زهرا ایرانشاهی کریدور شمال-جنوب شاید مهم‌ترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا باشد که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه‌تر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزان‌تر است. این کریدور یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و کشورهای در مسیر آن هریک با […]

زهرا ایرانشاهی
کریدور شمال-جنوب شاید مهم‌ترین حلقه تجارت بین آسیا و اروپا باشد که در مقایسه با مسیرهای سنتی از نظر مسافت و زمان تا ۴۰ درصد کوتاه‌تر و از نظر هزینه تا ۳۰ درصد ارزان‌تر است. این کریدور یکی از مسیرهای مهم ترانزیتی در آسیای میانه است و کشورهای در مسیر آن هریک با تشکیل اتحادیه و انعقاد قراردادهای همکاری در رقابتی همه‌جانبه به توسعه و تجهیز بنادر، جاده‌ها، ترمینال و مسیرهای ریلی خود می‌پردازند.
موافقت‌نامه کریدور حمل‌ونقل بین‌المللی شمال-جنوب در شهریور ماه ۱۳۷۹ در سن‌پترزبورگ به امضای وزرای حمل‌ونقل سه کشور ایران، هند و روسیه رسید. این مسیر ارتباط ترانزیتی کشورهای شمال اروپا و روسیه از طریق ایران و دریای خزر به کشورهای حوزه اقیانوس هند، خلیج فارس و جنوب آسیا برقرار می‌سازد که در صورت فعال شدن تمام حلقه‌های این زنجیره، انتقال کانتینر از بندربمبئی به مسکو حدود تنها یک ماه زمان نیاز دارد.
تکمیل آزادراه تهران-شمال و اتصال ریلی رشت-آستارا از حلقه‌های مهم کریدور شمال-جنوب بودند که افتتاح انها هزینه زیادی در برداشت و حالا معاون وزیر راه و شهرسازی از آغاز عملیات اجرایی بخشی از کریدور شمال- جنوب در استان لرستان خبر داده است.
خیراله خادمی در اینباره گفت: با حضور وزیر راه و شهرسازی عملیات اجرایی بخشی از محور خرم‌آباد- پلدختر به عنوان حلقه ارتباطی استان خوزستان، جنوب استان ایلام و شهر تاریخی پلدختر به مرکز و استان‌های شمالی، به طول ۱۷.۵ کیلومتر آغاز شد.
خادمی در حالی که از آغاز عملیات اجرایی بخشی از راه اصلی خرم‌آباد- پلدختر با حضور وزیر راه و شهرسازی خبر داد، در ادامه گفت: این محور بخشی از کریدور شمال- جنوب کشور است و حلقه ارتباطی استان خوزستان، جنوب استان ایلام و شهر تاریخی پلدختر به مرکز و استان‌های شمالی کشور محسوب می‌شود.
وی محور خرم‌آباد- پلدختر را در شبکه راه‌های ملی کشور شریانی دانست و افزود: در سیلاب فروردین ماه سال‌جاری حدود ۴۵ درصد از مسیر ‌و ابنیه‌های فنی موجود مورد آسیب شدید و یا تخریب قرار گرفت و این اقدام برای ارتقای مشخصات هندسی مسیر و رفع نقاط پرخطر و تخریب شده این محور مهم صورت می‌گیرد.
معاون وزیر راه و شهرسازی طول مسیر موجود را ۹۵ کیلومتر از سه راهی خرم‌آباد- پلدختر تا شهر پلدختر اعلام و اظهار داشت: در مجاورت راه موجود مسیر به طول ۴۳ کیلومتر طراحی شده است و روز گذشته شاهد آغاز عملیات اجرایی قطعه یک آن از محدوده تنگ‌تیر تا انتهای تنگ گازرده به طول ۱۷.۵ کیلومتر هستیم.
خادمی احداث مسیر جدید را موجب کاهش حدود هفت کیلومتر از محور خرم‌آباد- پلدختر دانست و تاکید کرد: احداث محور جایگزین در بخش‌های کاملا تخریب شده، ایجاد دسترسی ایمن در محور، بهبود و ارتقا مشخصات هندسی مسیر، تحقق پدافند غیرعامل در محور، کاهش آلاینده‌های زیست محیطی و کاهش مصرف سوخت از دیگر مزایای احداث محور خرم‌آباد- پلدختر است.
وی در خصوص عملیات اجرایی مسیر توضیح داد و گفت: ۳ میلیون متر مکعب خاکبرداری، ۳۸۲ هزار متر مکعب خاکریزی، ۴۷ هزار تن آسفالت، ۲۸ هزار متر مکعب اساس، ۷۱ هزار متر مکعب زیراساس و ۱۷۳ هزار متر مکعب بتن‌ریزی از دیگر اقداماتی است که در این پروژه صورت می‌گیرد. مدیرعامل شرکت ساخت وتوسعه اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه را دو هزار و ۹۳۰ میلیارد ریال اعلام کرد.

مطالعات راه‌آهن شلمچه-بصره
آغاز شده است
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل همچنین درباره پروژه راه‌آهن شلمچه – بصره گفت: هفته گذشته بازدیدی از مسیر انجام شد و با مقامات مربوطه در کشور عراق مذاکرتی داشتیم، عراقی‌ها هنوز زمین‌های مورد نیاز را به ما تحویل ندادند و پس از ارائه زمین‌ها، پروژه آغاز می‌شود. همچنین طرف عراقی نسبت به همکاری برای انجام مطالعات مشاور ایرانی اعلام آمادگی کرد.
اتصال ریلی و برقراری کریدورهای ترانزیتی بین سه کشور خواسته مقام های عالی رتبه و ملت های ایران، سوریه و عراق هنوان کرده است و این مسئولیت را برای وزارت راه و شهرسازی به عنوان متولیان حمل ونقل ریلی بسیار سنگین کرده است. سه کشور در حوزه مسافری به علت وجود عتبات متبرکه در این کشورها می‌توانند همکاری های خود را بیش از پیش توسعه دهند و همکاری های ترانزیتی نیز در این زمینه می تواند در توسعه همکاری های ریلی در حوزه بار بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.
راه آهن جمهوری اسلامی ایران به عنوان بهره بردار با سابقه بیش از ۹۰ سال اجرای این پروژه را تضمین می کند تا با همکاری شرکت ساخت و راه اهن این پروژه بزرگ با سرعت بیشتری عملیاتی و اجرایی شود.
گفتنی است که پروژه اتصال راه‌آهن خرمشهر به شلمچه (به طول ۱۷ کیلومتر) در سال ۹۰ به بهره‌برداری رسید و ادامه آن تا شهر بصره به طول ٣٣کیلومتر در خاک عراق باقی مانده است که به‌دلایل مختلف از جمله یورش داعش به عراق در سال ۲۰۱۴ میلادی، این پروژه در داخل عراق با وقفه همراه بوده است. همزمان با تکمیل ٣٣کیلومتر خط باقی مانده، خط آهن خرمشهر به خط آهن سراسری عراق متصل خواهد شد و از این مسیر جریان بزرگ تبادلات تجاری و جابه‌جایی مسافر از ایران تا خاورمیانه برقرار می‌شود. طول دوره مطالعه و احداث این طرح در تفاهم نامه دو سال در نظر گرفته شده است و پیش‌بینی می‌شود تا پایان نیمه اول سال ۹۷ مطالعات فاز یک و دو تمام شود و آماده شروع عملیات اجرایی و احداث شویم. ضمن اینکه یک سال و نیم هم عملیات اجرای این پروژه زمان می‌برد.