زهرا ایرانشاهی تاسیس منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در کنار فرودگاه باری و مسافری این مجموعه معظم که به مساحت ١٥٠٠ هکتار خواهد بود، در دستور کار وزارت راهوشهرسازی قرار گرفته است. این اتفاق بهموجب ماده ١٦٦ برنامه پنجم توسعه و در راستای اهداف کلان اقتصاد کشور و تبدیل شدن شهر فرودگاهی به قطب […]
زهرا ایرانشاهی
تاسیس منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) در کنار فرودگاه باری و مسافری این مجموعه معظم که به مساحت ١٥٠٠ هکتار خواهد بود، در دستور کار وزارت راهوشهرسازی قرار گرفته است.
این اتفاق بهموجب ماده ١٦٦ برنامه پنجم توسعه و در راستای اهداف کلان اقتصاد کشور و تبدیل شدن شهر فرودگاهی به قطب راهبر کارگو و قطب دوم مسافری منطقه، با تاکید بر بنیان گذاری و توسعه فعالیت های اقتصادی، تولیدی، صنعتی و افزایش جذابیت های سرمایه گذاری، بهعنوان یک پروژه بزرگ ملی، در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفت.
این در حالی است که مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) نیز در گفتوگو با خبرنگار ما اظهار داشته است که این مجموعه آماده برقراری پروازهای داخلی است و ایرلاینها در حال برنامهریزی برای برقراری این پروازها هستند.
علی رستمی در ادامه ضمن اعلام این خبر که پروازهای داخلی کمتر از یک ماه دیگر آغاز خواهد شد، گفت: ما برای برقراری پروازهای داخلی اعلام آمادگی کردیم و اعلام کردیم ایرلاینهایی که پروازهای خارجی دارند، برای آنکه هواپیما را خالی به فرودگاه حضرت امام انتقال ندهند، میتوانند برای فروش پروازهای داخلی برنامهریزی کنند.
اولویت اول برقراری پروازهای داخلی در فرودگاه امام خمینی (ره) شهر مشهد است
رستمی با اشاره به اینکه اولویت اول برقراری پروازهای داخلی در فرودگاه امام خمینی (ره) شهر مشهد است، افزود: این پرواز به زودی و در کمتر از یک ماه آینده برقرار خواهد شد. ساعت خاصی نیز برای این پروازها تعیین نشده و اعلام کردهایم هر ایرلاینی که برنامه پروازهای داخلی و خارجی خود را ارائه دهد، از اولویت دریافت ساعت پروازی برخوردار خواهد بود.
رستمی برقراری پروازهای داخلی در فرودگاه حضرت امام را باعث ایجاد یک ظرفیت جدید در هوانوردی منطقه دانست و گفت: حدود ۱۰ میلیون نفر از شهرستانهایی مانند ساوه، قم، رباط کریم، پرند، شهریار و جنوب و شرق تهران در حوزه نفوذ شهر فرودگاهی هستند.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام ادامه داد: برقراری پروازهای داخلی این قدرت انتخاب را به مسافر میدهد که اگر محل کار یا سکونت وی در نزدیکی فرودگاه امام است، برای پروازهای داخلی از این فرودگاه استفاده کند و اگر در حوزه فرودگاه مهرآباد قرار دارد، به آن فرودگاه رجوع کند. این بستر خوبی برای بالا بردن قدرت انتخاب مردم است و مردم میتوانند با برای مدیریت هزینهها یکی از این دو فرودگاه را انتخاب کنند.
رستمی افزایش دسترسی ساکنان سایر مناطق کشور به پروازهای خارجی را دیگر مزیت برقراری پروازهای داخلی در فرودگاه امام خمینی (ره) توصیف کرد و گفت: بیشتر پروازهای بین المللی کشور از فرودگاه حضرت امام صورت میگیرد، بنابراین اگر مسافر از شهر دیگری قصد پرواز بین المللی داشته باشد، می تواند با پرواز داخلی به فرودگاه امام آمده و از اینجا به خارج از کشور سفر کند.
وی ادامه داد: این اتفاق برای ایرلاینها نیز مزیتهایی دارد. قبل از این ایرلاینها ناچار بودند هواپیماهای خود را خالی از مسافر بین فرودگاه حضرت امام و سایر فرودگاهها جابهجا کنند. بنابراین برقراری پروازهای داخلی به نفع ایرلاین است.
رستمی ادامه داد: این یک الگوی بینالمللی است؛ برای تبدیل فرودگاه به هاب منطقهای و کاهش زمان ترانزیت، باید میزان پرواز افزایش یابد و این وابسته به تکمیل شبکه پروازی است.
رستمی رشد فرودگاه امام خمینی (ره) را در رشد و توسعه اقتصاد کشور تاثیرگذار توصیف کرد و گفت: اولین تاثیر این اتفاق رونق گردشگری است. گردشگری، به خصوص گردشگری بینالمللی وابسته به حمل و نقل هوایی است.
شهر فرودگاهی، یک شهر لجستیکی تمام عیار است
گفتنی است که جلسه شورای هماهنگي حملونقل استان تهران نیز با حضور غفاری، معاون برنامه ريزي و مديريت منابع وزارت راه و شهرسازي، علي رستمي، مديرعامل و رييس هيات مديره شركت شهر فرودگاهي امام خميني(ره) و مديران شركت شهر فرودگاهي امام خميني(ره) و وزارت راه و شهرسازي در روزهای گذشته برگزار شد.
علي رستمي در این جلسه و درباره پروازهای حج امسال ضمن تشريح محور هاي توسعه شهر فرودگاهي امام خميني(ره) گفت: ترمينال گالري سلام با حضور رييس جمهور افتتاح و پرواز هاي حج را از اين ترمينال آغاز كرديم.
وی ادامه داد: برگ زرین این پروژه شروع پروازهای حج بود که این آغاز از ترمینال سلام انجام گرفت و بیش از ۱۸ هزار نفر از حجاج از این ترمینال تردد کردند. سال گذشته رضایتمندی بسیار بالایی در شهر فرودگاهی شاهد بودیم که امسال با بهرهبرداری از این ترمینال رضایتمندی بالاتر رفته و هیچگونه نارضایتی را شاهد نبودیم.
رستمی افزود: در همین خصوص طبق برنامهریزی صورت گرفته تصمیم داریم که روزانه ۱۰ پرواز رفت و ۱۰ پرواز برگشت در مسیرهای بینالمللی از ترمینال سلام انجام بگیرد. این مساله یک فرصت خوب را ایجاد میکند که بحث تعمیرات و اصلاحات ترمینال یک را که سالها به خاطر تک ترمینال بودن اجازه کار را نمیداد، صورت بگیرد.
مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) در ادامه تصریح کرد: این مساله همچنین فرصت خوبی را برای برقراری پروازهای داخلی ایجاد کرده است چراکه شبکه پروازی در یک فرودگاه بینالمللی باید تکمیل شود و نمیتوانستیم پرواز خارجی را داشته باشیم اما پرواز داخلی وجود نداشته باشد.