پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ۹۷ و اعمال تحریم‌های یکجانبه نسبت به ایران، تعدادی از خطوط کشتیرانی دنیا و لاینرهای بین‌المللی از بنادر کشور خصوصا بندر شهید رجایی رفتند. اگرچه ترک بنادر ایران توسط این خطوط کشتیرانی‌ به‌معنای تحریم بنادر ما نبود اما این خطوط در راستای منافع بعدی خود و یا […]

پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ۹۷ و اعمال تحریم‌های یکجانبه نسبت به ایران، تعدادی از خطوط کشتیرانی دنیا و لاینرهای بین‌المللی از بنادر کشور خصوصا بندر شهید رجایی رفتند. اگرچه ترک بنادر ایران توسط این خطوط کشتیرانی‌ به‌معنای تحریم بنادر ما نبود اما این خطوط در راستای منافع بعدی خود و یا سهامداری آمریکا در برخی از این لاینر‌ها، تصمیم به ترک بنادر ایران گرفتند.
به گزارش جمله، اما با همه تلخی‌ها حالا تب خروج از بنادر ایران، به ویژه با حرکات نابخردانه دولت امریکا تا حد زیادی گذشته است یا دستکم در حال سپری شدن است و در حال حاضر هیچ‌یک از بنادر کشور تحریم نیست. درواقع هر خط کشتیرانی امکان ورود به بنادر ما را دارد. در این راستا در برخی بنادر ما حضور کشتی‌های خارجی قابل توجه است که در این‌باره می‌توان به بندر امام خمینی (ره) به عنوان بندر فله کشور اشاره کرد که ترافیکی تخلیه و بارگیری این روزها در این بندر در حال حاضرزیاد است.
این در حالی است که مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی نیز با اعلام رشد وزنی تخلیه و بارگیری در بنادر بازرگانی کشور طی ۴ ماه گذشته گفت: به‌رغم تحریم‌های غیرقانونی و یک‌جانبه بر حمل‌ونقل دریایی ایران، بنادر تجاری کشور با تخلیه و بارگیری ۵۲ میلیون و ۶۱۷ هزار و ۷۵۴ تن، نسبت به مدت مشابه سال قبل، رشد ۴/۳ درصدی در جابه‌جایی کالاهای نفتی و غیرنفتی داشته است.
محمد راستاد که در نشست ماهانه شورای هماهنگی مدیران این سازمان سخن می‌گفت با بیان این مطلب، افزود: بنادر تجاری ایران برای فعالیت های غیر نفتی، با جا به جایی ۳۷ میلیون و ۹۷۵ هزار و ۱۷۳ تن ، در مقایسه با همین مدت در سال گذشته، رشد ۸ و نیم درصدی را تجربه کرده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به عملکرد بنادر در زمینه واردات غیر نفتی گفت: طی چهارماه گذشته، با ۱۲ میلیون و ۴۰۲ هزار و ۳۹۹ تن واردات انواع کالاها غیر نفتی، رشد عملکردی بنادر بازرگانی در زمینه واردات این نوع کالاها، ۲۶ و نیم درصد بوده است.
راستاد با بیان رشد ۳/۳ درصدی صادرات غیر نفتی در نتیجه تخلیه و بارگیری ۱۹ میلیون و ۵۴۵ هزار و ۶۰۴ تن در مدت یاد شده،خاطرنشان کرد: در حوزه ترانشیپ با ثبت یک میلیون و ۲۵۵ هزار و ۶۷۰ تن عملیات بندری، رشد ۱۹ و ۶ درصدی داشته ایم.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به رشد ۱۷ درصدی بنادر در زمینه کاپوتاژ کالاها در نتیجه انجام ۳ میلیون و ۳۱ هزار و ۲۵۸ تن عملیات بندری، از رشد ۲/۳ درصدی تعداد شناورهای بالای هزارتن ورودی بنادر بازرگانی با پهلوگیری ۳ هزار و ۱۸۱ فروند شناور در چهار ماه گذشته خبر داد.
وی با اشاره به سهم هر بندر در رشد فعالیت تجاری اظهار داشت: بندر امام خمینی ( ره) با جا به جایی ۱۵ میلیون و ۹۴ هزار و ۳۵۳ تن کالا، در بخش غیر نفتی ۱۸ درصد و در مجموعه کالاهای نفتی و غیر نفتی ۲ درصد رشد وزنی داشته است.
معاون وزیر راه و شهرسازی سهم بندر امیرآباد در رشد فعالیت بنادر را ۳۲ درصد و با جا به جایی ۱ میلیون ۵۱۸ هزار و ۱۵۰ تن اعلام کرد و گفت: بندر چابهار با عملیات جا به جایی ۹۹۱ هزار و ۶۴۷ تن، ۳۱ درصد رشد عملکردی از حیث وزنی داشته است.
به گفته راستاد بندر خرمشهر در خوزستان با تخلیه و بارگیری ۸۰۸ هزار و ۴۵۷ تن کالا ، ۳۹ درصد داشته و بندر شهید رجایی در هرمزگان با انجام عملیات بندری ۲۷ میلیون و ۶۶۸ هزار و ۸۷۰ تن محموله، در بخش غیر نفتی ۴ درصد و در مجموع کالاهای نفتی و غیر نفتی، یک درصد رشد داشته است.
وی با بیان عملکرد بنادر کوچک و سهم آنها در رشد فعالیت های تجاری کشور، گفت: بندر آبادان با جا به جایی ۴۲ هزار و ۱۶۳ تن، ۴۶ درصد؛ بندر جاسک با تخلیه و بارگیری ۳۷ هزار و ۲۵ تن، ۷۵ درصد و بندر چوئبده با ۱۳ هزار و ۹ تن عملیات بندری، ۱۷۷ درصد رشد وزنی در عملکرد بندری داشته اند.
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در بخش دیگری از سخنان اش، سهم بندر نوشهر را ۵۲ درصد با جا به جایی ۳۱۷ هزار و ۲۹۱ تن ؛ سهم بندر شهید باهنر را ۱۸ درصد با تخلیه و بارگیری ۶۸۶ هزار و ۸۰۳ تن ، سهم بندر قشم را۱۷ درصد با عملیات بندری ۲ میلیون و ۶۱۵ هزار و ۱۶۴ تن و سهم بندر کوچک فریدونکنار را ۵۳ درصد با جا به جایی ۵۶ هزار و ۲۸۲ تن برشمرد.
وی در ادامه با تاکید بر اجرایی سازی پروژه رتبه بندی شرکت های کارگزار سازمان بنادر و دریانوردی، ابراز امیدواری کرد: این طرح با یک برنامه زمان بندی مشخص و رفع هرگونه خلا قانونی، پیاده و اجرا شود.
گفتنی است که نباید از این نکته نیز غافل شد که ما بندر چابهار را داریم که از نظر جغرافیایی به عنوان ‌بندر اقیانوسی ایران، استراتژیک‌ترین محل را دارد و مورد نیاز ترانزیتی کشورهای هند و افغانستان است، در همین راستا بود که این بندر برای حضور لاینرهای خارجی معافیت‌های تحریمی هم دریافت کرد و امروز همه لاینرهای دنیا به این بندر وارد می‌شوند‌.
‌این بندر توانایی خدمات انواع کالا اعم از عمومی، کانتینری، فله، مواد نفتی، کالای عمومی لنج ها، آب رسانی به شناورها و نگهداری و پردازش کالا را دارد.