی است که مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در بازدید وزیر راهوشهرسازی و معاون رییس جمهور از شهرهشتگرد درباره پروژههای عمرانی آن خبر داد: پیگیری امور متروی گلشهر – شهرجدید هشتگرد یکی از دغدغههای اصلی وزارت راه وشهرسازی و شرکت عمران و مادر تخصصی کشور است که امیدواریم با همکاری متولیان امر در این مسیر قدمهای تأثیرگذاری را برداریم.
حبیب اله طاهرخانی ادامه داد: هر هفته روند اجرایی این پروژه توسط مدیران ارشد شرکت مادر تخصصی و شرکت عمران شهرجدید هشتگرد بررسی و به طور مستمر میزان تأثیر پیگیریهای گذشته سنجیده میشود.
وی اظهار داشت: پروژه متروی تهران به هشتگرد در حاشیه شمالی آزادراه کرج – قزوین در فاصله ۴۵ متری از محور قرار دارد، طول مسیر این پروژه ۲۶.۵ کیلومتر است و در افق سال ۱۴۰۲ برای این پروژه ظرفیت جابجایی ۷۳ هزار و ۵۰۰ نفر مسافر بهصورت رفتوبرگشت در نظر گرفتهشده است. طاهرخانی پیشرفت فیزیکی ابنیه این پروژه را ۸۵ درصد اعلام کرد و گفت: پروژه متروی گلشهر – هشتگرد در بخش روبنایی مسیر ریلی از ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.
وی افزود: با تحقق این مهم زمان سفر به کرج و تهران در شرایط موجود حداقل نیم ساعت کاهش مییابد و به همین منظور راهاندازی این پروژه موجب صرفهجویی در زمان و کاهش هزینه حملونقل میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: با تزریق نقدینگی برای تأمین تجهیزات و برق بالاسری، این پروژه ملی تا پایان تابستان سال جاری راه اندازی می شود.
لازم به توضیح است که پروژه متروی شهر جدید هشتگرد سال ۸۷ باهدف حملونقل آسان، ایمن و سریع مردم از تهران به هشتگرد کُلنگ زنی شد. قطاربرقی شهر جدید هشتگرد در ادامه توسعه خط پنج متروی تهران صادقیه – گلشهر کرج است که از گلشهر شروع و تا جنوب شهر جدید هشتگرد به طول ۸۲.۲۵ کیلومتر به صورت ۲ خطه ادامه دارد.
این پروژه در ضلع شمال آزاد راه کرج _ قزوین به صورت هم سطح تعریف شده است و خطوط مترو به طول ۲۵ کیلومتر است و از کیلومتر ۴۰ به خط پنج تهران متصل خواهد شد. ایستگاه متروی شهرجدیدهشتگرد بزرگترین ایستگاه متروی کشور با ۲۲ هزار متر مربع مساحت است.