دور دوم تحریمهای امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، کشور را بیش از گذشته در معرض توجهات بینالمللی قرار داده است. به گزارش جمله، از تحرکات خصمانه امریکا علیه صنعت دریایی و تلاش برای جلوگیری از جریان روان واردات و صادرات کالا گرفته تا توقیف نفتکشها جملگی باعث شده است تا این پرسش مطرح شود که […]
دور دوم تحریمهای امریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، کشور را بیش از گذشته در معرض توجهات بینالمللی قرار داده است.
به گزارش جمله، از تحرکات خصمانه امریکا علیه صنعت دریایی و تلاش برای جلوگیری از جریان روان واردات و صادرات کالا گرفته تا توقیف نفتکشها جملگی باعث شده است تا این پرسش مطرح شود که وضعیت واقعی کشتیرانی ایران با توجه به سهم ۹۰ درصدی این صنعت از جریان تجارت بینالمللی به چه صورت است؟
پرسشی که مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی در گفتوگو با شبکه العالم به آنها پاسخ داده است که بخش نخست آن را در این شماره روزنامه جمله خواهید خواند.
محمد راستاد به ارزیابی وضعیت کنونی بنادر و دریانوردی کشور پرداخته و گفته است: خوشبختانه با توجه به ظرفیتها، قابلیتها و توانمندیهایی جمهوری اسلامی ایران هم در ناوگان کشتی رانی و هم بنادر تجاری توانسته ایم طی مدتی که تحت تروریسم اقتصادی قرار گرفته ایم به گونه ای عمل بکنیم که کشورمان از نظر مبادلات تجاری و بازرگانی و حمل و نقل دریایی در بن بست قرار نگیرد مؤید این موضوع این است که در حال حاضر در همین سال جاری در قیاس با سال گذشته بالغ بر ۶۰ میلیون تن حجم تخلیه و بارگیری کالا در بنادر تجاری کشورمان داشته ایم که حدود ۵ درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد داشته ایم.
راستاد اضافه کرد: در زمینه تخلیه و بارگیری از میزان ۶۰ میلیون تن سهم ما در کالاهای غیر نفتی حدود ۴۳,۵ میلیون تن است که نزدیک ده درصد نسبت به مدت مشابه پارسال رشد داشته است و نکته جالب توجه این است که در زمینه واردات محموله های نفتی با ۱۳.۸ میلیون تن نسبت به پارسال ۲۵.۶ درصد رشد داشتیم و برای صادرات غیر نفتی هم با ۲۲.۷ میلیون تن ۶ درصد نسبت به پارسال رشد داشتیم تردد کشتی های اقیانوس پیمای ما به بنادر کشورمان ۳۶۵۰ فروند بوده است که ۳.۵ درصد افزایش داشته است این آمار را از این جهت من ارائه کردم که مخصوصا با روند رو به رشدی که داشته است نشان بدهیم که بخش دریایی ما و ناوگان ما و بنادر ما با اینگونه تهدیدات قابل توقف نیست و نمی شود ما را به گونه ای تهدید کرد و تحریم کرد که مسدود بشویم ما کماکان توانسته ایم فعالیتمان را ادامه بدهیم و انشاءالله از این به بعد هم نیازهای خودمان را اعم از صادرات و واردات از طریق بنادر تجاری و ناوگان تجاری که داریم انجام خواهیم داد.
