زهرا ایرانشاهی رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور از تخصیص ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از منابع ملی و استانی برای حل مشکلات زیرساختی تمامی راه‌های منتهی به پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه و پایانه باری بندر امام خمینی(ره) خبر داده است. عبدالهاشم حسن‌نیا قول داده است که تا پیش از پیاده‌روی اربعین دو پایانه […]

زهرا ایرانشاهی
رییس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور از تخصیص ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از منابع ملی و استانی برای حل مشکلات زیرساختی تمامی راه‌های منتهی به پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه و پایانه باری بندر امام خمینی(ره) خبر داده است.
عبدالهاشم حسن‌نیا قول داده است که تا پیش از پیاده‌روی اربعین دو پایانه مرزی شلمچه و چذابه به پایان برسند و همچنین بهسازی مسیرهای منتهی به بندر امام نیز پایان یابد. همه ما اهمیت بهسازی مسیرهای ریلی و جاده‌ای منتهی به کربلا را از بعد اعتقادی برای ایران می‌دانیم اما اهمیت منطقه ویژه اقتصادی بندر امام خمینی(ره) برای ایران از چه جهت است؟
درواقع این منطقه با وسعت ۱۱هزار و ۴۴ هکتار در شمال غربی خلیج فارس و درانتهای آبراه خور موسی قراردارد که به‌دلیل متوسط عمق۲۰متری و عرض۲۵۰متری وطول ۴۲ مایلی آن در دریایی بستری آرام و مطمئن، برای تردد انواع کشتی‌های اقیانوس پیمای تجاری و نفتکش مناسب است. این بندر، حرکت کشتی‌هایی که از مسیر خلیج‌فارس، تنگه هرمز، دریای عمان و اقیانوس هند به اقصی نقاط جهان حرکت می‌کنند را فراهم نموده است که مزایای منحصر به فرد این بندر از جمله، نزدیکی به ۷۰درصد از مراکز مهم صنعتی و جمعیتی کشور، همجواری با منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی بندرامام، نزدیکی به منطقه آزاد تجاری اروند، قرارگرفتن در مسیر کریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شمال-جنوب‌‌ (INSTC) وکریدور بین‌المللی حمل‌ونقل شرق -غرب، قرارگرفتن در کوتاه‌ترین و مطمئن‌ترین مسیر زمینی حمل کالا از کشورهای عراق، ترکیه، حوزه قفقاز و آسیای میانه به کشورهای جنوب شرق آسیا، آن را به یکی از مهم‌ترین مراکز تجاری ایران و منطقه تبدیل کرده است.
گفتنی است که در میان کالاهای اساسی، حمل ذرت با ۹,۱ میلیون تن بیشترین موجودی را در بنادر کشور دارا بوده که ۶.۱ میلیون تن از آن در بندر امام خمینی(ره) دپو شده است و علاوه بر این طی روزهای اخیر حدود ۱۵ فروند شناور حامل کالاهای اساسی در حال تخلیه و ۲۵ فروند نیز در لنگرگاه‌ها منتظر نوبت تخلیه بوده اند که بیشترین سهم مربوطه به بندر امام خمینی با ۹ فروند شناور در حال تخلیه و ۱۶ فروند شناور منتظر نوبت است.
بنابراین از این منظر ضرورت توجه بیشتر به بهسازی مسیرهای منتهی به بندر امام مشخص می‌شود.

روزانه ۳ هزار دستگاه کامیون بار از بندر امام خمینی(ره) به سایر استان‌ها می‌رود
همانطور که پیش از این گفته شد، عبدالهاشم حسن‌نیا با بیان اینکه بهسازی راه‌های آسفالته فرعی که به پایانه‌های مرزی شلمچه و چذابه منتهی می شوند در دستور کار قرار دارند، تأکید کرد: این قول را خواهیم داد تا قبل از اربعین حسینی، تمامی راه‌های منتهی به پایانه های مرزی شلمچه و چذابه بازسازی شوند.
رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای کشور با اشاره به تردد روزانه ۳ هزار دستگاه کامیون بار از بندر امام خمینی(ره) به سایر استان‌ها گفت: خوزستان به لحاظ مسافرت زائران و تولید و حمل بار به سایر استان‌های کشور، یک استان مهم محسوب می‌شود از این رو باید نسبت به بهسازی جاده‌های آن اقدام کرد و اعتبارات ویژه‌ای برای این کار در نظر گرفت.
حسن نیا ادامه داد: با توجه به توافق سال گذشته سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با استاندار خوزستان، مقرر شد از منابع ملی و استانی برای بهسازی مسیرهای استان استفاده شود. در این راستا همکاری هایی با معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور برای تأمین منابع ملی صورت گرفته است.
وی اذعان کرد: در خصوص راه های منتهی به پایانه های مرزی خوزستان و پایانه بندر امام خمینی(ره)، ایجاد مسیر جداسازی برای خودروهای سواری، اتوبوس و کامیون آماده در دستور کار قرار دارد.
رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور گفت: در نظر داریم با تخصیص حداقل ۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار از منابع ملی و استانی بتوانیم مشکلات زیرساختی تمامی راه های منتهی به پایانه های مرزی شلمچه و چذابه و پایانه باری بندر امام خمینی(ره) را در برنامه ریزی های کوتاه مدت و بلند مدت مرتفع کنیم.

شهریور ماه، آخرین فرصت آماده‌سازی محورهای شلمچه و چذابه است
این در حالی است که مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان نیز از آماده‌سازی محورهای منتهی به مرزهای شلمچه و چذابه پیش از پایان شهریورماه و آغاز مراسم اربعین حسینی خبر داده است.
غلامعباس بهرامی نیا اظهار کرد: پروژه های تعریف شده این اداره کل برای اربعین حسینی در حال انجام است. وی با اشاره به اجرای پروژه های لکه گیری، روکش آسفالت و تعمیرات گاردریل در مسیر منتهی به مرز چذابه توسط اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان، گفت: نصب تابلوهای علائم، خط کشی محور و نصب نیوجرسی مسیر پس از اتمام کار تعریض و روکش محور توسط اداره کل راه و شهرسازی استان، آغاز خواهد شد. مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خوزستان تأکید کرد: پیش از پایان شهریورماه کارهای اجرایی لازم در محورهای منتهی به مرزهای شلمچه و چذابه به پایان خواهند رسید. وی بیان کرد: در مرز شلمچه نیز احداث گیت ها و سایه بان برای اتباع خارجی در حال انجام است و تلاش خواهیم کرد این پروژه نیز پیش از شروع راهپممایی اربعین حسینی، به بهره برداری برسد.