خرداد ماه امسال بود که وزیر راه‌وشهرسازی در حاشیه نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی از ایجاد شرکت قطارهای حومه‌ای خبر داد و اعلام کرد: اساس‌نامه این شرکت تصویب شده است و بخش خصوصی و شهرداری‌ها باید بتوانند سهم حمل‌ونقل شهری را در محدوده قانونی به عهده گیرند تا از بار ترافیک سنگینی که مردم را آزار می‌دهد […]

خرداد ماه امسال بود که وزیر راه‌وشهرسازی در حاشیه نمایشگاه حمل‌ونقل ریلی از ایجاد شرکت قطارهای حومه‌ای خبر داد و اعلام کرد: اساس‌نامه این شرکت تصویب شده است و بخش خصوصی و شهرداری‌ها باید بتوانند سهم حمل‌ونقل شهری را در محدوده قانونی به عهده گیرند تا از بار ترافیک سنگینی که مردم را آزار می‌دهد کاسته شود و از طریق توسعه قطارهای حومه‌ای بتوانیم شبکه حمل‌ونقل قوی‌تری داشته باشیم.
به گزارش جمله، این در حالی است که روزانه از ورودی‌های کلان‌شهری مثل تهران، ۵۵۰هزار خودرو وارد می‌شود و همین تعداد نیز خارج می‌شود. قطعا این جمعیت با خود، ترافیک، تصادف، کمبود وقت و معضل آلودگی هوا را جا می‌گذارند. براساس همین اولویت‌هاست که مدیرعامل شرکت راه‌آهن نیز در اظهارنظری خبر داده است که توسعه قطارهای حومه‌ای در دستور کار راه‌آهن قرار گرفته است. سعید رسولی ادامه داد: در حال حاضر متوسط تاخیر حرکت قطار‌های حومه‌ای از مبدا کمتر از ۴۰ ثانیه و قطار‌های بلندبرد کمتر از یک دقیقه است. او با بیان اینکه در برنامه ششم توسعه، تشکیل شرکت قطار‌های حومه‌ای به راه‌آهن تکلیف شده است، خبر داد: اساس‌نامه تشکیل شرکت قطار‌های حومه‌ای به تصویب دولت رسیده و در آینده‌ای نزدیک شاهد تشکیل این شرکت خواهیم بود.
مدیرعامل راه‌آهن ایران با بیان اینکه تا به امروز قطار‌های حومه‌ای در کشور، متولی خاصی نداشته است و به عنوان شرکت قطار شهری و حومه به شهرداری‌ها واگذار شده بود گفت: شهرداری‌ها طبق قوانین و مقررات موظف هستند تنها در محدوده حریم شهر‌های خودشان برای هر موضوعی از جمله احداث شبکه ریلی حومه‌ای هزینه کنند، در نتیجه برای قطار‌های حومه‌ای که از حریم شهر‌ها خارج می شوند امکان هزینه‌کرد و اجرای پروژه برای شهرداری هر شهر در خارج از حریم شهرشان وجود نداشته و این موضوع از موانع توسعه قطار‌های حومه ای بوده است.
رسولی تصریح کرد: با تشکیل شرکت قطار حومه‌ای یک متولی در کشور برای ساماندهی قطار‌های حومه‌ای ایجاد می‌شود که خود یک اقدام مناسب و منحصر به فردی در این حوزه به شمار می‌آید که البته راه‌آهن این کار مهم را با همکاری کامل با شهرداری‌ها انجام خواهد داد.
مدیرعامل شرکت راه آهن بیان کرد: در گذشته راه‌آهن به‌دلیل تقاضا‌های زیادی که در سفر‌های حومه‌ای وجود داشت در مسیر‌های مختلف کشور اقدام به راه‌اندازی قطار‌های حومه‌ای کرده است و در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده‌ایم.
