۴۵۶ واگن به ناوگان ریلی اضافه شده است
۴۵۶ واگن به ناوگان ریلی اضافه شده است

      زهرا ایران‌شاهی/ شرکت راه‌آهن اعلام کرده است که این شرکت در زمینه تولید ناوگان حمل‌ونقلی، نسبت به مدت مشابه سال قبل خود رشد ناوگان۹۵ درصدی داشته است و این ناوگان در داخل کشور و توسط کارخانجات داخلی تولید شده است. این در حالی است که تحریم ها علیه کشورمان نیز در یک […]

 

 

 

زهرا ایران‌شاهی/

شرکت راه‌آهن اعلام کرده است که این شرکت در زمینه تولید ناوگان حمل‌ونقلی، نسبت به مدت مشابه سال قبل خود رشد ناوگان۹۵ درصدی داشته است و این ناوگان در داخل کشور و توسط کارخانجات داخلی تولید شده است.
این در حالی است که تحریم ها علیه کشورمان نیز در یک سال گذشته افزایش یافته است و صنعت ریلی بعنوان یکی از مظلوم‌ترین صنایع حمل ونقلی نسبت به میزان تخصیص بودجه خود، رشد مناسبی در سال های اخیر داشته است. اگرچه بطور کلی نمی‌توان گفت که رشد صنعت حمل‌ونقل در کشور قابل‌قبول بوده است؛ آمارهای رشد حمل‌ونقل جاده ای نسبت به حمل ونقل ریلی شاهدی بر این مدعاست اما واقعیت دیگری هم وجود دارد و آن این است که صنعت ریلی در طول سال های اخیر بسیار در تکاپوی رشد بوده و با اتکا به توان داخلی به موفقیت های بسیاری هم در این زمینه دست یافته است.
ایران حالا در زمینه تولید لکوموتیو، تولیر ریل، سیستم تهویه قطار، چرخ مونوبلوک، تولید پکیج کامل سیستم ترمز و سیلندر لکوموتیوهای سنگین به خودکفایی رسیده‌ و طبق گفته مسئولان، در زمینه تولید واگن هم تقریبا تمام قطعات در داخل تولید می‌شود.
این در حالی است که مدیرعامل شرکت راه‌آهن با اشاره به رونق تولید در ناوگان حمل‌ونقل ریلی گفته است که در تامین مالی این ناوگان علاوه بر منابع داخلی شرکت‌های ریلی از سه بسته رفع موانع تولید ماده ۱۲، بازار سرمایه و تبصره ۱۸ قانون بودجه استفاده شده است. ‌ سعید رسولی افزود: همچنین با حمایت وزیر راه و شهرسازی تبصره ۱۸ قانون بودجه در بودجه امسال نیز پایدار مانده‌است و امیدواریم با حضور همه دست اندرکاران ریلی تعداد ناوگان قابل توجه تا پایان امسال وارد شود.
وی به واریز ۱۸ میلیارد تومان از سوی شرکت بهینه سازی مصرف سوخت به عنوان اولین مرحله ماده ۱۲ به حساب راه‌آهن اشاره کرد و افزود: تبصره ۱۸ در لایحه بودجه ۹۹ تکرار شده و تا پایان سال چندین دستگاه ناوگان دیگر وارد شبکه می‌شود.
این در حالی است که ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید می‌گوید که شرکت نفت اصل و سود سرمایه گذاری را به سرمایه ‌گذار بر می‌گرداند. این قانون سال ۹۳ به تصویب رسید. سال گذشته نیز در خصوص تبصره ۱۸ بین وزارت راه و شهرسازی و سازمان برنامه‌و‌بودجه تفاهم‌نامه‌ای به ارزش ۲ هزار میلیارد تومان برای تولید ۱۰۰۰ دستگاه انواع ناوگان ریلی به امضا رسید. در این فرایند، قرارداد عاملیت با چهار بانک امضا شد تا منابع خود را به میان آوردند.
علاوه بر این منابع قانونی برای حمایت از تولید در حوزه حمل‌ونقل ریلی، ظرفیت دیگری به نام «بازار سرمایه» وجود دارد و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران با استفاده از این ظرفیت می‌تواند سرمایه‌گذاران بخش غیردولتی را نزد بانک‌ها و بازار سرمایه تضمین کند.
این در حالی است که مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران هم که شامگاه یکشنبه از راه‌آهن اراک بازدید می کرد، گفت: ۴۶۵ دستگاه انواع واگن در ۹ ماه امسال به شبکه ریلی کشور اضافه شده که نسبت به مدت مشابه ۹۵ درصد رشد داشته است.
رسولی اظهار داشت: امسال در دو مرحله بهره‌برداری از ناوگان ریلی جدید انجام شد که شامل ۲۱۳ دستگاه در مرحله اول و ۲۴۳ دستگاه در مرحله دوم بوده که در داخل کشور تولید شده و وارداتی نیست.
وی اظهار داشت: بر اساس گزارش مدیرعامل واگن پارس، این شرکت در ۹ ماه امسال رکورد تولید ۲۰ ساله را پشت سرگذاشته و تا پایان سال تعداد قابل توجهی واگن به ناوگان ریلی کشور افزوده می‌شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: اصلی‌ترین شعار راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران در سال ۹۸ که در دستور کار این شرکت قرار دارد، بهره‌وری است.
رسولی افزود: امروز همه کارخانجات تولید واگن داخل کشور سفارش تولید دارند و امید است در ماه‌های باقی مانده از سال و همچنین در بودجه ۹۹ سال آینده قدم‌های بلندی برای استفاده از ظرفیت تولید داخل کشور برداشته شود.
مدیر عامل راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران گفت: کارخانجات واگن‌سازی که در گذشته با مشکلات کارگری و کمبود سفارش تولید مواجه بودند، اکنون با شکوفایی مشغول تولید هستند.
رسولی افزود: در حوزه ریلی تامین قطعات لکوموتیو از جمله واگن مسافربری، دستگاه تهویه، چرخ قطار به خارج کشور وابستگی وجود داشت که اکنون به دست تولیدکنندگان داخلی تامین می‌شود.
این در حالی است که این شرکت علاوه بر وظایف خود در اقدام خردمندانه و انسان دوستانه ای در نظر دارد به مردم سیستان و بلوچستان امدادرسانی کند. مدیرعامل راه آهن ایران در همین ارتباط نامه ای به رییس سازمان مدیریت بحران کشور نوشته است و آمادگی این شرکت را برای پشتیبانی و اعزام قطارهای امدادی به استان های سیستان و بلوچستان و هرمز گان اعلام کرده است.
در این نامه «سعید رسولی» تاکید کرده است که همکاران شریف و متعهد ما در شبکه راه آهن کشور، آماده ارائه خدمت به ویژه در بخش حمل و نقل، انتقال مایحتاج، ملزومات و ماشین آلات راهسازی و امداد رسانی، به هموطنان عزیز استان های درگیر سیل از سایر استان‌ها است.
گفتنی است که در طول حوادث طبیعی قبلی نیز از جمله زلزله سرپل‌ذهاب این شرکت ناوگان خود را در اختیار مردم قرار داد.