زهرا ایرانشاهی دو دهه از کلنگزنی پروژه «جاده طالقان – هشتگرد – تهران» میگذرد و حالا وضعیت این جاده در سراشیبی افتتاح قرار گرفته است. درواقع در صورت بهرهبرداری از این محور که در ردیف پروژههای اقتصاد مقاومتی است، مسیر طالقان به تهران ۳۵ کیلومتر کوتاهتر و مدتزمان سفر نیز حدود یک ساعت کاهش مییابد. […]
زهرا ایرانشاهی
دو دهه از کلنگزنی پروژه «جاده طالقان – هشتگرد – تهران» میگذرد و حالا وضعیت این جاده در سراشیبی افتتاح قرار گرفته است. درواقع در صورت بهرهبرداری از این محور که در ردیف پروژههای اقتصاد مقاومتی است، مسیر طالقان به تهران ۳۵ کیلومتر کوتاهتر و مدتزمان سفر نیز حدود یک ساعت کاهش مییابد. چراکه دوری طالقان تا کرج ۹۰ کیلومتر است و قاعدتا از این طریق، فاصله ۶۵ کیلومتری هشتگرد-تهران نیز به طالقان نزدیکتر خواهد شد.
با تکمیل این پروژه دسترسی شهرهای جدید به پایتخت و مراکز تجاری در کنار دسترسی به منابع طبیعی در نظر قرار گرفته است. حالا وزارت راهوشهرسازی نیز بر توجه به افتتاح سریعتر محور هشتگرد-طالقان تصریح کرده است؛ چراکه با تکمیل این دست جادهها، بر ایجاد جذابیت سکونتگاهی در بر اساس طرحهای آمایش سرزمینی در ایران و بر حسب ضرورت تمرکززدایی از پایتخت، تسهیل دسترسی به شهرهای جدید فراهم خواهد شد.
محمد اسلامی که پنجشنبه هفته گذشته به همراه حبیبالله طاهرخانی مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید، عزیزالله شهبازی، استاندار البرز، تقی رضایی مدیرکل راه و شهرسازی استان البرز، مهرداد جهانی مدیرکل راهداری و حمل و نقل استان البرز، داود صفدری مدیرعامل شهر جدید هشتگرد و جمعی دیگر از مسئولان وزارت راه و شهرسازی و مدیران استان البرز از پروژه راه ارتباطی هشتگرد طالقان بازدید میکرد، در جریان آخرین اقدامات انجام شده این پروژه قرار گرفت.
اسلامی با تاکید بر اینکه این پروژه مشکل اعتباری ندارد، در خصوص اصلاح هندسی نقاط حادثه خیز و رعایت تمهیدات ایمنی این مسیر گفت: با توجه به اینکه این پروژه در حال حاضر هنوز از نظر ایمنی در شرایط مطلوبی نیست، تا زمانی که برای تردد مناسب نشود زیر بار ترافیکی نخواهد رفت.
لازم به توضیح است که در ابتدای این بازدید، مدیر کل راه و شهرسازی استان البرز گزارش مختصری درباره وضعیت پروژه ارائه کرد. تقی رضایی گفت: با توجه به پیشرفت قابل توجه پروژه و همکاری وزیر راه و شهرسازی و استاندار استان البرز در راستای کمک به پروژههای عمرانی استان در آینده نزدیک شاهد پیشرفتهای قابل توجهی در این زمینه خواهیم بود.
در ادامه این بازدید مشاور و پیمانکار پروژه، هر کدام به تشریح وضعیت موجود پرداختند و درباره پیشرفت فیزیکی پروژه مطالبی عنوان کردند.
محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی در جریان این بازدید در خصوص اصلاح هندسی نقاط حادثه خیز و رعایت تمهیدات ایمنی مطالبی عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه این پروژه در حال حاضر هنوز از نظر ایمنی در شرایط مطلوبی نیست، تا زمانی که برای تردد مناسب نشود زیر بار ترافیکی نخواهد رفت.
محمد اسلامی با بیان اینکه پروژههای بالای ۷۰ درصد پیشرفت محدودیتی برای تأمین اعتبار ندارد گفت: این پروژه هم مشکل اعتباری ندارد و با تکمیل آن و رعایت موارد ایمنی افتتاح خواهد شد.
مطالعات پروژه جاده هشتگرد به طالقان کی آغاز شد؟
مطالعات و احداث پروژه جاده هشتگرد به طالقان در سال ۱۳۷۹ ابتدا با عنوان جاده فرعی آغاز شد. در ادامه این پروژه تبدیل به یکی از راههای اصلی طالقان شد و با بهرهبرداری از این جاده ۴۴ کیلومتری، ۳۲ کیلومتر دسترسی از تهران به طالقان نزدیکتر خواهد شد. تنها تونل موجود دراین مسیر بهعنوان مرتفعترین تونل ایران شناخته میشود.