رسولی با تاکید بر اینکه خدمات قطار‌های حومه‌ای باید با قیمت مناسب به مسافران عرضه شود، افزود: ساکنان شهر‌ها و شهرک‌های اقماری اطراف کلان‌شهر‌ها به دلیل ارزان بودن هزینه‌های حمل‌ونقل از قطار‌های حومه‌ای استفاده می‌کنند و همین پایین بودن قیمت انگیزه استفاده از وسایل حمل‌ونقل عمومی به‌ویژه قطار‌های حومه‌ای است.
رسولی توضیح داد: اگر قیمت بلیت قطار حومه‌ای گران باشد مزیت اصلی استفاده از این وسیله از بین می‌رود و ممکن است شاهد کاهش تقاضا برای استفاده از آن شویم. بنابراین برای توسعه حمل‌ونقل حومه‌ای باید ابزار‌های حمایتی از جمله پرداخت بخشی از درآمد ناشی از صرفه جویی سوخت ایجاد شده، اجرایی شود. با حمایت‌های مالی، امکان استمرار و توسعه کمی و کیفی قطارهای حومه‌ای وجود دارد.
معاون وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: هم‌اکنون نرخ بلیتی که برای قطار‌های حومه‌ای از مسافران دریافت می‌شود در مقایسه با سایر بخش‌های حمل‎ونقلی بسیار پایین‌تر است در نتیجه میزان تقاضا برای قطار‌های حومه‌ای بالاست.
رسولی تصریح کرد: با کمک‌هایی که به شرکت‌های مالک واگن می‌شود و همچنین با پرداخت یارانه پنهان قطار‌های حومه‌ای را به سختی اداره می‌کنیم.

تکمیل ۸۰۰ کیلومتر خطوط ریلی و حومه‌ای در دستور کار راه‌‍‌آهن
گفتنی است که مدیرعامل شرکت راه‌آهن همچنین خبر از تکمیل ۸۰۰ کیلومتر خطوط ریلی و حومه‌ای در سال ۹۸ و ۹۹ داده است. رسولی تصریح کرد: تکمیل این ۸۰۰ کیلومتر خطوط ریلی و حومه ای، نیازمند ۴ هزار و ۵۰ میلیارد تومان منابع مالی است که انشالله تا پایان سال ۹۹ طرح ها اجرایی خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی اظهارداشت: افزایش مطالبات مردم برای استفاده از قطار نشان از توسعه یافتگی است و توسعه حمل‌ونقل ریلی حومه‌ای به‌خصوص در محدوده و کلان‌شهرها از استان تهران، از مهم‌ترین اولویت‌های شرکت راه‌آهن برای تسهیل تردد مردم در این منطقه است.
رسولی در اشاره به تحریم‌های امریکا گفت: با وجود ۴۰ سال تحریم‌های ظالمانه شرکت راه آهن موفق شده پروژه های ریلی زیادی را با اولویت بندی انجام دهد، زیرا تامین خواسته ها و فراهم کردن آسایش و رفاه مردم، وظیفه مهمی است که باید به سرانجام برسد.
رسولی با بیان اینکه راه‌آهن سرمایه ملی و متعلق به همه آحاد مردم ایران است و باید از این امکانات به خوبی استفاده شود، گفت: باید از این ثروت ملی به بهترین وجه استفاده کنیم و مردم نیز حلاوت اجرای پروژه های انجام شده را احساس کنند، امسال باید سال استفاده از فرصت‌ها و افزایش بهره‌وری در شرکت راه‌آهن باشد.
گفتنی است که دولت در راستای سیاست‌های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، به ویژه بند ۲۴ و ۲۵ و سیاست‌های برنامه ششم توسعه، به‌ویژه در بند پ ماده ۵۲ مسئولیت اصلی تاسیس شرکت قطارهای حومه‌ای را برعهده وزارت راه‌وشهرسازی قرارداده است و این وزارتخانه موظف است با رعایت اصل ۴۴ و قانون حمایت از سامانه‌های حمل‌ونقل شهری و حومه، شرکت قطارهای حومه را زیر نظر شرکت راه‌آهن ایجاد کند.