وزیر راه و شهرسازی کشورمان که پس از اجلاس ترکمنستان برای شرکت در «نشست مشترک وزرای حملونقل ایران، روسیه و آذربایجان» به سوچی روسیه سفر کرده است، توسعه روابط حملونقل ریلی، حذف روادید رانندگان کامیون، تکمیل کریدور شمال-جنوب و گسترش روابط دریایی را مهمترین موارد مذاکره با همتایان خود در این نشست عنوان کرد. به […]
وزیر راه و شهرسازی کشورمان که پس از اجلاس ترکمنستان برای شرکت در «نشست مشترک وزرای حملونقل ایران، روسیه و آذربایجان» به سوچی روسیه سفر کرده است، توسعه روابط حملونقل ریلی، حذف روادید رانندگان کامیون، تکمیل کریدور شمال-جنوب و گسترش روابط دریایی را مهمترین موارد مذاکره با همتایان خود در این نشست عنوان کرد.
به گزارش جمله، اجلاس سوچی و نشست مشترک وزرای حملونقل پنج کشور ساحلی دریای خزر به برداشتن گامی مثبت در جهت هماهنگسازی و یکسانسازی جریان عبور کالا با صدور بارنامه الکترونیکی واحد از مبدا تا مقصد کمک کرده است.
اسلامی، وزیر راهوشهرسازی کشورمان در همین ارتباط ضمن تشریح توافقها و تفاهمهای حملونقلی در حوزههای ریلی، جادهای، دریایی، هوایی و فرامُدی، گفت: با توجه به حجم ۳۰ میلیون تنی جابه جایی بار بین خاور دور، هندوستان، روسیه و اروپا و قابلیت افزایش ظرفیت جابه جایی بار در این مسیر تا ۱۰۰ میلیون تن، در تلاش هستیم سهم ایران در جریان جابه جایی بار بین شرق به غرب را به ویژه از طریق حملونقل ترکیبی ریلی-دریایی افزایش دهیم.
ایران و ترکمنستان برای رفع مشکلات حملونقل بار همکاری میکنند
وزیر راه و شهرسازی به مذاکرات صورت گرفته با مسئولان کشور ترکمنستان در حاشیه برگزاری اجلاس مذکور اشاره کرد و گفت: با توجه به کاهش حجم جابه جایی بار میان دو کشور طی چند سال گذشته، در مذاکرات دو جانبه هماهنگیهایی برای شناسایی و رفع موانع، همچنین اتخاذ تصمیمات لازم برای سرعت بخشیدن و روانسازی فرایند جابه جایی کالا میان دو کشور از طریق حملونقل جادهای و ریلی انجام گرفت. در همین راستا هیاتی متشکل از مسئولان و کارشناسان بخش حملونقل ترکمنستان برای پیگیری تصمیمات و مذاکره با همتایان ایرانی خود در آینده نزدیک به تهران سفر میکنند.
وی افزود: علاوه بر مذاکره در خصوص بازگشایی پل جدید سرخس، صحبتهایی در زمینه انرژی، گمرک نیز صورت گرفت که مقرر شد، ابتدا در کمیتههای تخصصی کمیسیون مشترک ایران و ترکمنستان مورد بررسی قرار گیرد و سر انجام در کمیسیون مشترک دو کشور که به میزبانی عشق آباد در آبانماه برگزار میشود، تصمیم نهایی اتخاذ گردد.
اسلامی ابراز امیدواری کرد که این کمیسیون به نقطه عطفی برای گسترش مبادلات تجاری و فنی بین دو کشور تبدیل و سرانجام منجر به امضا تفاهمنامه شود.
ارائه برنامه گردشگری دریایی
ایران و پیشنهاد تشکیل شرکتهای کشتیرانی مشترک
وزیر راه و شهرسازی مذاکرات انجام شده در حوزه حملونقل دریایی را مثبت ارزیابی کرد و گفت: مقرر شد کشتیهای مسافری گردشگری و تفریحی بین بنادر دریای خزر راه اندازی شوند که ما نیز با پیشبینی این اتفقاق، برنامه از قبل تهیه شده خد را ارائه کردیم. همچنین طرف روسیه آمادگی خود را برای راه اندازی اولین کشتی بزرگ گردشگری خود به نام «پتر کبیر» در آبهای دریای خزر اعلام کرد.
اسلامی در ادامه بیان داشت: همچنین برای افزایش ظرفیت حمل دریایی پیشنهاد تشکیل شرکت مشترک کشتیرانی ارائه کردیم و روسیه افزایش ظرفیت عبور کشتی از رودخانه ولگا که جزو درخواستهای دیرینه ایران بوده است را به عنوان یکی از راهکارهای و برنامههای جدی خوداعلام کرد.
راهآهن رشت-استارا حلقه تکمیل کننده کریدورهای شمال-جنوب و خلیج فارس-دریای سیاه
این عضو کابینه دولت دوازدهم در ادامه به اجلاس سه جانبه وزرای حملونقل ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان که در سوچی روسیه برگزار شد، پرداخت و در این خصوص بیان داشت: محور اصلی این اجلاس، کریدورهای حملونقلی به ویژه کریدورهای شمال-جنوب و خلیج فارس-دریای سیاه بود. از آنجایی که شاخه شرقی کریدور شمال-جنوب از ترکمنستان و شاخه غربی از آستارا عبور میکند، بر همین اساس تکمیل راهآهن رشت-آستارا در داخل ایران مورد انتظار طرف روس و آذری در این اجلاس بود تا بتوانند از این طریق به آبهای خلیج فارس و دریای عمان دسترسی پیدا کنند.
وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: البته احداث این قطعه به طور جدی از سوی ایران در حال پیگیری است و وزارت راه و شهرسازی نیز ضمن ارائه برنامه عملیاتی خود کارگاه عمرانی پروژه را تجهیز کرده است.
برخورداری ایران، روسیه و آذربایجان
از نظام حملونقل یکپارچه تا پایان ۲۰۲۰
اسلامی در ادامه با اشاره مذاکرات صورت گرفته در حوزه حملونقل جادهای بیان داشت: با هدف دستیابی به وحدت رویه میان سه کشور ایران، آذربایجان و روسیه، برقراری سیستم صدور بارنامه الکترونیک و عدم فک پلمپ بارهای عبوری میان سه کشور مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت. همچنین پیشنویس یکسانسازی مابهالتفاوت قیمت سوخت و نرخ عوارض عبوری در این اجلاس مرور و مقرر شد، سند سه جانبه بعد از امضا معاونان حملونقل به امضا وزرای سه کشور برسد تا در پایان ۲۰۲۰ شاهد برخورداری سه کشوراز نظام حملونقل یکپارچه و هماهنگ باشیم.
وی با اشاره به حجم ۳۰ میلیون تنی جابه جایی بار بین خاور دور، هندوستان، روسیه و اروپا بیان کرد: ظرفیت جابه جایی بار در این مسیر تا ۱۰۰ میلیون تن قابل افزایش است. لذا در تلاش هستیم تا بتوانیم طی سالهای آینده فرصت از دست رفته در سالهای گذشته را جبران کرده و سهم ایران را در جریان جابه جایی بار بین شرق به غرب افزایش دهیم.