برنامه راستاد برای ادامه این روند اجرایی
در سازمان بنادر
راستاد دراینباره گفت: به مجرد خروج برخی از خطوط لاینر خارجی مخصوصا حمل و نقل کانتینری با توجه به توان داخلی و توان کشتی رانی داخلی مان توانستیم این بخش را پوشش بدهیم در سایر موارد هم خوشبختانه تردد ناوگان بین المللی به بنادرمان حفظ شد برخی از موانعی که آمریکا تلاش کرد برای ما ایجاد کند با اعمال تحریم های جدید مثل توقف فعالیت های مؤسسات رده بندی بین المللی یا بیمه های بین المللی ، با استفاده از توان داخلی این موضوع نیز پوشش داده شد . ما از نظر ظرفیت بنادر متکی به توان متخصصین ایرانی برای توسعه و تجهیز هستیم که نمونه آن تجهیزات جدیدی است که دو هفته پیش با حضور مهندس اسلامی وزیر محترم راه و شهرسازی در بندر شهید رجایی به بهره برداری رسید. ۱۵ دستگاه جرثقیل دروازه محوطه های کانتینری موسوم به آر تی جی که توسط سازندگان داخلی تولید شد و برای تجهیز بندر شهید رجایی از آن ها استفاده شد.
اقدامات ایران برای آزادسازی نفتکش توقیف شده ایرانی
معاون وزیر راهوشهرسازی افزود: خوب این کشتی در حال حاضر یک کشتی ایرانی است که تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران بوده و در ایران به ثبت رسیده است و و نام آن هم « آدریان دریا» است . ترددی که در همان مقطع داشت انجام می داد کاملا مطابق با موازین و کنوانسیون های بین المللی داشت فعالیت می کرد هیچگونه مشکل قانونی متوجه این کشتی نبود و قطعا اقدامی که برای توقیف آن کشتی انجام شد یک اقدام غیر قانونی و مغایر با مقررات بین المللی بود ما در همان مقطع هم از طریق سازمان بین المللی دریانوردی( آیمو) به عنوان آژانس تخصصی سازمان ملل متحد اعتراض خودمان را به این اقدام غیر قانونی منعکس کردیم و خوشبختانه به لحاظ این که اقدام آنها پشتوانه قانونی نداشت ما شاهد این بودیم که دادگاه جبل طارق نهایتا حکم به رفع توقیف کشتی داد.
راستاد تاکید کرد: کلا در سطح دنیا ناوگانی که به حمل و نقل دریایی اشتغال دارند حالا اعم از کالاهای نفتی یا غیر نفتی مالکان کشتی ها این اختیار را دارند که کشتی شان را تحت هر پرچمی دربیاورند و این یک مکانیزمی است که در حمل و نقل دریایی برقرار است . ممکن است که ما کشتی هایی را تحت مالکیت داشته باشیم که پرچم کشورهای دیگری داشته باشد یا مالکان خارجی برخی از کشتی ها که در کشتی شان از پرچم ما استفاده می کنند و در کشور ما به ثبت برسانند . بر اساس قانون دریایی جمهوری اسلامی ایران اگر یک کشتی غیر نفتی بخواهد تحت پرچم ایران در بیاید و در جمهوری اسلامی ایران به ثبت برسد بایستی حداقل ۵۱ درصد سهام اش متعلق به یک شرکت ایرانی یا تبعه ایرانی باشد منتهی در رابطه با نفتکش ها ، کشتی های تانکر یا نفتکش در قانون دریایی ایران این استثناء وجود ندارد و هر مالکی می تواند کشتی نفتکش اش را اگر صد در صد هم متعلق به یک تبعه خارجی یا شرکت خارجی باشد در جمهوری اسلامی ایران ثبت بکند و تحت پرچم ایران در بیاورد.
او ادامه داد: به مجرد صدور حکم رفع توقیف این کشتی مانعی برای خروجش از جبل طارق نداشته است طبعا» کشتی مدت نسبتا طولانی در آنجا متوقف بوده است احتیاج به تجهیز مجدد و تامین یکسری مایحتاج دارد و همچنین جایگزینی کارکنان کشتی که ما انتظار داریم با اقداماتی که توسط شرکت کشتیرانی مالک این کشتی انجام شده است امروز مایحتاج کشتی اعم از مواد غذایی و سوخت و نیروی انسانی جدید تامین بشود و انشاءالله این کشتی امروز جبل طارق را به مقصد بعدی اش ترک بکند.