طرح ایجاد شهرهای جدید به منظور پاسخگویی به نیاز گسترده به مسکن و جلوگیری از شهرهای خودرو در منطقه شهری کلانشهرها مطرح و به عنوان یک سیاست و ضرورت جدی در دستور کار دولت قرار گرفت. در اواخر سال ۱۳۶۴ هیئت دولت واگذاری ۰۰۰/۱۶ هکتار زمین را جهت ایجاد شهرهای اقماری به وزارت مسکن و شهرسازی تصویب و ابلاغ نمود. مسئولیت اجرای این طرح به عهده وزارت مسکن و شهرسازی و مکان یابی و تملک زمین و تهیه و طرح و اجرا از طریق شرکت عمران شهرهای جدید و شرکتهای تابعه مورد پیگیری مستمر قرار گرفت.
گفتنی است که در سال ۱۳۶۷ قرارداد تهیه طرحهای مطالعاتی و طرح جامع چند شهر جدید در منطقه شهری تهران با مهندسین مشاور مختلف ایرانی منعقد گردید. در سال ۱۳۶۸ نیز ایجاد این شهرها و مکان آنها به تصویب شورای عالی شهرسازی رسید، که شهر جدید هشتگرد با ۵۰۰ هزار نفر در محور غرب از جمله این شهرها است.
سال ۱۳۷۰ شورای عالی معماری و شهرسازی اجرای این طرح را به شرکت عمران شهر جدید هشتگرد سپرد و نهایتا در دوره دوم شورای شهر، نام مِهستان برای شهر جدید هشتگرد مصوب شد که همچنان در حال سپری کردن سیر اداری تغییر نام است.
مطالعات شهر جدید هشتگرد
براساس آنچه که در ابتدای بحثمان درباره ضرورت توسعه هشتگرد مطرح شد، اطلاع از آغاز مطالعات مکانیابی برای شهر جدید هشتگرد نیز خالی از لطف نیست. آغاز این مطالعات درواقع در سال ۱۳۶۶ به مهندسان مشاور واگذار گردید که محور تهران-قزوین به عنوان اولین اولویت و مستعدترین محور توسعه تشخیص داده شد.
در سال ۱۳۶۷ مطالعات شهر جدید هشتگرد در سه زمینه پیش نیاز، راهبردی و طرح جامع به مهندسین مشاور شهرساز (به عنوان مهندس مشاور مادر و هماهنگکننده) واگذار گردید. همزمان مطالعات حمل و نقل (درون شهری و برونشهری) و تأسیسات شهر با مهندسین مشاور دیگر آغاز گردید و با استناد به آمار و اطلاعات مختلف، تهیه مدلهای گوناگون پیشبینی جمعیت و اشتغال سرانجام الگوهای پیشنهادی توسعه شهر تهیه و ارائه گردید.
الگوی پیشنهادی شهرسازی با الگوها و گزینههای پیشنهادی مشاورین حمل و نقل و تأسیسات شهری مطابقت داده و با تغییراتی الگوی نهایی توسعه شهر تعیین گردید. الگوی توسعه شهر با وضعیت جغرافیایی و کالبدی اراضی شهر جدید و اطراف آن تلفیق گردید و بر اساس اهداف و معیارهای کلی طراحی، طرح مقدماتی و طرح جامع شهر جدید هشتگرد تهیه شد.
ارتباطات جادهای هشتگرد
گفتنی است که دسترسی به شهر جدید هشتگرد از طریق اتوبان ـ قزوین تأمین می گردد که این بزرگراه در آینده بوسیله سه تقاطع غیر همسطح به شهر مرتبط خواهد شد.
علاوه بر این وجود راه شوسه تهران قزوین و راه آهن سراسری در جنوب شهر قدیم هشتگرد و همچنین ادامه راه آهن سریع السیر تهران هشتگرد (مترو) اجرا شده است.
انگیزه ایجاد شهرهای جدید درواقع کاهش مشکلات کلانشهر ها است و آنها مکمل مناسبی برای شهرهای بزرگ هستند تا سرریز جمعیت آنها را در خود جای داده به شرطی که کیفیت زندگی شهرنشینی در آنها مناسب
باشد.
بر این اساس برای خروج شهر جدید هشتگرد از حالت خوابگاهی چندین طرج بزرگ شهری تعریف شده است که ساخت محور شهری ایران باستان، میدان بزرگ نقش جهان و ایستگاه بزرگ مترو از جمله ی این طرحهاست.
همچنین جاده هشتگرد- تنکابن، متروی هشتگرد- کرج و محور جادهای هشتگرد-طالقان از جمله پروژه های بزرگ حوزه راه و حمل و نقل است که به منظرو تسهیل تردد شهروندان هشتگرد با شهرهای شمالی کشور و همچنین تهران در حال ساخت و راهاندازی است.